Är lite rådvill och behöver lite idéförslag av SH-expertisen på en ny begagnad bil.
Förutsättningar:
Pris mellan 15-25k, (kommer mest stå parkerad, så vill inte lägga mer pengar)
Mil: kanske 800 mil/år (mest kortturer ala shopping men en och annan 50 mila resa)
Nyare än 1995
mindre mil än 30k
Plus för:
*Hyffsad krocksäkerhet
*storleken har inte så stor betydelse
*bränslesnål (eg. låg totalkostnad bränsle, förs, rep osv),
*låg ljudnivå
*ingen eller ytterst lite rost (hatar rost)
*fungera i ur och skur är viktigare än körgläde
*Låga servicekostnader (inga kamremsbyten för 10k alltså)
Har hitills tittat på Volvo V40, 850, v70, Saab 9-5, VW lupo, polo, golf, Citroen c5, funderar på: vectra, corsa, omega, focus, passat och a4.
Gillar iofs v70 men det är lite svårmotiverat att lägga 25 papp på en 30k milare när man kan få med lite tur en nyare c5 med 14K mil för samma peng. (Linköpingspriser)
Småbilar är oftast roligare att köra, större är bekvämare. Var går den optimala gränsen?
Vad har jag missat för bilmodeller?
Hur många mil funkar en bil innan reparationerna står som spön i backen? Har inget garage så att laga ev reparationer själv är starkt begränsad, speciellt på vintern.
Vet att franska bilar, ford m.m. är s.k. "skitbilar" enlig däcksparkare, men det måste väl ändå vara bättre att köpa en 15k mila skitbil än en slutkörd Volvo v70?
Förutsättningar:
Pris mellan 15-25k, (kommer mest stå parkerad, så vill inte lägga mer pengar)
Mil: kanske 800 mil/år (mest kortturer ala shopping men en och annan 50 mila resa)
Nyare än 1995
mindre mil än 30k
Plus för:
*Hyffsad krocksäkerhet
*storleken har inte så stor betydelse
*bränslesnål (eg. låg totalkostnad bränsle, förs, rep osv),
*låg ljudnivå
*ingen eller ytterst lite rost (hatar rost)
*fungera i ur och skur är viktigare än körgläde
*Låga servicekostnader (inga kamremsbyten för 10k alltså)
Har hitills tittat på Volvo V40, 850, v70, Saab 9-5, VW lupo, polo, golf, Citroen c5, funderar på: vectra, corsa, omega, focus, passat och a4.
Gillar iofs v70 men det är lite svårmotiverat att lägga 25 papp på en 30k milare när man kan få med lite tur en nyare c5 med 14K mil för samma peng. (Linköpingspriser)
Småbilar är oftast roligare att köra, större är bekvämare. Var går den optimala gränsen?
Vad har jag missat för bilmodeller?
Hur många mil funkar en bil innan reparationerna står som spön i backen? Har inget garage så att laga ev reparationer själv är starkt begränsad, speciellt på vintern.
Vet att franska bilar, ford m.m. är s.k. "skitbilar" enlig däcksparkare, men det måste väl ändå vara bättre att köpa en 15k mila skitbil än en slutkörd Volvo v70?
Last edited: