bil för 15k-25k?

De 940 som brukar vara till salu här omkring (95-98) har "bara" gått 30-35k mil och det vill de ha 20-25k för. Känns som att man kan få en lite fräschare bil för pengarna.

Omega känns väldigt mycket bil för pengarna, stor i alla fall. "Härlig 80-talskänsla" i dem kanske? :P

Mazda 626, ja, kanske..

Bakhjulsdriften är snarare en fördel... har bara haft det tidigare. Ska nog inte räkna bort 940:in än även om pris o mil brukar vara rätt höga.

Någon som har egen erfarenhet av citroen c5? klart fräschaste bilen hittills av de jag provkört i den prisklassen.

Jag tänker så här: är det en andrabil för säg 20k så ska grejorna hålla. Det är viktigare än årsmodell. Att 940 står så pass högt (framförallt kombin trots att sedanerna oftast är i bättre skick) har en anledning: de funkar! Samma sak varför du kan få lågmilade Omegor för ingenting: det är en skitbil. Samma med C5. Kolla Bilprovningen statistik: det är ingen vidare kvalitet tyvärr.

626 ska du defintivt kolla på. Inga roliga bilar men enormt driftsäkra. Rosten har tagit en del tyvärr.

Last edited:
långmilad merca?
hade en som gått 58k gick som en dröm å allt funkade påren

Tycker inte att priset på långmilare brukar motsvara vad man får för pengarna. Men merca är nog en av de vettigaste långmilare man kan köpa.

Våga vägra focus.
Har en 3 år gammal. Rostig, chrom släpper, airbag bytt efter gått sönder av sig själv, regnar in, koppling slav och huvudcylinder bytt, plast ramlar av, galler till högtalare spricker när man tittar på dem och du måste köpa hela dörrsidan, Drar 1l mil på bensin blandat med 120 my little ponys, tomgången lever ett eget liv, växellådan justerad, blinkersarmatur bytt, dör ibland utan anledning.
Ljudnivån i bilen påminner om min gamla 240.

Ett axplock av saker jag hatar med ficus.
Något bra? Väghållningen är fan riktigt bra!
8000mil.

Tur jag skall byta in tjänstebilen snart.

Ja, det är väl en av de få saker man kan säga är positivt med Focus. Det är faktiskt den bil jag kört som haft bäst balanserat antisladdsystem - det gick att köra på fyrhjulssladd lite lagom och styra upp med gas och ratt så man precis låg på marginalen på en snorhal frostväg. Men annars så...

Jag körde alltid Focusen med avslaget antisladd/antispinn. Den var så hård på regleringen så att så fort det släppte minsta lilla så ströp den totalt motorn.
Påfart på motorväg när man försökte acca så blev det snarare motorbroms för att antispinnet tog bort all motoreffekt.
Men utan hjälpfunktionerna så var väghållningen ganska trevlig.

Det där stämmer ganska väl överens med min bild av Ford Focus.
Den känns lite som ett rullande haveri som väntar på att ske. Känslan var att bilen föll isär omkring en medan man körde.

Förstör nu inte min förhoppning om att focusen är en bra, ekonomisk och rolig bil. :gnissla

Nja. Det beror såklart vad man jämför med.
Belägg fram går på 1800 för delarna och skivorna kostar 1200 styck. Om man inte köper dom på audi.
Så det är klart. Det är betydligt dyrare än på en Volvo 240.
Men betänker man att det är ganska sällan man måste byta dom och det är nog fan det enda som ger sig i hela framvagnen så är det inte sådär hemskt.

En Audi ur standardserierna har betydligt lägre priser på nästan alla delar än vad jag har.

Förhoppningen är att hitta en bil att bara sätta sig och köra direkt, möjligtvis något mindre fel och givetvis blunda för lite repor. Att lägga 20k på bilköp för att direkt lägga 10k till på kamremsbyte, bromsproblem eller liknande vill jag helst undvika.

Jag tänker så här: är det en andrabil för säg 20k så ska grejorna hålla. Det är viktigare än årsmodell. Att 940 står så pass högt (framförallt kombin trots att sedanerna oftast är i bättre skick) har en anledning: de funkar! Samma sak varför du kan få lågmilade Omegor för ingenting: det är en skitbil. Samma med C5. Kolla Bilprovningen statistik: det är ingen vidare kvalitet tyvärr.

626 ska du defintivt kolla på. Inga roliga bilar men enormt driftsäkra. Rosten har tagit en del tyvärr.

Jag har nog inte riktigt samma uppfattning om att äldre volvo bara funkar (240). Billiga delar och att man kan göra mycket själv ja, men efter 3 st 240:isar och antal delar som jag bytt så har jag börjat tvivla på den Svenska kvalitéten. I alla fall utslaget på de mil jag kört.
Men erkänner att 940 ändå har något som lockar...
(Har köpt dem vid 24k, 15k respektive 10k mil)

Rost är väl det som dödar mest bilar så det är antingen en utan eller nästan utan rost som gäller. Ska hålla utkik efter någon 626:a med ingen eller lite rost. :)

Årsmodell och mil? :)

97 24000 mil.. dragkrok färg vit ...har redan hunnit sänka den :tummenupp

kamremsbyte vid 24k mil väl? men det har du koll på?

Sänka den är väl inte min grej direkt men den finns väl i alla fall rätt många cm till godo från början. Hoppas att den kommer att funka bra.

Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...