Bevisat: ABS rockar

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
http://www.bike.se/content/3141/

Från bike.se:

Vägverket: ABS halverar dödsolyckorna
2009-06-09 Om alla motorcyklar på vägarna hade låsningsfria bromsar skulle dödsolyckorna halveras. Det menar Vägverket, som idag presenterade "sensationella resultat" från en ny studie.

Under mina 30 yrkesår har jag bara varit med om en sådan här sensation en gång tidigare, och det var när antisladdsystemen till bilar kom.

Orden kommer från Claes Tingvall, som idag stolt presenterade en ny studie som Vägverket låtit konsultföretaget Vectura göra. "Världens första akademiska studie på området", enligt trafiksäkerhetsdirektören.

Studien har utförts i samarbete med Karolinska Institutet och Monash University Accident Research Centre, och består av två delar: Dels en djuplodande undersökning av motorcykelolyckor med dödlig utgång i Sverige mellan 2005 och 2008, dels en statistisk analys med oddskvoter som jämför olycksfrekvensen hos motorcyklar med, respektive utan ABS.

- Våra resultat är extremt intressanta, förklarar Matteo Rizzi på Vectura. Vi har kommit fram till att ABS har en olycksreducerande effekt på 38% på alla olyckor med personskador, och hela 48% på svåra och dödliga olyckor. När det gäller olyckor med svår eller dödlig utgång i korsningar skulle ABS haft effekt i 71% av fallen, menar Rizzi.

År 2008 omkom i Sverige 51 motorcyklister, året innan dog 60. Vägverket menar därmed att om alla motorcyklar på vägarna hade haft ABS skulle 25-30 liv kunna sparas årligen.

En viss osäkerhet finns fortfarande: När låsningsfria bromsar på bilar kom var siffrorna lika optimistiska. Efter några år normaliserades dock olyckssiffrorna - bilförarna hade vant sig vid ABS-systemen och anpassat farten uppåt. Idag har ABS på bilar knappt någon mätbar effekt, menar Tingvall:

- Men det gäller till exempel inte ESP, där förutspådde vi att olyckorna skulle minska med cirka 25%, och det har de gjort. Den siffran ser heller inte ut att minska, säger Tingvall.

En tredjedel av alla motorcyklar som säljs sedan 2008 i Sverige är utrustade med ABS. Sett till det totala antalet motorcyklar på vägarna är ABS-siffran lägre: Endast cirka 5-7% av motorcyklarna har låsningsfria bromsar.
 
Känns som ett skämt?

ABS fixar rullgrus, svängande pensionärer etc också? :confused:

Eller är det så att de hojjar som mest sålts med ABS är pensionärstouringhojjar och därför skett färre olyckor då de har riktat sig till en specifik kundgrupp som tänker säkerhet och inte fart?

:)
 
alltid spännande med statistik, vore kul att få reda på hur de kom fram till dessa siffror. Hittils har ju de flesta hojjar som har haft abs inte funnits i de mest olycksdrabbade mc kategorierna.

Är väl bara för dem med sporthojjar som har ABS att kräva sänt försäkringspremie nu :D
 
abs borde ju vara helt okej, åtminstonde om man som mig är lekman när det gäller bromsa.
 
Att bortåt hälften av alla dödsolyckor skulle gå att undvika med annat än att vi justerar ner tempot ser jag som otroligt. Av alla dödsolyckor jag sett utredningar ifrån är det ung 40% idiotkörning på kurvig väg 40% sammandrabbning i bil pga för hög fart (bilen må ofta vara direkt vållande pga ex vänstersväng men vad hjälper det när MC föraren höll 200) och resterande 20% borde gå att undvika med bättre motorcyklar och vägunderhåll....

Där kom ju en undersökning av dödsfall/svåra skador hos motorcyklister för något år sedan och jag vill minnas att ung hälften var narkotikapåverkade/körde utan skyddsutrustning/saknade körkort. Undrar om ABS hjälper där?
 
Last edited:
Där kom ju en undersökning av dödsfall/svåra skador hos motorcyklister för något år sedan och jag vill minnas att ung hälften var narkotikapåverkade/körde utan skyddsutrustning/saknade körkort. Undrar om ABS hjälper där?

Ja har du varit narkotikapåverkad någongång så vet du att det skulle hjälpa med ABS. Framförallt hos narkotikapåverkade tjejer skulle nog förbättringen bli nära 100%.

Skitsvårt att dosera bromsar på hoj i en paniksituation, klart det hjälper.
 
...och Claes Tingwall har ju ett bra track record på att tala sanning. Ge utredningspengarna till Boris JR så hade vi varit mycket närmre sanningen. Glöm inte att han är mannen som gav oss nollvisionen med vajerräcken och fartgupp var 10e meter.
 
Självklart att det hjälper. Tror ingen här skulle fundera på att köpa en bil utan ABS och varför skulle det vara mindre bra på hoj? Jag vet att jag, på mina två hojar med ABS, klarat mig undan en olycka ett flertal gånger tack vare just ABS'en.

ABS fixar rullgrus

Det är precis vad det gör. :tummenupp

Vi kan göra ett test. Släng ut grus på en asfaltplan så tar vi och gör en "panikinbromsning". Du tar din hoj. Jag tar min hoj. Vågar sätta en hel del på att det inte är du som kommer vara stående efter.
 
Last edited:
Alltid lika kul med dessa uttalanden. Lägger man ihop alla de liv som skulle sparas med alla åtgärder så skulle motorcyklisterna snarare föröka sig ute i trafiken! :tummenupp
 
Finns fler studier som visar att de funkar, och att alla förare har nytta av det.
Sen kommer det alltid finnas snorjärs som inte har en susning som ändå ska opponera sig.
Klart att det funkar, nyare abs funkar t o m riktigt bra. Frågan är bara hur de lyckas komma fram till dessa siffror?

Men va fan, stämmer dessa siffror så våre väl bästa investeringen för staten att köpa en CBR 1000 RR med ABS till alla hojförare :D Måste vara bra mycket billigare än alla andra galna nollvisions projekt.
 
Känns som ett skämt?

ABS fixar rullgrus, svängande pensionärer etc också? :confused:

Eller är det så att de hojjar som mest sålts med ABS är pensionärstouringhojjar och därför skett färre olyckor då de har riktat sig till en specifik kundgrupp som tänker säkerhet och inte fart?

:)

tror MCN gjorde ngt test med firebladen och den fixade grus rakt fram utan problem.
 
Finns fler studier som visar att de funkar, och att alla förare har nytta av det.
Sen kommer det alltid finnas snorjärs som inte har en susning som ändå ska opponera sig.

Visst fan fungerar ABS bra för allt utom grusåka och seriös banåka men att säga att man genom "vetenskaplig forskning" kommit fram till att det skulle rädda 48% av motorcyklisterna är total bullshit....

Jag sysslar själv med forskning och vet hur löjlig biasen är i denna typ av studier. Troligen precis därför den inte publicerats i någon riktig vetenskaplig tidskrift....
 
vadå... kan ABS fixa rullgrus i en kurva då eller.?.. är det inte där man går omkull 9 gånger av 10( i just rullgrus sit. menar jag då)... :va :gnissla
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top