Bevisat: ABS rockar

Tja, man kan ju anta att de testat en massa likvärdiga hojar med och utan ABS.
Sen självklart,visst är en gubbig BMW med ABS säkrare än en Gixxer 1000 utan ABS....

Vi väntar med spänning på själva rapporten, men jag tycker det är märkligt att folk FORTFARANDE tror att såna här tester ljuger. Snacka om att stoppa huvudet i sanden.
 
Min hypotes är att den som väljer att köpa en mc för att den har ABS-bromsar, och betala de extra tusenlappar det kostar, kanske kör på ett annat vis i trafiken än den som väljer att köpa en hoj utan ABS-bromsar.

Men man kan ju ändå tycka att om det är så här starka siffror så borde ABS-bromsar helt klart ge lägre försäkringspremie.
 
Fan vet om undersökningen är rätt eller inte, men jag kan tala för min egen del:

Den värsta incidenten jag någonsin varit med om (bilist som bytte fil utan att blinka samtidigt som det var såphalt på vägen) räddades utav mina låsningsfria bromsar. Jag var helt övertygad om att åka omkull när jag smällde allt jag hade på bromsarna. Än mer förvånad blev jag att jag klarade att hålla hojen upprätt tack vare de låsningsfria bromsarna. Kommer inte att glömma den situationen när det smattrade som fan i systemet för att hålla hjulen olåsta.

Efter den händelsen har jag kommit fram till att jag aldrig skall köpa en hoj utan ABS. Jag kan aldrig tänka mig att någon (kanske med undantag för några få proffs i världen) skulle kunna bromsa bättre utan ABS än med, inte minst på blött underlag.

Samma argument som vissa förare har idag mot ABS fanns ju i slutet på 80-talet vad gäller bilarna... Att hitta en normal ny bil utan ABS idag är helt omöjligt.
 
vadå... kan ABS fixa rullgrus i en kurva då eller.?.. är det inte där man går omkull 9 gånger av 10( i just rullgrus sit. menar jag då)... :va :gnissla
Intressant fråga faktiskt.
Ni som vet, fungerar ABS på så vis att den förhindrar att man åker omkull om man skulle råka ”bromsa på sig” i en kurva eller nåt.
Jag menar, om det är blött eller grus så brukar man (i alla fall jag) stelna till och låsa blicken och få panik och bromsa, i kurvan. Har åkt omkull en gång, i sakta mak, på liknande sätt, (framhjulet försvann i rullgrus och jag slog i backen). Skulle ABS underlätta i situationer som dessa?

Fan vet om undersökningen är rätt eller inte, men jag kan tala för min egen del:

Den värsta incidenten jag någonsin varit med om (bilist som bytte fil utan att blinka samtidigt som det var såphalt på vägen) räddades utav mina låsningsfria bromsar. Jag var helt övertygad om att åka omkull när jag smällde allt jag hade på bromsarna. Än mer förvånad blev jag att jag klarade att hålla hojen upprätt tack vare de låsningsfria bromsarna. Kommer inte att glömma den situationen när det smattrade som fan i systemet för att hålla hjulen olåsta.

Efter den händelsen har jag kommit fram till att jag aldrig skall köpa en hoj utan ABS. Jag kan aldrig tänka mig att någon (kanske med undantag för några få proffs i världen) skulle kunna bromsa bättre utan ABS än med, inte minst på blött underlag.

Samma argument som vissa förare har idag mot ABS fanns ju i slutet på 80-talet vad gäller bilarna... Att hitta en normal ny bil utan ABS idag är helt omöjligt.
Tack. Du svarade delvis på min fråga. (jag var slarvig som inte läste ordentligt innan jag postade.)
 
Last edited:
... Skulle ABS underlätta i situationer som dessa?


Tack. Du svarade delvis på min fråga. (jag var slarvig som inte läste ordentligt innan jag postade.)

Dagens ABS alt. elektroniska bromssystem klarar inte av du på ett "safe" sätt kan bromsa på när det svängar med grus och vatten under sulorna!

En av flera viktiga delar i skade/olycks-reduktion är just den sits som AnteF beskriver - dvs att man unvikar "fallskaden" och i stället kan sitta kvar på hojen - även om den sku kollidera med "nått" är det statisktisk det mera säkert.

Köpte nya Bladen med al elektronikken i år, och jag är ärligt ganska impad!
- Det var ganska blött i morse på Barkaby vart VV hade pressmötet, och VV ville inte att det sku vara "risker för incidenter" - Men, det tog inte lång tid innan vi bromsade frejdigt med fullt nyp i hastigheter runt 150 km/t, utan några problem alls.

SVT Rapport filmade flittigt - vi får se om det kommer nått på TV..

Har såklart snurrat några varv på bana, och tillsvidare har inga bromsad om mig - ska dock tilläggas att jag endast är en lycklig amatör och inte tävlingsförare.
 
Intressant fråga faktiskt.
Ni som vet, fungerar ABS på så vis att den förhindrar att man åker omkull om man skulle råka ”bromsa på sig” i en kurva eller nåt.
Jag menar, om det är blött eller grus så brukar man (i alla fall jag) stelna till och låsa blicken och få panik och bromsa, i kurvan. Har åkt omkull en gång, i sakta mak, på liknande sätt, (framhjulet försvann i rullgrus och jag slog i backen). Skulle ABS underlätta i situationer som dessa?


Tack. Du svarade delvis på min fråga. (jag var slarvig som inte läste ordentligt innan jag postade.)

man måste ju fortfarande tänka på att man är på två hjul. så om greppet försvinner så finns det inget system i världen som fixar det. Men ditt hjul kommer iaf inte låsa sig om det är vad du syftar på.
 
ABS är fina grejer. Däremot, att dra de slutsatser som de gjort i studien är naturligtvis omöjligt utan att använda sig av antaganden. Antaganden brukar inte leda till studieresultat som betraktas som trovärdiga...
 
Jag skulle gärna välja ABS. Sedan skulle jag vilja ha ABS:en pimpad så att den alltid gör perfekta stoppies, kan inte någon modda Power Commander så att den fixar det? Jag skulle köpa den direKcT!
 
- Men, det tog inte lång tid innan vi bromsade frejdigt med fullt nyp i hastigheter runt 150 km/t, utan några problem alls.

Men hjullåsningar sker väl i låga hastigheter främst? I höga hastigheter är det rent av svårt att låsa hjulet även vid paniksituation, risken är då större att du slår över.

Men ABS är helt klart här för att stanna men Hondas ABS kommer att få omarbeta sin lite nu när BMW visade att det visst gick att göra ett ABS system som inte vägde över 10 kilo extra på hojen....

Snart kommer tippsensor och stegrings sensorer oxå! En så du gör perfekta stoppies och en så du kan wheela en hel evighet!
 
....
Men man kan ju ändå tycka att om det är så här starka siffror så borde ABS-bromsar helt klart ge lägre försäkringspremie.

Alla BMW hojar med ABS har ganska låga premier. :fakta
Själv betalar jag bara ca 3000 (helförsäkrad helår i Sthlm) för min R1200R. Och förutom det - enligt tester gör min hoj 100km/h-0km/h på 38 m.
 
Nästa hoj blir med ABS (S1000RR), men likväl kan jag inte ta något Tingvall säger på allvar. Han är Sveriges svar på Bagdad Bob, för fan.
 
Intressant fråga faktiskt.
Ni som vet, fungerar ABS på så vis att den förhindrar att man åker omkull om man skulle råka ”bromsa på sig” i en kurva eller nåt.
Jag menar, om det är blött eller grus så brukar man (i alla fall jag) stelna till och låsa blicken och få panik och bromsa, i kurvan. Har åkt omkull en gång, i sakta mak, på liknande sätt, (framhjulet försvann i rullgrus och jag slog i backen). Skulle ABS underlätta i situationer som dessa?

Njet, ABS-sensorn mäter bara hjulets rotation. Den kan alltså inte påverka rörelser i sidled. På de flesta bilar sitter det såna system nu (minns ej vad de kallas)

BMW erbjuder däremot traction control på flera av sina modeller nu, vilket minskar chansen för bakhjulssläpp ut ur en kurva eller vid omkörning exempelvis.
 
Nackdelarna med ABS på hoj är väl dessa:
Högre inköpspris på hojen
Högre vikt
Kan inte längre göra stoppies (om man nu bryr sig om det)


Fördelen är att risken att bromsa omkull sig blir mycket mindre.
Samt att man kanske vågar bromsa hårdare.


Visst fan fungerar ABS bra för allt utom grusåka och seriös banåka men att säga att man genom "vetenskaplig forskning" kommit fram till att det skulle rädda 48% av motorcyklisterna är total bullshit....

Varför skulle inte ABS fungera för seriöst banåka?
Bortsett från att regelverk eventuellt skulle kunna hindra det eftersom det då inte blir förarens skicklighet som avgör hur bra inbromsningarna blir i lika stor utsträckning. Så skulle det väl mycket väl kunna fungera bra för snabb banåka, under förutsättning att ABS systemet fungerar tillräckligt bra?
Problemet i så fall är väl bara om hojen blir 10-15kg tyngre, att det i de högre klasserna kan fälla avgörandet till fördel för de hojar utan ABS.


Jag skulle helt klart kunna tänka mig att ha ABS på hoj (under förutsättning att det är ett väl fungerande system). Om jag skulle betala extra för det är jag inte helt säker på. EN CBR 1000 RR 2009 är utanför min prisklass oavsett med eller utan ABS. Kanske om några år.

Däremot anti-sladd, stödhjul och dubbelkommando med körskollärare bakom slipper jag helst
 
Last edited:
Vad väger ett ABS-system? Jag har ingen aning. Någon skrev ovan 10-15 kg vilket jag tycker låter väldigt mycket. Men om det nu väger 10 kilo, hur mycket påverkar det hojkörningen egentligen om man nu inte ska tävla och jaga tiondelar?

För min egen del skulle jag efter att ha provat ABSen i skarpt läge aldrig köpa en hoj utan ABS......
 
Jag tror visst på testresultaten, ABS ÄR jättebra!

Sen tror jag inte ett jävla dugg på slutsatsen, att si eller så många olyckor skulle ha kunnat undvikas med ABS. (var det DÖDSOLYCKOR till och med?)

Jag håller med föregående talare, ge BorisJR forskningsanslagen istället, så kommer vi att få fakta utan rubrikskapanda gissningar, fakta som säger att ABS är bra för dom flesta.

Jag har fortfarande inte ABS eller antisladd på något av mina fordon, och vill inte ha det heller.

Min far ska byta ABS sensor på bilen inför besiktningen i år igen, dom tidigare har gått på garantin men nu är det dags att betala själv, 2700 för sensorn och gud vet hur mycket för arbetet, och man får inte koppla ur systemet...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top