Betala tv-licens?

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Hej hopp!

Jag flyttar på fredag men kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra med tv-licensen. Kollade upp vad den kostade och det var ca 2000 kr per år som jag gärna använder till något roligare!

Min TV har inbyggd digitalbox men jag har ingen antennkabel och om jag skiter i att köpa det kan jag ju heller inte få in kanalerna i TVn. Jag är inte heller intresserad av att kolla på de vanliga skitkanalerna (och vill inte betala extra för de som är bra), film m.m. kan jag köra via datorn. Kommer radiotjänst ändå anse att jag måste betala tv-licens eftersom att jag har en mottagare eller är det strunt samma eftersom att jag ändå inte kan få in signalerna i burken?

Kommer förmodligen inte att betala räkningen men vad säger jag om de kommer och knackar på? Vet att man inte behöver släppa in dem men TVn kommer förmodligen att synas från dörren.

-Har du någon TV?
-Nej, det är en stor datorskärm!

Hur gör ni?

Betalar inte. Skulle de "komma på dig" kan du alltid avanmäla innehavet dagen efter.

De kommer mer än sannolikt ändå komma med långa pekfingret och tycka.
TV-innehav är ett annat flitigt använt namn på avgiften. TV-innehav, inte TV-inkoppling. Det var ju ståhej för kanske ett år sedan när de ville att en affär skulle betala licensavgift på sina TV-apparater de hade på lagret nerpackade i kartong.

När jag flyttade ringde en kärring från Radiotjänst och frågade vem i mitt hushåll betalar TV-avgift.
-Ingen hoppas jag, svarade jag.
-Nähe, och varför inte det då?, frågade hon.
-Därför att jag inte äger en TV.
-Mhm.. Du känner till lagen?(Säger hon i nedlåtande ton)
-Ja, jag känner till lagen. Men som sagt rör den inte mig eftersom jag inte har en TV.
-Happ, då får jag tacka. Hej.
-Hej.

(Samtal förkortat för enkelhetens skull)

Hon trodde inte en sekund på att jag inte har en TV. Detta stör mig ända in i märgen. Regelbundna TV-tittare som tycker burkjäveln är lika självklart som luft och vatten är lika obehagliga som vilken religiös sekt som helst. Det är vad TV är, en religion.

Jag väntar på ett brev som efterfrågar kontroll. De kan nog inte låta bli.

Last edited:
När de ringer så säger du bara:

"Jag har ingen tv, radio eller dator. Hejdå."

Funkar varje gång :)

Jag betalar inte. När SVT och SR kommer med bra program kanske man kan fundera på det.

Betalar tv-licensen. Med tanke på hur många som skolkar borde man lägga den via skatten istället. Det vore rättvisast för alla. Jag tror det är väldigt få personer i dagens moderna samhälle som inte innehar en tv och utnyttjar utbudet som finns.

Eftersom man idag även kan ta emot tv-sändningar över nätet lär nog en persondator räcka som anledning att betala tv-licens. Vad jag vet har man ännu inte genomfört det förslaget.

Tycker det är rätt skönt att ha en motpol till reklam finansierade kanalerna även om jag önskat att man höjt kvalitén på programutbudet istället för att gynna några få tråkiga produktionsbolag med licenspengarna.

Betalar tv-licensen. Med tanke på hur många som skolkar borde man lägga den via skatten istället. Det vore rättvisast för alla. Jag tror det är väldigt få personer i dagens moderna samhälle som inte innehar en tv och utnyttjar utbudet som finns.

Eftersom man idag även kan ta emot tv-sändningar över nätet lär nog en persondator räcka som anledning att betala tv-licens. Vad jag vet har man ännu inte genomfört det förslaget.

Tycker det är rätt skönt att ha en motpol till reklam finansierade kanalerna även om jag önskat att man höjt kvalitén på programutbudet istället för att gynna några få tråkiga produktionsbolag med licenspengarna.

För mig att det hade ett överskott på 70miljoner på ngt bankkonto som de inte rörde?

MEEEN jag till topicen jag betalar inte ever!
De är dessutom otrevliga när de ringer så jag kommer bara betala om jag blir minister och på kommen med att inte betalat avgiften de senaste 15 åren och då kan jag betala retroaktivt!

Jag betalar inte. När SVT och SR kommer med bra program kanske man kan fundera på det.

Exakt, det går inte ens något bra på de reklamfria kanalerna...
så det finns ingen som helst anledning att betala. Vill jag höra/läsa
nyheter kan jag kolla det på datorn.

Tack för tipsen :)

Det är 6-8 skivor som gäller. Jag betalar min TV-avgift, eftersom jag har TV. Jag anser nämligen att man inte bara har rättigheter, utan även skyldigheter, däribland att rätta sig efter lagar och förordningar sprungna ur vår demokrati.

Men vill du inte bella så råder jag dig att ljuga. Skulle någon knacka på och hävda att de ser en TV är det bara att svara "Du ser fel!". Tror knappast det går till husrannsakan. Tänk bara på att det är fult att ljuga!

Det är 6-8 skivor som gäller. Jag betalar min TV-avgift, eftersom jag har TV. Jag anser nämligen att man inte bara har rättigheter, utan även skyldigheter, däribland att rätta sig efter lagar och förordningar sprungna ur vår demokrati.
Men vill du inte bella så råder jag dig att ljuga. Skulle någon knacka på och hävda att de ser en TV är det bara att svara "Du ser fel!". Tror knappast det går till husrannsakan. Tänk bara på att det är fult att ljuga!

Då kör du aldrig för fort i heller? Eller du väljer vilka lagar du ska följa?

Last edited:
I teorin måste du betala så länge du har en mottagare. Sedan om du använder den för att titta på SVT är irrelevant.

Själv betalar jag avgiften för jag tycker SVT gör bra tv. Sedan är det principiellt viktigt med obunden television rent journalistiskt.

Tänk bara på att det är fult att ljuga!

Gör normalt inte det... hade tänkt att jag skulle betala den men hade ingen aning om att det var 2000 spänn, det är ju minst en tredjedel förmodligen mer av vad jag hade tänkt lägga på hojförsäkringen per år. Ingen studentrabatt får man heller :gnissla

TV-licens kan jag betala sen när jag börjat jobba och har pengar över till sånt tjafs som kan vara bra att hjälpa till att finansiera trots att jag inte använder det.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...