Betala tv-licens?

Du har helt rätt men samtidigt blir ju MIN avgift ännu drygare p.g.a. den stora skara som har tv men inte betalar.

Jag tror faktiskt att myglet med tv-licensen kostar mig mer än det så ofta debatterade myglet med VAB-dagar eller sjukskrivningar.

Men det blir den väl inte. Man utgår ju inte från en summa som SVT osv skall ha och delar den med hur många som betalar. Om alla andra förutom du slängde ut sin tv skulle inte du hamna betala allt.

Och det kostar ju samma att producera programmen oberoende av hur många av de som tittar betalat licens.

Eller tror du på allvar att dom skulle sänka licensen om flera betalade?

Jag tror faktiskt att myglet med tv-licensen kostar mig mer än det så ofta debatterade myglet med VAB-dagar eller sjukskrivningar.

Där tror jag (helt utan grund för påståendet) att du har fel, vi har en väldigt hög andel som betalar TV-licens här i landet, i synnerhet om man betänker så många som nuförtiden faktiskt har kastat ut burken.

SVT kodar redan sina kanaler, digitalt, det är bara det att dom har valt att man inte ska behöva något programkort för att kunna se dom kanalerna.

Dom skulle liksom alla andra få "sälja" sina kanaler, vill man ha dom får man betala "licensen" och får ett programkort för 1&2.
Vill man istället betala mycket mindre och få många fler kanaler så betalar man för dom istället.

Alternativet om vi nu ska ha SVT kvar fritt och okodat är att alla betalar på skatten, vare sig vi vill eller inte, du skulle vi slippa alla kostnader runt licenshanteringen och tv pejlandet, vilket skulle göra att vi betalar den faktiska kostnaden för SVT, dvs ett par hundra om året.

Du har helt rätt men samtidigt blir ju MIN avgift ännu drygare p.g.a. den stora skara som har tv men inte betalar.

Dessutom är det ju så att om man hade det på skatten skulle man ju slippa lägga x antal miljoner om året på att han någon som registerför vilka som anmält innehav, kontrollanter som bråkar med folk även om dom kanske inte har TV och en massa annan byråkrati.
Det vore definitivt mer kostnadseffektivt att lägga det direkt på skatten för där har vi ju redan en myndighet som kontrollerar så att man betalt den.

Jag läste en siffra någonstans hur mycket administrationen av TV-licensen kostar varje år och det var ganska avsevärda summor som går rätt åt helvete av pengarna som jag betalat in i TV-licens. Om jag inte minns fel så är det ca 200 miljoner. Det innebär att av TV-licensen så är det nästan en hundring per person varje år som går till att jaga andra som inte betalat.

Men det blir den väl inte. Man utgår ju inte från en summa som SVT osv skall ha och delar den med hur många som betalar. Om alla andra förutom du slängde ut sin tv skulle inte du hamna betala allt.

Och det kostar ju samma att producera programmen oberoende av hur många av de som tittar betalat licens.

Tror du på allvar att dom 200 miljoner som radiotjänst kostar varje år för att jaga folk som inte betalat och registerhålla dom som betalat inte tas någonstans ifrån. Du kan ge dig sjutton på att jag som betalar TV-licens är med och betalar det.

Last edited:
Där tror jag (helt utan grund för påståendet) att du har fel, vi har en väldigt hög andel som betalar TV-licens här i landet, i synnerhet om man betänker så många som nuförtiden faktiskt har kastat ut burken.

SVT kodar redan sina kanaler, digitalt, det är bara det att dom har valt att man inte ska behöva något programkort för att kunna se dom kanalerna.

Dom skulle liksom alla andra få "sälja" sina kanaler, vill man ha dom får man betala "licensen" och får ett programkort för 1&2.
Vill man istället betala mycket mindre och få många fler kanaler så betalar man för dom istället.

Alternativet om vi nu ska ha SVT kvar fritt och okodat är att alla betalar på skatten, vare sig vi vill eller inte, du skulle vi slippa alla kostnader runt licenshanteringen och tv pejlandet, vilket skulle göra att vi betalar den faktiska kostnaden för SVT, dvs ett par hundra om året.

Ja visst kodar dom det digitalt med mpg-2 formatet. Men dom krypterar inte och det var nog det som avsågs. Men då är vi inne på hårklyverier.

Det är inte fullt så mycket pengar som det kostar faktiskt. Kostnaden för radiotjänst är ca 200 milj/år och vi har närmare 3 milj hushåll som betalar TV-licens. Avskaffar man radiotjänst så försvinner med andra ord lite mindre än en hundring per nuvarande licensbetalare.
Å andra sidan så fördelas pengarna över fler personer om man tar det på skatten så då sjunker det ju lite till.
Man tar in ungefär 6 miljarder årligen. Man räknar med att om man tog det via skatten så skulle man få in ytterligare 600 miljoner alternativt kunde man sänka avgiften med i storleksordningen 10% dvs ca 200 kr.

Totalt skulle det innebära att om man lade över det på skatten skulle vi betala ca 1700 istället för 2000 kr alternativt så skulle man få 800 miljoner att använda till något bättre än att jaga folk som inte vill betala.

Är de inte så att de är tv och RADIO licens vi betalar för? så om man har en radio så åker man dit på de med. För då är vi alla körda finns nog inte många som varken har en tv, radio, telefon med radio, dator med radio i, bil med radio i?

jag tycker att jag är snäll som skapar arbete för dessa stackars "pejlare" :)

Har du något bevis för att de inte skulle göra det?

Dessutom är det för mig av mindre betydelse, för mig handlar detta mycket om moral och vilka rättingheter vi har att dra oss ur vissa beslut för att vi inte gillar dem eller förlorar pengar på, om vi samtidigt kräver att andra ska ställa upp och betala andra saker som jag har behov av.

På SH snackas det ofta och högt om "att ta sitt personliga ansvar", "följa svenska lagar" och att "inte slösa med allmänna medel". Jag står bakom alla dessa uttryck men det är å andra sidan bara floskler om vi inte tillämpar dem på oss själv. Moral och ansvar handlar inte bara om rättigheter utan också om skyldigheter plus att det även handlar om oss själv och inte bara vad andra ska göra.

Från det perspektivet är det ju skit samma om programmen är kodade, om du ser på dem eller om det hade varit smartare att ta pengarna via skatten...

Jag har faktiskt inget problem med om folk inte betalar licensen om de inte samtidigt klagar på andras mygel i samhälllet eller att man framställer sig som en riddare i vit rustning som slåss för ett hedervärt högre värde. Betalar du inte så betalar du inte, men du är samtidigt en av alla andra myglare i samhället!

Visseligen skulle SVT och SR förmodligen dö ganska omedelbart då, och det vore ju hemskt...

vore det? det kommer garanterat något nytt efter det, efter jordbruk som sköttes med hästar som kom traktorerna, efter manuella telefonväxlar kom automatiska osv. osv.

Har du något bevis för att de inte skulle göra det?

Nu är du rolig Bonny, alla vet hur det fungerar i slutet av året i statliga verksamheter när det kommer till att lägga budget för nästa år och se till att förbruka de medel man budgeterade året innan.

Last edited:
Är de inte så att de är tv och RADIO licens vi betalar för? så om man har en radio så åker man dit på de med. För då är vi alla körda finns nog inte många som varken har en tv, radio, telefon med radio, dator med radio i, bil med radio i?

Helt rätt och då tycker jag nog att radion är mer värd att betala för. Däremot tycker jag att de kan koda sändningen och köra via satellit så man slipper sitta och byta kanal hela tiden. :gnissla

Jag är för att TV och Radio kodas och att man betalar för de kanaler man är intresserad av. Hade det funnits politiskt obundna kanaler hade jag gärna betalat litegrann så att de får utrymme i rutan, men nu kan ju knappast en kanal kontrollerad av staten anses politiskt obunden...

Jag har sagt det förut och säger det igen.

Det borde ligga förberett precis som comhem/upc hade det via det analoga när man väl bodde i ett comhem/upc hus. Vill du ha deras kanaler eller dvs utbudet dom hade så RINGDE du in och sa "Hej mitt namn är xxx xxx och jag bor på xxxxx och är född xxxxx" Tack säger dom och aktiverar dina kanaler och skickar dig en faktura. Vill du inte ha det så säger du upp det men då har du inga kanaler.

Svårare än så borde det inte vara. Dom får in maximalt med pengar, dom som inte vill ha det behöver inte betala för det. Och när det väl är OS etc så kan man PPV det om man så önskar.

Jag tänker inte betala så länge det inte är OS/VM varje dag på utbudet alternativt bra serier och filmer precis som dom andra har. Och det ska fan i mig inte läggas på något på skatten.

Och att dom nu vill att alla som har internet och kan se SVT Play ska betala licensen är ju heeeeeeeelt efterblivet då borde hela världen betala licensavgifter till radiotjänsten.

Bara vad jag tycker.

Det borde ligga förberett precis som comhem/upc hade det via det analoga när man väl bodde i ett comhem/upc hus. Vill du ha deras kanaler eller dvs utbudet dom hade så RINGDE du in och sa "Hej mitt namn är xxx xxx och jag bor på xxxxx och är född xxxxx" Tack säger dom och aktiverar dina kanaler och skickar dig en faktura. Vill du inte ha det så säger du upp det men då har du inga kanaler.

Svårare än så borde det inte vara. Dom får in maximalt med pengar, dom som inte vill ha det behöver inte betala för det. Och när det väl är OS etc så kan man PPV det om man så önskar.

Jag tänker inte betala så länge det inte är OS/VM varje dag på utbudet alternativt bra serier och filmer precis som dom andra har. Och det ska fan i mig inte läggas på något på skatten.

Och att dom nu vill att alla som har internet och kan se SVT Play ska betala licensen är ju heeeeeeeelt efterblivet då borde hela världen betala licensavgifter till radiotjänsten.

Bara vad jag tycker.

Last edited:

Bara vad jag tycker.

:hihi :tummenupp

Jag betalar inte, varför skulle de få mina pengar? Jag betalar pengar till Boxer för att ha deras kanalutbud och då får de betala min del till radiotjänst om de känner för det. Inte tänker jag betala för det lilla jag lyssnar på P3, SVT kan jag inte komma ihåg när jag kollade på senast då det bara är fula människor i deras jävla tablåer och nyheter. Skaffa lite snyggare väderpresentatörer med lite mer urringning så kanske de får in lite mer pengar :brynad
Jag har sagt upp tv-licensen 2ggr, senaste gången via mail. Jobbigt med en tjej som inte kan ljuga, inte ens för en norrlänning 100 mil bort som hon inte känner. Numer så har jag kopplat ur hemtelefonen och hon får inte svara på nummer hon inte känner igen, åtminstone inte dem som börjar på 09 eller är hemliga.

Min kabeltv kommer stängas av innom kort och då blir ja tvungen att skaffa digitalbox.
Hur funkar det med digitalbox (canal digital) och att inte betala tv-licens?
Kommer dom att göra besök och ringa varenda dag?

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande