Betala för att provköra.

Hur fan orkar ni gnälla över alla annonser ni hittar?

Passar inte det ni ser, stäng ner annonsen glöm och gå vidare i livet!
Hur svårt kan det vara?

Men det är ju den hojen jag vill ha men jag vill ha den till halva priset och hemkört samt livstidsgarantiiii!
Gnäll gnäll gnäll SH.....

Hur fan orkar ni gnälla över att folk gnäller i ett forum?

Passar inte det ni ser, stäng ner tråden och gå vidare i livet!
Hur svårt kan det vara?

Gnälltant!

Lustigt hur det vänder förresten. Här om året var det ju en enad SH-front som tyckte "pengar i handen, annars ingen provkörning" men det är väl flavour of the week hur det "ska" gå till vid provkörning kanske. :hihi

Lustigt hur det vänder förresten. Här om året var det ju en enad SH-front som tyckte "pengar i handen, annars ingen provkörning" men det är väl flavour of the week hur det "ska" gå till vid provkörning kanske. :hihi

Ja du, man får hålla upp en nyslickat finger i luften och kolla åt vilket håll det blåser bara!
Sen är det bara att hänga på och gnälla så mycket man bara orkar!

Nu råkar jag vara lite motvalls och det gillas tydligen inte av de grönmarkerade ordningsmännen.

Snart bannad kanske? :D

Finns det nån i tråden som tyckt annorlunda i tidigare trådar? :va

Ja du, man får hålla upp en nyslickat finger i luften och kolla åt vilket håll det blåser bara!
Sen är det bara att hänga på och gnälla så mycket man bara orkar!

Nu råkar jag vara lite motvalls och det gillas tydligen inte av de grönmarkerade ordningsmännen.

Snart bannad kanske? :D

Åja du fick gnälla iaf ;)

Hade jag haft the-powa-of-banning hade du rykt direkkt! :tungan

Last edited:
Finns det nån i tråden som tyckt annorlunda i tidigare trådar? :va

Åja du fick gnälla iaf ;)

Hade jag haft the-powa-of-banning hade du rykt direkkt! :tungan

Ser inte i någon text att någon av de som gnäller i denna tråd gnällt åt andra hållet.
Endast uttalat om den stora massan som rört sig åt olika håll.
Alltså ingen personligt uthängd.

Jo det kan jag förstå, du får nog den möjligheten någon dag ska du se. :)

För säkringen gäller nästan alltid annars får man väl fixa så man har en försäkring under den tiden man har hojen på annons.

Ta hans körkort, bilnycklar, hans kompis eller nått.
Så här säger mitt försäkringsbolag, Svedea, gällande provkörning. Och att ta personens bilnycklar hjälper nog inte då du ändå inte får tillgripa dig bilen som din egen.

4.4.3 (Stöld) Skador som inte omfattas av försäkringsmomentet.
Utöver egendomsförsäkringens allmänna undantag (4.1.2) gäller inte stöldförsäkring för skada:

• Vid bedrägeri- eller förskingringsbrott (motorcykel som exempelvis inte återlämnas vid provkörning).

Själv skulle jag inte kräva någon handpenning för provkörning. Lika lite skulle jag ge ut en sådan. Jag har dock inga problem med att någon annan vill göra affär på det sättet, det skulle nog bara inte bli affär med mig.

Jeez...:confused:

Har t.o.m kommit på mig själv att jag tvättat den två gånger i rad utan att köra emellan. Vaxad efter varannan tvätt.

Aldrig tokkörd och framdäcket har aldrig lättat från marken.

Svarar fort. Har ingen brådska att bli av med hojen. Säljes p.g.a flytt samt att jag inte har råd med den egentligen.

Jeez...:confused:

Har t.o.m kommit på mig själv att jag tvättat den två gånger i rad utan att köra emellan. Vaxad efter varannan tvätt.

Aldrig tokkörd och framdäcket har aldrig lättat från marken.

Svarar fort. Har ingen brådska att bli av med hojen. Säljes p.g.a flytt samt att jag inte har råd med den egentligen.

Ja man blir fundersam hahaha!

En polare till mig köpte en cross av en handlare i Falun som senare visade sig vara stulen, eller provkörd och inte återlämnad. Då kallas det visst egenmäktigt förfarande och det gjorde att efter en rättstvist med första ägaren så fick polaren behålla crossen och första ägaren fick nada.
En rätt underlig historia som Arbetarbladet gjorde ett reportage om.
Summan av kardemumman är att jag har förståelse för att folk vill ha en bra försäkring på att testpiloten kommer tillbaka.:hojsmilie

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.2007500-foretag-salde-stulen-cross-till-marcus

Last edited:
Man kan väl diskutera pris och hojen i detalj etc till en början och när man är överens om priset så kan köparen få prova hojen före köpet.
Då kan man fast ta körkortet som pant ifall han drar eller vurpar med den.
Ifall man säljer hojen för 60k och köparen kommer och ger skambud på 40k så behöver han inte pröva hojen heller.
OK, han föra en prisdiskussion bara för att få prova, men vem skulle nu orka med det! :)

En polare till mig köpte en cross av en handlare i Falun som senare visade sig vara stulen, eller provkörd och inte återlämnad. Då kallas det visst egenmäktigt förfarande och det gjorde att efter en rättstvist med första ägaren så fick polaren behålla crossen och första ägaren fick nada.
En rätt underlig historia som Arbetarbladet gjorde ett reportage om.
Summan av kardemumman är att jag har förståelse för att folk vill ha en bra försäkring på att testpiloten kommer tillbaka.:hojsmilie

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.2007500-foretag-salde-stulen-cross-till-marcus

En stulen, provkörd men inte återlämnad handlare?
Låter väldigt taskigt att stjäla och provköra en handlare! :glömdet

Last edited:
Pengar i handen vid en ev provkörning står väl på varannan sporthojsannons.... inget konstigt med det..
Likväl så beror ju omständigheterna på hur man gör när man säljer.. Kommer det en kille gåendes med en hjälm utan varken bil eller kompisar i närheten kan du glömma att han får provköra min hoj utan pengar i alla fall, dessutom gäller bara försäkringen när jag kör eller någon i mitt hushåll "hel" så vad gör man när nån annan klotat o inte vill betala?!?
Men jag har sålt hojjar utan att få pengarna i näven innan fast jag skrivit ungefär samma sak i annonsen som i denna tråden beror ju på vilken känsla man får för köparen...

För säkringen gäller nästan alltid annars får man väl fixa så man har en försäkring under den tiden man har hojen på annons.

Ta hans körkort, bilnycklar, hans kompis eller nått.

Vad ska man ha hans kompis till? Klart om man behöver fler kompisar så, men känns som lite fel sätt...

EDIT: Men för att vara lite seriös, det har aldrig varit något problem med pengar som ska lämnas över vid en eventuell provkörning (för mig iaf). Jag har nog både köpt och sålt dom flesta hojarna utan provkörning, men när det har varit aktuellt så känner man nog i de flesta fall av vad det är för köpare/säljare.

Last edited:
Ha ha ha...

Verkar som moderatorerna fått en ny uppgift på forumet! :tummenupp

Kommer det flera?:va

Just som du sa det kommer Vildsvin in i snacket. Även moderator kan gå ut på stan som en vanlig man. " fantomen citat"

Vad ska man ha hans kompis till? Klart om man behöver fler kompisar så, men känns som lite fel sätt...

EDIT: Men för att vara lite seriös, det har aldrig varit något problem med pengar som ska lämnas över vid en eventuell provkörning (för mig iaf). Jag har nog både köpt och sålt dom flesta hojarna utan provkörning, men när det har varit aktuellt så känner man nog i de flesta fall av vad det är för köpare/säljare.

Att ta en kompis får du ta som ett skämt eller allvar, men man kan ju pressa hans kompis på info.

Att ta en kompis får du ta som ett skämt eller allvar, men man kan ju pressa hans kompis på info.

Last edited:
Jag körde inte med "pengar i handen" när jag sålde min förra strut..
Och den nuvarande köpte jag när det var 1½m snö ute, så provkörning var aldrig aktuellt.

Personligen skulle jag redan tidigt göra klart att provkörning inte är aktuellt förrens i ett sista skede, dvs när affären i princip är klar och att ev. konstighet vid provkörning är det enda som skulle stoppa dealen.. Och under tiden försöka känna av vad köparen är för person.. visst, man kan bli blåst, men det har funkat hittils.

Sen har jag alltid tagit något i pant, bil, körkort eller liknande, och skrivit ett papper att köparen åtar sig att köpa hojen om nåt går åt skogen..

Ett annat alternativ är ju att själv köra med på en extra hoj, eller be någon polare som kör snabbt åka med på egen hoj.

Det är så löjligt sjuka krav för att få köpa en hoj nuförtiden. Det finns fortfarande folk som tror att alla andra ska vara glada att man får köpa just deras hoj. Det är ju snart ingen idè längre att köpa privat, beg. Priserna ligger ju snart på samma pris som hos handlare samt att man måste ha hela summan kontant i fickan och skriva på 17 jävla papper bara för att provköra hojen. Snart får man väl slänga upp halva summan kontant bara för att titta på hojen, inte undra på att beg. Marknade är stendöd

Hur långdragna försäljningar har ni om ni "låter köparen provköra först i slutet av försäljningen"?

När jag säljer hojar brukar det ta max 1h inkl ankomst, däcksparkning, provkörning, prutning, betalning och lastning. Trodde inte att pengar i handen vid provkörning förekom på riktigt, men det verkar ju onekligen som att det gör det.

Har aldrig råkat ut för någon person som jag inte vågat släppa iväg på provkörning, däremot har det hänt att jag påpekat att lägger dom hojen är den automatiskt köpt till fullpris.. Men jag är väll kanske alldeles för godtrogen och skulle bli blåst direkt om jag bodde i en större stad.

AP AP AP AP

Var det inte så att SH kollektivet enades om (i en annan tråd vafan häde med höstpriset) Att annonsören har rätt att skriva vad fan han vill:va:va:va

Sen kunde ev köpare ge fan i att titta på annonsen eller köpa hojen..

Det blev ett jävla liv på er när jag tog upp säljarnas idiotpriser..

Jävla dubbelmoralkärringar :FU

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...