Betala för att provköra.

jag tar oxå hojens pris i pant om folk ska provköra, cash/postväxel. har du varken cash eller postväxel med dej är du i mina ögon ingen seriös köpare o då har du inget att göra på min hoj. jag brukar berätta detta innan folk kommer o det har aldrig varit något problem, folk förstår när man förklarar varför. det är mycket vanligt med idioter som bara åkar runt o ska ha grattis provtur för att det häftigt att ha testat många hojer. jag vet för dom har även varit hos mej. så därför tar jag pant. hojen är MIN leksak o inte alla andras bara för att den råkar vara tillsalu. vill du inte lägga pant då det ju bara att hitta någon annan hoj att köpa, för min del kvitter det då jag aldrig säljar för att jag i behov av pengar, men för att det är roligt att handla något nytt

Bankdosa/internetöverföring? Mina 5-6 affärer (bil/mc) senaste året har genomförts på detta sätt. Det är få som jag stött på som vill hantera kontanter/postväxel nu för tiden.

Skulle vara intressant att få veta hur många som råkat ut för rena joyridepiloter.

Så min nyfikna fråga är: Hur många har kikat på era hojar och provkört innan ni har fått dem sålda?

Hur många av dem har kännts seriösa men som det ändå inte har blivit någon affär med av någon anledning? (fler hojar att kolla, för mycket prutning, ej fått banklån osv)

Endast en gång har jag varit med om att någon har provkört och sen inte köpt hojen, men han klargjorde redan innan att fler hojar skulle ses.

Så gör jag också när jag köper.
Nu köpte jag en sv1000 för någon vecka sen, men jag tittade på 4 stycken och provkörde dom innan jag bestämde mig för vilken jag ville ha.

När jag sålt mina hojar så har dom fått provköra efter beslut om köp och allt är klart med pengar och så. Och har dom inte vart nöjda så skulle dom få pengar tillbaka. Ser ingen anledning att provköra en hoj innan köp. Provköra kan man göra hos handlare om man vill det. Och skulle det vara fel på hojen så får man ju bara ge pengarna tillbaka.

Förstår inte alls den inställningen. Självklart vill jag provköra just din hoj om jag är intresserad av att köpa den oavsett om jag är välbekant med modellen eller inte. Och det är väl just för att undvika tjafs i efterhand om dolda fel etc som det finns en rätt ordentlig poäng med att låta folk provköra en hoj man säljer. Enda läget jag inte är speciellt intresserad av provkörning är väl om jag köper nytt av handlare för då litar jag ju på säljaren. Det gör jag ju inte när jag köper provat på samma sätt.

Däremot är jag helt med på att inte låta någon man inte litar på provköra, tex "Nisse" 19 år från Botkyrka eller Angered som inte har en egen folkbokföringsadress, ingen mobil i sitt namn, kommer utan hoj eller bil reggad i eget namn eller är ovillig att lägga en rejäl handpeng+körkort+bilnycklar etc. innan provkörning.

Tur man kör gubbhoj där både säljare och köpare alltid är förtroendeingivande personer.

Om man nu säljer en hoj man har råd att i princip skänka bort eller helt enkelt inte bryr sig om huruvida den försvinner kan man ju överlämna nycklarna till ngn man inte känner. Försäkringsbolagen godkänner givetvis inte att man frivilligt överlämnar nycklarna till okänd person om man sedan önskar ersättning för en stulen eller vurpad hoj. Varför så är fallet känns väl överflödigt att diskutera eller? När jag köpte min senaste hoj var det heller inte aktuellt att ta nycklarna och hojen på en repa utan att lgrägga cashen på bordet. Jag har full respekt för det. Å andra sidan skrev vi på köpeavtalet innan och gjorde uppenbarligen en ömsesidig bedömning att den andre var en normal hederlig människa.

Själv åker jag aldrig någonsin och tittar på en hoj där det står pengar vid provkörning, av ren principsak. Jag tror många fler tänker som mig och säljaren därmed mister en del potentiella köpare.

Om man nu säljer en hoj man har råd att i princip skänka bort eller helt enkelt inte bryr sig om huruvida den försvinner kan man ju överlämna nycklarna till ngn man inte känner. Försäkringsbolagen godkänner givetvis inte att man frivilligt överlämnar nycklarna till okänd person om man sedan önskar ersättning för en stulen eller vurpad hoj. Varför så är fallet känns väl överflödigt att diskutera eller? När jag köpte min senaste hoj var det heller inte aktuellt att ta nycklarna och hojen på en repa utan att lägga
pengarna på bordet. Han var en
normal hederlig människa.
Det är jag också. Men det vet inte du. Och jag vet inte att du är det. Därför vill vi som ibland köper och ibland säljer ögonsten försäkra oss om att inte bli
*#%-körda. Så om ngn vill köra min darling: cash on the table, -och jag kommer inte lyfta ett ögonbryn om du vill detsamma när du säljer din. Det handlar inte om att ta betalt för en provkörning. Skriv ett eget avtal och presentera. Om du klotar hojen du provkör står du för hans utgifter vilket dras från din deposition. Att sno den faller liksom på att du redan betalat med förbehåll. Om ngn intressent skulle kräva att få nycklarna till min hoj för att köra utan cash: :arsele Bite me.

Det är det som är så skönt med att göra hojaffärer mitt i smällkallaste vargavintern och snöglopp - det går inte att provköra! Perfekt får båda parter.

När jag skulle provköra banhojen som jag köpte lämnade jag en halvfull dosa General white och en postväxel på vad säljaren ville ha för hojen i pant. Säljaren bad mig inte ens att lämna någon i pant men personligen så tycker jag att det var en självklarhet att han skulle ha en säkerhet på att jag kommer tillbaka efter provrundan. Däremot så väntade jag tills efter provrunda att överlåta postväxel till säljaren. Det funkade för mig och kan inte riktig förstå hur folk resonerar när de anser att säljaren ska lämna ut en hoj för 85000 utan någon som helst säkerhet. Ett körkort är ingen säkerhet. Om köparen snor hojen så kan han bara ringa till snuten efteråt o säga att han tappat kortet o så får han ett nytt.

Försäkringsbolagen godkänner givetvis inte att man frivilligt överlämnar nycklarna till okänd person om man sedan önskar ersättning för en stulen eller vurpad hoj. Varför så är fallet känns väl överflödigt att diskutera eller?
Inte riktigt. Normalt är att försäkringsbolagen ersätter vagnskada precis som vid alla fall av utlåning. Huruvida stölden ska ersättas är en juridisk teknikalitet som är beroende av omständigheterna, men enligt Högsta domstolen är man safe om man erbjuder en 5-10 minuters provkörning på ett "snävt begränsat område - en sträcka av omkring 300 meter - där provturen i det väsentliga kunde övervakas av [säljaren] från den plats där han befann sig".

När jag skulle provköra banhojen som jag köpte lämnade jag en halvfull dosa General white och en postväxel på vad säljaren ville ha för hojen i pant. Däremot så väntade jag tills efter provrunda att överlåta postväxel till säljaren. Det funkade för mig och kan inte riktig förstå hur folk resonerar när de anser att säljaren ska lämna ut en hoj för 85000 utan någon som helst säkerhet. Ett körkort är ingen säkerhet.

FYI: En postväxel som inte överlåtits är också helt värdelös som säkerhet.

En nyfiken fråga bara; ni som anser att det är ok att köpa en hoj utan att provköra ö.h.t, hur tänker ni?:va Är väl en sak om det är i princip nya grejor, eller om allt är i mint condition+, då kanske man kan kan nöja sig med en provstart och lite däcksparkande. Men skulle ni på allvar våga köpa en 5-10 år gammal hoj utan att prova så att allt funkar och känns som det ska? Isf är ni bra mycket tuffare än mig iaf..

Och det här med att vissa verkar tycka att handlarna är skyldiga att stå med demohojar så ni ska slippa låna ut era ögonstenar, vad är grejen med det?
Ok, dom har antagligen ett annat försäkringsupplägg och är således bättre skyddade mot ev blåsningar men tänk om dom skulle börja tillämpa samma princip?

"Jaså du, du skulle ta den på avbetalning du? Ja, då kan du glömma provkörning, här är det påskrivet kontrakt eller cashen på bordet som gäller. Du kan väl ta en repa på nån polares hoj istället..":rolleyes:

Nä, ett par stabila kompisar närvarande vid affären, sunt förnuft i bedömningen av vem man vågar låna ut hojen till och bil, körkort, kompis/fru eller motsvarande som "gisslan" vid provkörningen. Det har funkat fint när jag har sålt mina hojar och jag skulle aldrig acceptera nått annat heller om jag är spekulant.

Men så bor jag ju på landet också..:)

En nyfiken fråga bara; ni som anser att det är ok att köpa en hoj utan att provköra ö.h.t, hur tänker ni?:va Är väl en sak om det är i princip nya grejor, eller om allt är i mint condition+, då kanske man kan kan nöja sig med en provstart och lite däcksparkande. Men skulle ni på allvar våga köpa en 5-10 år gammal hoj utan att prova så att allt funkar och känns som det ska? Isf är ni bra mycket tuffare än mig iaf..

Och det här med att vissa verkar tycka att handlarna är skyldiga att stå med demohojar så ni ska slippa låna ut era ögonstenar, vad är grejen med det?
Ok, dom har antagligen ett annat försäkringsupplägg och är således bättre skyddade mot ev blåsningar men tänk om dom skulle börja tillämpa samma princip?

"Jaså du, du skulle ta den på avbetalning du? Ja, då kan du glömma provkörning, här är det påskrivet kontrakt eller cashen på bordet som gäller. Du kan väl ta en repa på nån polares hoj istället..":rolleyes:

Nä, ett par stabila kompisar närvarande vid affären, sunt förnuft i bedömningen av vem man vågar låna ut hojen till och bil, körkort, kompis/fru eller motsvarande som "gisslan" vid provkörningen. Det har funkat fint när jag har sålt mina hojar och jag skulle aldrig acceptera nått annat heller om jag är spekulant.

Men så bor jag ju på landet också..:)
Kan bara hålla med.

Ögonsten,,, är ett dåligt val att ha med i annonsen anser jag, då säger man till ev, kunder att kom inte och klanka ner på min hoj. man måste ju låta kunden känna att här kanske det finns lite att gör på priset.

Hur kan folk tycka att det är okey att åka till en firma och provköra och sen köpa privat,,, så därför ska en del handlare ha 15000 i självrisk om det händer en olycka.

Bra skrivet.:tummenupp

Jaah...jag skulle mer än gärna åka land o rike runt o provköra massa R-hojar o pröjsa ägarna lite för besväret!:tummenupp...:gnissla

Förstår inte alls den inställningen. Självklart vill jag provköra just din hoj om jag är intresserad av att köpa den oavsett om jag är välbekant med modellen eller inte. Och det är väl just för att undvika tjafs i efterhand om dolda fel etc som det finns en rätt ordentlig poäng med att låta folk provköra en hoj man säljer. Enda läget jag inte är speciellt intresserad av provkörning är väl om jag köper nytt av handlare för då litar jag ju på säljaren. Det gör jag ju inte när jag köper provat på samma sätt.

Däremot är jag helt med på att inte låta någon man inte litar på provköra, tex "Nisse" 19 år från Botkyrka eller
.

Du är inte rädd ang ditt liv efter att ha precis förnedrat mig :mad:

Sen va gäller provkörningen så ser man ju om personen är en seriös spekulant eller ej. Hade säkert 5 idioter som kom utan släpp eller möjlighet att ta med sig hojen. Nä dom kan dra åt helvete. Snabba affärer är det som gäller.
Och vill han inte ha den efter att ha betalt så är det ok. Då har han iaf vissat att han är en seriös köpare. :tummenupp

Bankdosa/internetöverföring? Mina 5-6 affärer (bil/mc) senaste året har genomförts på detta sätt. Det är få som jag stött på som vill hantera kontanter/postväxel nu för tiden.

DÖHH har du otur när du läser :tungan. jag skrev ju att jag berätter det för folk INNAN dom kommer. då är det ju bara välja om du vill vara seriös i mina ögon o ha med sej cash-postväxel. eller köpa en annans hoj. mej kvitter det, där kommer altid någon annan som vill köpa.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla