Bestyckning igen

RPM lover skrev:
Hur har det gått med bestyckningen ??

Jo då det har gått hyffsat. Panikbytte till 135 torsdag efter jobbet, kikade så inte filtret i tanken var igensatt, kikade soppafilternäten i förgasarna. Glömde dock att mäta upp flotörhöjden. Klockan ringde att det va dax att åka för att hinna upp till Lunda och då stog jag med förgasarna i handen och började byta till 135. :) . Nålarna sitter kvar i mitten och han verkade gå hyffsat. Tyvärr så pajjade en ventilkåp skruv efter tre repor och jag lämnade ett litet märke i Lundas depå. Tur att Anders Brink var där och kunde hjälpa mej med lite Biltema klet och en pappersbit i gängan. För själv så är jag optimist och har aldrig med mej verktyg. Så jag han aldrig göra några utförliga studier om blandningen. Ska bara.... laga gängan till skruven för att senare kunna kolla av bestyckningen.
Måste även byta soppaslangarna eftersom jag misstänker att dom kan ibland hamna lite i veck eftersom dom inte når riktigt. Gissar att i veckan ska jag hunnit med en lite bättre bestyckning och hinna utvärdera uppe på Lunda.

Tog hojen idag till Tullinge och konstatera att den har en tendens att gå på tre burkar ibland. Undra om nått stift pajjat efter att jag åkte hem på under 4000rpm från lunda (9mil). Min lågfart står helt åt H-vete på 2an och trean, går för fett utan bara fasiken. Men men jag har hela halva veckans kvällar på mej att hitta problemet.

Har haft samma bestyckningsgrubblerier med min FZR. Original huvudmunstycke är 127.5, men någon tidigare ägare hade slängt bort locket över luftfiltret och monterat dit dynojet munstycken storlek 138. Har ingen aning vilken storlek det motsvarar i mikunimunstycken.
Iaf så gick hojen tämligen magert på toppen, man verkligen kände att den inte drog som den skulle på full gas. Letade efter större munstycken men hittade ingen som hade hemma. Beslöt mig då för att "fulmecka" lite och tog ett par mindre dynoshitmunstycken och skickade igenom en 1,5 mm borr genom dem. Detta borde motsvara Mikunis 150 munstycke och det kan ju tyckas vara i största laget....
Skruvade i dem och vips, powerwheelies på tvåans växel.
Naturligtvis borde man inte pricka exakt rätt med denna metod varpå jag svängde förbi Erik Marklund för en bromsning med lambda. Visade sig att bestyckningen är helt perfekt genom hela registret, möjligen lite, lite klen vid 8000 rpm.
Effekten då? 137 hp på bakhjulet i samma bänk som kompisen fick 118 hp ur sin Bandit 1200 med tvåtumsmodden.
Sensmoralen av detta blir för min del: Går hojen bra så spelar det ingen roll att munstyckena "borde" vara mindre....

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!