Bestyckning igen

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har gett mej f..n på att det ska gå att garage bestycka väldigt nära sanningen(bänken). Satte igång igår med 135 i huvudmunstycke och nålarna ett hack upp dvs snålare(std Rs38). Hojen går påtok för snålt. I med 138 då blev det bättre drag men fortfarande precis över skadligt snålt enlig stiften.

Idag funderar jag på att inhandla 140 och 142. Men är inte det grymmt stort på RS38 1195 portat, större ventiler och högtkomp?
140känns megastort och 142 stjärnstopp :) .
Disskuterade detta med Gsx1100frad och han är precis som mej kluven över att det ska vara så jäkla stort.
Naturliga steget är ju att byta huvudmunstycke tills det är perfa sen justera nål och sist lågfart.
Eller är det soppan från JET som innehåller allt mer Etanol? Därför mina stift ser snåla ut? Sotringen finns på stiften men elektroden är vit efter fullgasrepa och lika så vid 110km/h jämngas körning.

Qwerty skrev:
Har gett mej f..n på att det ska gå att garage bestycka väldigt nära sanningen(bänken). Satte igång igår med 135 i huvudmunstycke och nålarna ett hack upp dvs snålare(std Rs38). Hojen går påtok för snålt. I -------
-----
och lika så vid 110km/h jämngas körning.

Det är svårt att kolla färg idag då det alltid blir svart ,förr kunde man leana ut tills det blev vitt i röret vid normal körning ...

Låna/hyr/köp en bredbands lambda och kör en mil med olika gas pådrag så ser du direkt var den är för "tunn" eller fet ...

klart enklast ... :tummenupp

Det går att använda en vanlig lambda 3-4 tråds och en volmeter oxå... men den är inte så snabb men för munstycken på hög och nålar samt tomgång funkar den .

SSDD skrev:
Det är svårt att kolla färg idag då det alltid blir svart ,förr kunde man leana ut tills det blev vitt i röret vid normal körning ...

Okey varför då? Är det pga Etanol i bränslet eller är det avsaknad av bly?
Den går ju på 98 och i 98 tror jag inte att man späder ut med Etanol.
För senast i höstas när jag monterade ett par cv34or så kunde jag justera efter färgen på stiftet och kunde tydligt se ljusbrun, svart eller vitt.

Qwerty skrev:
Har gett mej f..n på att det ska gå att garage bestycka väldigt nära sanningen(bänken). Satte igång igår med 135 i huvudmunstycke och nålarna ett hack upp dvs snålare(std Rs38). Hojen går påtok för snålt. I med 138 då blev det bättre drag men fortfarande precis över skadligt snålt enlig stiften.

Idag funderar jag på att inhandla 140 och 142. Men är inte det grymmt stort på RS38 1195 portat, större ventiler och högtkomp?
140känns megastort och 142 stjärnstopp :) .
Disskuterade detta med Gsx1100frad och han är precis som mej kluven över att det ska vara så jäkla stort.
Naturliga steget är ju att byta huvudmunstycke tills det är perfa sen justera nål och sist lågfart.
Eller är det soppan från JET som innehåller allt mer Etanol? Därför mina stift ser snåla ut? Sotringen finns på stiften men elektroden är vit efter fullgasrepa och lika så vid 110km/h jämngas körning.

Klart att du kan komma väldigt nära en bänkjustering genom prova dig fram men det tar då fasiken så mycket längre tid.Hade du haft en bredbandare att koppla in så hade du fåt svar på mycket av det du upplever som "problem" och bra mycket fortare än du hitills uppnåt i resultat.

Va ute i regnet och försökte igen. Svårt att hålla stummt när det bara ritar konstant på 2,3,4. Efter många försök så hittade jag en "torr" kort raka och vred ur på trean. Samma jävla färg på stiften :confused: :confused: :confused: med 140 i huvudmunstycke och nålarna på mitten, lågfart har jag inte en aning om med det spelar mindre roll just nu. Öset blev bättre än med 138 så jag borde vara på rätt väg. Men 140 är ju enormt stora, max Mikuni har är ju 150. Idag kan det bero på att jag kanske fegade på gasen(men betvivlar starkt) efter alla släpp jag haft tidigare, får testa igen i morgon.

Den här motorn har tidigare gått på 135(tror jag) men nu är kompet ökat endel och det har jag för mej brukar betyda att man kan gå ner i storlek. Vet en liknande motor som går på 135. Vad är galet?

Vet en som har bredbandslamda med den blir knepigt att fästa den på hojen, så det är nog enklare att ta den till en bänk och göra om göra rätt på engång. Har 143 hemma men avaktar till bänken med att prova dessa.

Visst är det så att det blir bökigt att hinna se loggningen på bredbandaren när du kör.Vi loggar våran repa på pc och kan sedan läsa av varvtal,laddtryck kontra lambdavärde men det är ju på bil det

Nybörjare skrev:
Visst är det så att det blir bökigt att hinna se loggningen på bredbandaren när du kör.Vi loggar våran repa på pc och kan sedan läsa av varvtal,laddtryck kontra lambdavärde men det är ju på bil det

Precis på en bil har man ju alltid ett säte att lägga laptopen på. Min kompis håller på med turbo bilar och mappar mm. Men problemet är att en hoj axar så fort så det är svårt att hålla i sig, laptopen och bredbandet. 1an och 2an kan man glömma, för hetsigt och risk för avslag eftersom hjulet vill peka uppåt. På 3an gör hojen lite mer än 200 och då är det svårt att få denna provisoriska lamda att sitta fast för vinden. Bänk är nog enda alternativet just nu.

Jag va ute o körde med min hoj igår med laptop i tankväska o sladdar o skit överallt. Jag drog ur den på alla växlar utom 6:an o de gick perfekt! Skaffa bredbandslambda o bli som folk! :)

/ Hannes

HanneZ skrev:
Jag va ute o körde med min hoj igår med laptop i tankväska o sladdar o skit överallt. Jag drog ur den på alla växlar utom 6:an o de gick perfekt! Skaffa bredbandslambda o bli som folk! :)

/ Hannes

:rofl :rofl
Okey så det är ditt tips. Vart sitter din lamda? Kanske skulle man göra sig ett hål i systemet och en mutter, för att enkelt kunna fästa den när det behövs.
Synd bara att jag saknar laptop sladdar och lamda. Men en kompis har.

Qwerty skrev:
:rofl :rofl
Okey så det är ditt tips. Vart sitter din lamda? Kanske skulle man göra sig ett hål i systemet och en mutter, för att enkelt kunna fästa den när det behövs.
Synd bara att jag saknar laptop sladdar och lamda. Men en kompis har.

Min lambda sitter precis bakom exupen.

Bifogat

• PICT5414-liten.jpg
    PICT5414-liten.jpg
    122.1 KB · Visningar: 95
  • PICT5413-liten.jpg
    PICT5413-liten.jpg
    131.6 KB · Visningar: 104
Jag o en kompis höll på ungefär som dig, hans hoj var stiften vita på...ökade o ökade....ingen skillnad....funderade o funderade.....vid 140 på huvud gav vi upp och bytte stift, provade med samma bestyckning igen, nu var stiften svarta....Slutade med av vi tog den till en bänk och det slutade på 132.5 på huvudmunstycket.

Om allt annat är okej är originalbestyckningen väldigt nära optimalt.
130 på RS36, 135 på RS38 och 140 på RS40.
En våldsamt trimmad motor har mer undertryck och kräver klenare bestyckning. Jag fick t.ex gå ned till 125 på mina RS36'or med 1216 och 30/26 topp. Mina RS40 och 1370 och 31/26 kör jag våldsamt fett med 142.5

Wibbe skrev:
Jag o en kompis höll på ungefär som dig, hans hoj var stiften vita på...ökade o ökade....ingen skillnad....funderade o funderade.....vid 140 på huvud gav vi upp och bytte stift, provade med samma bestyckning igen, nu var stiften svarta....Slutade med av vi tog den till en bänk och det slutade på 132.5 på huvudmunstycket.

Okey så mina misstankar om något fel kan alltså stämma. Stiften är nya och jag är väll inte så sugen på att byta igen. Kanske hänga i dom gammla och testa samma sak igen.

Tack för tipset. Att fler upplevt samma typ av konstigheter.

andersbrink skrev:
Om allt annat är okej är originalbestyckningen väldigt nära optimalt.
130 på RS36, 135 på RS38 och 140 på RS40.
En våldsamt trimmad motor har mer undertryck och kräver klenare bestyckning. Jag fick t.ex gå ned till 125 på mina RS36'or med 1216 och 30/26 topp. Mina RS40 och 1370 och 31/26 kör jag våldsamt fett med 142.5

Precis den där linjen har jag också varit inne på, 140 är grymmt mycket. Men hojen verkar gå bra, kanske ska gå ner igen till 138 igen som jag körde förra året med lånade Rs38or, dock bara 2dagar, som test att allt funka eftersom motorn var nyihopsatt. Borde kunna gå ner till 132,5 eller så när du säger
"Jag fick t.ex gå ned till 125 på mina RS36'or med 1216 och 30/26 topp."
Lika borr, lika ventiler.

Kanske ska byta stift och försöker kika av blandningen i morgon innan jag sticker upp till lunda. Fast då får jag väll en chock över hur fett jag bestyckat upp den.

Det borde funka med 132,5 alt 135, större munstycken än så skall du inte behöva. Jag körde 137,5 i min 1255cc med RS40 och 30/26 topp.

Qwerty skrev:
Okey så mina misstankar om något fel kan alltså stämma. Stiften är nya och jag är väll inte så sugen på att byta igen. Kanske hänga i dom gammla och testa samma sak igen.

Tack för tipset. Att fler upplevt samma typ av konstigheter.

Hmm...ett snik tips! Jag åker med NGK DR8ES-L och det har funkat utmärkt för mig när jag åkt lustgas plus lite trimmat. Dom kostar ca 32:- st på Micro.... ca 40:- på OK.... Så då kan man byta lite under provning, stiften funkar ju iaf efter att man bestyckat hit o dit, alltså åter användningsbara... eller hur man ska beskriva...

Wibbe skrev:
Hmm...ett snik tips! Jag åker med NGK DR8ES-L och det har funkat utmärkt för mig när jag åkt lustgas plus lite trimmat. Dom kostar ca 32:- st på Micro.... ca 40:- på OK.... Så då kan man byta lite under provning, stiften funkar ju iaf efter att man bestyckat hit o dit, alltså åter användningsbara... eller hur man ska beskriva...

Ska komma ihåg ditt tips.
Åker på (minns inte i skrivande stund) men dom kostade nog 80:-/st på ok. Å med ditt tips kan man ha dubbelt så många stift för samma peng :3freak .

gixxer_1255 skrev:
Det borde funka med 132,5 alt 135, större munstycken än så skall du inte behöva. Jag körde 137,5 i min 1255cc med RS40 och 30/26 topp.

Okey jag bestyckar ner idag till 135. Tror inte jag har 132,5 hemma tror mitt nästa steg är 127,5 eller nått. Stoppar i två beg men bra stift (yttre)och sticker upp mot lunda och kollar av blandningen efter vägen enkelt att kolla dom yttre, innre vet jag går lika. Ska jag låta nålarna vara i mittenläget eller ska jag sänka dom ett steg (Rs38std) dvs höja brickan.

andersbrink skrev:
...och du har redan kollat soppafilternäten under flottörnålssätena?

Nej men det kommer jag att göra klockan 17:00 idag. :tummenupp
Kikade i på filtret i tanken för ett par dagar sedan eftersom det påverkar alla cylindrar, det va rent som om det vore oanvänt.
Ska även kika så att flottörnivån står rätt, men det verkar skummt att ett par fullt fungerande förgasare ska helt plötsligt ändra flotörnivå på alla gasare alt sätta igen alla fyra filter samtidigt och lika mycket. Därför tror jag på Wibbes förklaring. Men inget lämnas åt slumpen, med min vanliga tur så kan det mycket väl vara så.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år