Besluts ångest BMW S 1000RR vs. Kawasaki ZX10R, 2011 kan inte välja - Hjälp!

Ska jag vara den enda som tycker att Kawan var trevligare att köra?

Grönt är skönt! :)
 
Av de två - Beamern. Den som kör slipper se den groteskt vanskapta skelögda fronten. Resten är ju rocknroll på'n.
 
I en klassen är det skit samma på prestandan så länge man itne pratar om den ena har abs och den andra inte, men det är ju inget problem i detta fallet...

Köp med hjärtat! Annars blir du bara besviken ;) Singla slant, så vet du vilken du hoppades det skulle bli precis innan slanten landar^^
 
Vid ungefär samma pris på hojarna innebär hyfsad försäkringspremie => mer pengar till bandagar och däck
Av betydelse om du kör mer än 250 mil/säsong.

Men för att få någon uppfattning om vad det kommer kosta, kolla också andrahandsvärdet. Vad kostar såna här när de gått 500mil eller 1000mil.
För på ditt inlägg verkar det som att gixxern tappat MYCKET och det kan ju vara intressant se om hur mycket BMWn och Kawan tappar/mil.
För det ska ju också in i priset.

Bandagar 2011: Knutstorp, Kinnekulle, Gälleråsen x 3

Som jag fattat det har alla beg. priser rasat, då luften gick ur marknaden i höstas. Prisfallet står i proportion till ålder på MC´n, nyare hoj mindre & äldre hoj högre prisfall, samt givetvis tillgång & efterfrågan. Har bara följt priserna på Japanerna (Kawasaki & Suzuki) & BMW´n i ca 6 månader & det har varit kul läsning.
Prisfallet för japanska litermaskiner av senare års modell ink. min GIXER har inte varit värre än för andra. BMW´n är svår bedömd då beg. priset spretar rejält vissa begär nära ny pris medan andra säljer till vettigare pris. Man bör veta att BMW´s första serier av RR án hade en del barnsjukdomar & att vissa serier återkallades för reparation. BMW redde dock upp problemen på ett tidigt stadium & sista året har iallafall inte jag hört om något strul.

Ska du köpa utan inbyte dikterar du villkoren. Vill du köpa med inbyte blir det kinkigare då du får ett sådant skambud på inbytes hojen, att i alla fall jag var tvungen att lämna lokalen, för att inte strypa smilfinken till försäljare; men det är jag ni har säkert bättre tålamod.

Synd att inte någon som sitter som ägare för någon av bestarna skrivit något. Då det är deras vardags erfarenhet jag vill ha.
 
Nehej Du, yngling - någon meningsfrände har Du nog, och dessutom från kommunen:)

Till TS - en smaksak, bägge är fantastiskt fina maskiner med små för- och nackdelar i f t varandra.

Jag kom från en 675 i somras och har nu tänkt prova literklubba baradärföratt. Med min bakgrund passade Kawan som en smäck - kontrollerad och "liten" sittställning, bra kontroll och riktigt vettiga vinklar redan från fabrik. Jag har kört betydligt mer väl injusterad S1000RR på bana men det är bara något som inte klickar, den känns lite för styv och okänslig in i och i svängar, i varje fall i f t min gamla Daytona som levererade tonvis med feedback.

Jag trodde det skulle sluta med en CBR, Kawa eller Bumse, det blev en ...Gixxer!!?? Med rätt (och ganska rejält moddad) chassisättning, drevning och Bazzaz-kit passade den mig bäst, framför allt motorkaraktären med sitt vrid och naturligtvis rätt prislapp fällde avgörandet. Sittställningen är i sammanhanget förträfflig för landsväg, för bana snäppet efter Kawan.

Men varför dravlar jag om min situation och mitt köp? Jo, sensmoralen är väl att alla dagens hojar verkligen är kompetenta och att det mer är en fråga om personlig tycke och smak, vilka egenskaper Du prioriterar och vilken körning Du prioriterar. Och mindre vad tidningar och SH-expertisen anser.

Grattis till bra köpläge och lycka till med Ditt val:)

Ska jag vara den enda som tycker att Kawan var trevligare att köra?

Grönt är skönt! :)
 
Last edited:
Måste ju tyvärr hålla med Roffe här. Jag testade också BMW:n flera gånger och jag gillade den skarpt, speciellt bromsarna. Motorn går ju som f-n men bara om man håller i gasen läääänge. Däremot så fann jag den lite trist, den gav inte någon vill ha känsla helt enkelt.
Jag köpte också en Gixxer, ny -09 för inga pengar vilket innebär att det finns gott om deg att modda den med fjädring och tillbehör. Precis som för Roffe så gjorde en Bazzaz med quickshifter och traction control underverk, hojen är grym att köra och har ett gassvar och ett bottendrag som är mycket trevligt.

Min poäng är att om man köper den senaste, fränaste 1000klubban som finns att uppbringa så får man ha den som den är eftersom det inte finns så mycket tillbehör plus att de som finns kostar skjortan. Till en något äldre modell, speciellt Gixxern så finns det miljarder grejer på eBay för väldigt rimliga pengar, dvs jag kan modda min hoj så den blir bättre än de senaste hojarna, med pengar över, och dessutom är den moddad som jag vill, inte såsom en fabrik bestämt att det skall vara...

Lite tankar på kvällskvisten... :)
 
Jag har kört båda, men naturligtvis mest BMW då jag har en själv. Båda är väldigt fina hojar. Båda bör justeras in fjädringsmässigt så de passar dig perfekt och jag tror du kan få båda att uppföra sig så du drar på smilbanden.

Jag tycker personligen BMW har några fördelar; jag tycker den verkar lite mer välbyggd, lättmeckad och billigare att försäkra.

MEN - om du inte ska ta hänsyn till ekonomi vid inbyte eller försäkring så finns det bara en sak - gå på känsla!!! Det kan inte bli fel med så fina hojar. Lycka till!
 
Kolla in de "andra" först tex Ktm Rc8r ,Ducati 1198/1098 och Aprilia rsv4 då får du en annorlunda upplevelse mot ytterligare en rad4a ;)
 
BMW:n, dels för att den är bland de snyggaste och den är den snabbaste på marknaden :) Men stor del också pga försäkringspremien. Kollar man på mig 27 år, och jämnför premien på andra 10:or eller 11:or så handlar det om 20-30k mer per ÅR i försärking. Så även fast den ev kan vara dyrare i inköp, så sparar man nog in det ganska snabbt :)

Nu vet jag ju inte ålder eller premier på TS, men mina tankar iaf. Jag har ingen S1000RR själv, men en väldigt nära vän har en som vi hämtade i höstas. Riktigt grym hoj. Och alla avancerade elektroniska hjälpmedel funkar bra. Nu vet jag inte hur Kawa har, men vet innan att alla inte riktigt kom överrens med hjälpsystemen, för de gick inte för aggressivt och konstigt. Men tydligen ska BMW:s vara riktigt bra i det avseendet.

Men sen som många andra säger, det är ju en smaksak :) Jag tycker BMW i svart/grå eller Motorsport färgerna.

MVH
István
 
vi kan ju utgå ifrån att du definitivt är en person som knappast märker nån större skillnad huruvida klippet är i mellanregister etc osv. så för den novis du verkligen är gäller det väl bara att skaffa den hoj av de två du trivs bäst med, gillar bäst osv.

att som amatör sitta och fnula på huruvuda den ena eller andra har bättre klipp på toppen eller inte lär nog kvitta. för dig liksom mig(som är amatör) märker vi knappast någon större skillnad. så köp du dig hojen du gillar bäst helt enkelt, båda har likvärdiga effektsiffror som FÅ på detta forum överhuvudtaget ens får uppleva och kan jämföra.

Lycka till..... :D
 
Tänk om man hade haft detta problemet själv. :)

Lycka till med valet. Det kan inte bli fel
 
vi kan ju utgå ifrån att du definitivt är en person som knappast märker nån större skillnad huruvida klippet är i mellanregister etc osv. så för den novis du verkligen är gäller det väl bara att skaffa den hoj av de två du trivs bäst med, gillar bäst osv.

att som amatör sitta och fnula på huruvuda den ena eller andra har bättre klipp på toppen eller inte lär nog kvitta. för dig liksom mig(som är amatör) märker vi knappast någon större skillnad. så köp du dig hojen du gillar bäst helt enkelt, båda har likvärdiga effektsiffror som FÅ på detta forum överhuvudtaget ens får uppleva och kan jämföra.

Lycka till..... :D

Varför utgår du ifrån att jag skulle vara en amatör ? Jag anser mig passerat det utvecklingsstadiet & är väl snarare en medelmåtta idag - så det så!
Mellan registret är viktigt för mig då det är där jag ligger & harvar vid vanlig landsvägs/stadskörning. Finns det något värre än att behöva växla hela tiden då kraften avtar alt. behöva hålla varvet uppe mot 8-10K av samma orsak, mycket jobbigt i längden.
Men du har rätt i att effektkurvorna ser likartade ut, men vad som skrivs i reklambroschyren & vad som verkligen levereras på bakhjulet är inte samma sak, vilket jag märkte vid provkröningen av de båda. BMW´n var starkare över hela registret medan Kawan tappade rejält för att komma igen på toppen. Nu har alla literhojar detta problem med klent mellan register, för få Nm. i förhållande till Hk. men i detta hänseende imponerade BMW´n stort.
Hej hopp.:krama
 
Finns bara ett svar; köp båda! Det hade jag gjort.....:)
 
instämmer, rak effektkurva kan kännas tråkigt (ifs kanske inte på en S1000RR) . Köp med hjärtat


Ilandsbekymmer illa illa..;)

OM jag hade dina "bekymmer" skulle jag utan tvekan köpa den som känns bäst, sen allt med sämre mellaregister, klen här o där, ena maskinen är bättre där andra är bättre på det här, det är ändå till sist avgörande hur bra och snabb hojen än är, så är det föraren som avgör hur snabboch bra hojen är inte hojen..
 
Jag sitter med samma funderingar. Just nu lutar det väl mot Kawa, jag går inte riktigt igång på BMW:n även om det är en suverän hoj. Tror inte det är någon skillnad på hur snabbt jag kör oavsett vilken jag väljer. En hoj väljer man inte rationellt, så gå på din känsla. Själv vet jag inte riktigt vad jag känner än.

Provkörde Kawan på Anderstorp i våras och den kändes extremt lättkörd samtidigt som jag satt riktigt fint på den.

Men skulle någon kasta en hoj efter mig så skulle Panigale S eller Corse sitta fint. Problemet är att man får både en BMW och Kawa för pengarna.

Aprilian lockar också men jag vill gärna ha ABS på nästa hoj.
 
Behåll Suzukin, efter en månad känns dom andra precis likadant fast med mindre punch i botten där man normalt kör.
Tror jag.
Jag som kör GSXR förvånades över att BMW'n kändes klenare runt 5-6000 rpm - där man normalt kör. Antar att de offrat lite för högre toppeffekt.
Ett annat minus är att det inte verkar gå att ha TC ikopplat när Wheeliecontrol är urkopplat (tycker jag) Blir bökigt när man vill leka.
Inte enkelt att vända till raceväxlat med orginalbitarna heller. Har man QS ska pellen trampas neråt! :tungan

Kawan har jag tyvärr inte provat men den sladdriga plastkåpan över tanken ger mig avsmak!

BMW vinner hands down när försäkringspremien vägs in. Den finns dessutom i blåvit som är den snabbaste kombinationen! :)

Roffe fick mig nu ännu mer sugen på Bazzaz...
 
Last edited:
Jag som kör GSXR för vånades över att BMW'n kändes klenare runt 5-6000 rpm - där man normalt kör. Antar att de offrat lite för högre toppeffekt.
Ett annat minus är att det inte verkar gå att ha TC ikopplat när Wheeliecontrol är urkopplat (tycker jag) Blir bökigt när man vill leka.
Inte enkelt att vända till raceväxlat med orginalbitarna heller. Har man QS ska pellen trampas neråt! :tungan

Kawan har jag tyvärr inte provat men den sladdriga plastkåpan över tanken ger mig avsmak!

BMW vinner hands down när försäkringspremien vägs in. Den finns dessutom i blåvit som är den snabbaste kombinationen! :)

BMW s1000rr 2012 har uppdaterats och fått mer kraft i mellanregistret och sen har dom gjort lite med TC men det vet jag inte exakt vad det är:)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top