Besiktnings dags (ljudet)?

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
jo då va det dax för besiktning och undra om dom brukar vara kinkiga när det gäller db nivån (bulton) lr ska man ta och kasta på orginal lr åka och chansa?

Wassup skrev:
jo då va det dax för besiktning och undra om dom brukar vara kinkiga när det gäller db nivån (bulton) lr ska man ta och kasta på orginal lr åka och chansa?

Beror lite på humöret på gubben men många hojar går igenom besktningen med slipon etc utan att få anmärkningar det kan låta ganska högt innan det är för högt.

har du inte nån i din närhet med db mätare så får man en bra skattning om det är lönt att försöka.

/Urban

Wassup skrev:

Du kan få ombesiktning om du har för hög ljudnivå.... säkrast att slänga på orginalet om du inte vill åka dit igen. :rolleyes:

Wassup skrev:
då e du körd :brinnerup
nä kanske inte

på senaste bes. protokollet står det att den e uppmätt till 100db... gränsen ligger väl på 103db??
blir ett slipon "slitet" så det låter mer?

Wassup skrev:

Men hallå! Hur lång tid tar det att byta om du har ett bultapå-rör? Det vore ju skillnad om det var ett helsystem.. då hade man kanske övervägt att proppa röret fullt med diskbollar eller nåt..

Fluxir skrev:
på senaste bes. protokollet står det att den e uppmätt till 100db... gränsen ligger väl på 103db??
blir ett slipon "slitet" så det låter mer?
tror det. e inte helt säker men det borde låta lite mer om det e mycket slitet.

newstead skrev:
Men hallå! Hur lång tid tar det att byta om du har ett bultapå-rör? Det vore ju skillnad om det var ett helsystem.. då hade man kanske övervägt att proppa röret fullt med diskbollar eller nåt..
jo sant men kanske får nerslag på nått annat bara för det. känns onödigt att byta bara röret om dom brukar vara kinkiga lr inte kanske beror på vem man får.

Wassup skrev:
tror det. e inte helt säker men det borde låta lite mer om det e mycket slitet.

Jo, dom slits! Dämpningsullen försvinner så det brukar bara vara en liten kolhög längst ut i ändan på röret efter ett tag. Om man vill och orkar så kan man köpa ny ull och proppa om dämparen..

Wassup skrev:
jo sant men kanske får nerslag på nått annat bara för det. känns onödigt att byta bara röret om dom brukar vara kinkiga lr inte kanske beror på vem man får.

Ja, en del är kinkiga andra inte. Har varit med om att dom plockat fram ljudmätningsutrustningen men jag har även varit med om att dom släppt igenom en HD med raka rör. Fast dom kanske blev kåta på gjutjärnsklumpen...

Wassup skrev:

Beror faktiskt på vem som kollar...jag har varit med om gubbar som gjort tummen upp ju högre ljudet varit och andra som ser rött bara de ser ett 4-1

Original är säkrast

jag har inte så mkt å välja på än å testa med sliponet... känns inte som det e värt å köpa ett orginal bara för bes.
fast omdet e enda sättet å få igenom den så får man väl göra det.

Fluxir skrev:
jag har inte så mkt å välja på än å testa med sliponet... känns inte som det e värt å köpa ett orginal bara för bes.
fast omdet e enda sättet å få igenom den så får man väl göra det.

Om man inte har orginal kvar är det en annan sak. Prova med diskbollar (modell metallspån) i pipan eller om den inte är popnitad, skruva loss gaveln på slip-on:et och köp en 2" decibelinsats för Simons sportsystem (http://www.ray.se/Katalog/UNIVERSAL.pdf sida 102) på Mekonomen för 40 spänn och tryck dit (passar i alla fall på Micron slip-on.)

Jag brukar bara packa min pipa innan jag åker dit, det funkar bra. Jag tar en bit isolering, finns att köpa på alla hojaffärer eller så tar man vanligt värmetåligt gullfibertyp som finns på alla byggfirmor för att isolera röret mellan pannan o skorstenen.

Tar ut insatsen ur sliponet (3 skruvar) Klär in insatsen med ett varv isolering, sen rullar jag en boll och trycker dit innanför, in med insatsen och tillbaka med skruvarna. Enkelt, tar max 5 min.

Lycka till!

Edit: Jag har provat både utan o med denna variant, sänkte 30 db, det är mycket det! :)

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!