Besiktning...

Mekkras

Halvskåning
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Såld....
Fick ett föreläggande om registrerings besiktning idag av en ovanligt sur och bekrängd dopad lapplisa. :näsblod

Anledningen var att min Mc inte vart typgodkänd med det avgassystem som för närvarande var monterat. (har ett arrow helsystem) Jag fick snabbt förklarat för mig att mitt skamliga beteende var ett hot mot rikets säkerhet, en bidragande orsak till rådande finanskris, anledningen till Egyptens tio plågor samt var ett tecken på ett obergipligt omoget tankesätt och en indikation på att min familj varit bönder, idioter och tattare i minst fjorton generationer. Dessutom saknade jag den bakre reflexen, vilket jag skulle vara mycket tacksam för att han inte skrev upp i protokollet. Jag hade dessutom miniblinkers, tydligen en styggelse, och baken var rensad vilket kommenterades enbart med 'hum...' :finger

Jag erbjöd mig mycket vänligt att köra hem och byta till original, vilket jag då FAKTISKT hade tänkt göra, eftersom det är lögn att få besiktningstid på två veckor, då jag drar till Japan med fjällan och blir borta minst ett par veckor hinner ju körförbud inträda. Då var jag om möjligt ännu dummare eftersom folk inte byter tillbaka när dom säger det och skulle jag göra det gick ju besiktningen bra eftersom då vore allt som det skulle... Jaha ja! Tack för den! :huvet Man kan bli förbannad för mindre.

Är detta gängse förfarande hos trafiksnutar, eller hade jag oturen att drabbas av en som inte fått :tuttar sen kenozoikum eran??

Men nu till frågan: Klarar jag av en registrerings besiktning med mitt helsystem, så att jag får den typad med det systemet eller är det bara att byta till original och ta en dust med Herr konstapeln nästa gång igen?

Förslag emottages tacksamt!

Jävla otur :) Jag blev stoppad av en MC-polis förra veckan med helsystem och ett bakdäck som är allt annat än godkännt... Nu låter ju inte mitt Acra så värst mycket, men väl över riktvärdet.

Inte fick man fan för det. Hela situationen slutade med att vi snackade hoj, tog posörbilder med polisen framför våra och hans hoj, samt att besiktningsgubbarna smålog lite åt att hojen lät "gött". Jag fick en "notering" om att mittbackdäck var slitet :banana

Men nu till frågan: Klarar jag av en registrerings besiktning med mitt helsystem, så att jag får den typad med det systemet eller är det bara att byta till original och ta en dust med Herr konstapeln nästa gång igen?
Även om den går igenom så lär väl nästa polis som vaknat på fel sida skicka dig på en ny koll. För det finns väl ändå inte registrerat vilket system som ska sitta på hojen så att polisen kan kolla upp det?

En polis kan väl inte tvinga dig till en registreringsbesiktning? Utan bara en vanlig besiktning?

Gör som jag, har en cykelreflex (e-godkänd) med en liten metallbit som jag kan skruva fast längst ner på skylten vid behov så att säga.

Jodå... det kan dom! :(

Jag citerar protokoll:

"Ändring: Fordonet överensstämmer inte med uppgift i register. Fordonet måste genomgå registreringsbesiktning. (avser ljuddämpare utbytt)"

Blä! :död

Om jag bara hade tagit korta hållet hem igår.... :huvet

Om man har ett E-godkänt slipon då. Mitt LeoVince är ju godkänt för min ER-6 om db-killern sitter i. Alla möjliga mätprotokoll förljde med.
Jag har till och med klistrat godkännandedekalen på svingen ifall jag skulle bli stoppad.
Klarar jag mig då?

Det var det dummaste jag hört.....regbesiktning??
Ja herregud, det är bra att resurserna läggs på rätt saker i vårt avlånga land....

Om man har ett E-godkänt slipon då. Mitt LeoVince är ju godkänt för min ER-6 om db-killern sitter i. Alla möjliga mätprotokoll förljde med.
Jag har till och med klistrat godkännandedekalen på svingen ifall jag skulle bli stoppad.
Klarar jag mig då?

Inte om du träffar samma polis som Mekkras. Alla fordon sedan -99 (?) ska vara helfordonsgodkända, vilket innebär att du knappt får byta luftfilter till icke-original. Sen är frågan om någon egentligen bryr sig.

Min ringa erfarenhet av besiktningsmän är att dom flesta faktiskt inte bryr sig, så länge det inte äventyrar din eller andras säkerhet.

Inte om du träffar samma polis som Mekkras. Alla fordon sedan -99 (?) ska vara helfordonsgodkända, vilket innebär att du knappt får byta luftfilter till icke-original. Sen är frågan om någon egentligen bryr sig.

Min ringa erfarenhet av besiktningsmän är att dom flesta faktiskt inte bryr sig, så länge det inte äventyrar din eller andras säkerhet.
Helfordonsgodkännandet ska inte vara så hårt här i Sverige. Enligt SMC så får du göra mindre ändringar som inte påverkar säkerheten utan att registreringsbesiktning behövs.

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=335

Med slipon är det väl bara en fråga om att det eventuellt inte klarar decibelkraven. De bör väl i så fall ha skickat honom på en kontrollbesiktning för decibelmätning/e-godkännandekoll.

"Har du bytt ut avgassystemet på din motorcykel till ett annat som inte är godkänt kan polisen förelägga om kontrollbesiktning"

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5191

"Har du bytt ut avgassystemet på din motorcykel till ett annat som inte är godkänt kan polisen förelägga om kontrollbesiktning"

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5191

Då borde jag ju vara grön. Enligt Leovince ska sliponet klara bullerkraven. Det följde till och med ett certifikat, och på klisterlappen står godkännandenumret.

Sen kan man ju fundera hur det går med avgaskravet, det sitter ju ingen katalystator i burken...

Kan meddela er alla lyckliga brölsystemsförare att det kommit nya regler from. 1 april i år.
Om ni har en helfordonsgodkänd hoj, det vill säga att står det T14(någonting) i fält 71 på regbeviset är det enbart orginal som kommer att godtas...=(
Ringde idag och frågade, så det blev bara till att byta tillbaka.:huvet

:3freak

Man blir så trött....

Men då ska det jävlarimig typas om vill jag lova! I min vilda fantasi funderar jag på om man skulle kunna tillverka en insats till blåset med någon form av db-killer effekt men som enkelt och verktygslöst kan monteras/avmonteras till förmån för besiktning. Såna finns redan, jag vet. Men jag föredrar att tillverka en själv. Så om nån har en bra idé så släng upp den här. Lyckas man kostar det 380 spänn, sen har man hojen reggad med utbytessystem, sen kan herr farbror trafikkonstapeln pissa sig i huvudet! :banana

Rätta mig gärna om jag har fel! :rolleyes:

Kan meddela er alla lyckliga brölsystemsförare att det kommit nya regler from. 1 april i år.
Om ni har en helfordonsgodkänd hoj, det vill säga att står det T14(någonting) i fält 71 på regbeviset är det enbart orginal som kommer att godtas...=(
Ringde idag och frågade, så det blev bara till att byta tillbaka.:huvet

Puh. Jag klarar mig, min ER-6 är inte helfordonsgodkänd. Jag har googlat och det är som du säger, att det ska stå T14A tillsammans med typgodkännadekoden. Och på min gör det inte det...

:3freak

Man blir så trött....

Men då ska det jävlarimig typas om vill jag lova! I min vilda fantasi funderar jag på om man skulle kunna tillverka en insats till blåset med någon form av db-killer effekt men som enkelt och verktygslöst kan monteras/avmonteras till förmån för besiktning. Såna finns redan, jag vet. Men jag föredrar att tillverka en själv. Så om nån har en bra idé så släng upp den här. Lyckas man kostar det 380 spänn, sen har man hojen reggad med utbytessystem, sen kan herr farbror trafikkonstapeln pissa sig i huvudet! :banana

Rätta mig gärna om jag har fel! :rolleyes:

Stört omöjligt (nästan) att typa om, jag är ute lite på hal is här men jag tror inte att det går, med tanke på att man troligen i så fall behöver intyg från tillverkaren om att effektblåset du vill sätta på är godkänt enl alla krav..... Men jag är som sagt inte helt säker på det här... jag önskar dig i så fall all lycka till broder, och dela med dig i så fall om du lyckas :)

Puh. Jag klarar mig, min ER-6 är inte helfordonsgodkänd. Jag har googlat och det är som du säger, att det ska stå T14A tillsammans med typgodkännadekoden. Och på min gör det inte det...

Då är du safe, bara att fortsätta med brölsystem mao......utom vid besiktning då =)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back