Besikting

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Jag har stora planer på att inhandla en färdigbyggd streetfigheter som dock måste besiktas i vår.
Finns det några särskilda krav (utöver de vanliga) då den är omlackad och ombyggd. Det jag vet är att nummerplåten måste flyttas ner och att blinkers måste bytas.
Finns det några regler på backspeglar?
Är det något annat viktigt att tänka på inför köp och besiktning av fighter?

:va
 
Last edited:

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
BMW S1000XR -17
Övergripande krav


7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

9 § Motorcykel som tagits i bruk för den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.



10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och

2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.



11 § Utvändig backspegel, med undantag för backspegel som tillfälligt används då sådant släpfordon är tillkopplat som medför att kraven på erforderligt siktfält inte uppfylls av ordinarie backspeglar, skall vara monterad innanför fordonets yttre begränsningsplan eller kunna fällas huvudsakligen innanför detta plan.

Kravet på fällbarhet anses uppfyllt av spegel som är godkänd enligt ECE-reglemente 46 eller om spegeln fälls undan då den framifrån eller bakifrån utsätts för en kraft parallell med fordonets längdaxel av 250 N.
__________________
 
Last edited:

nicce

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
PITEÅ
Hoj
hojlös
godkända blinkers, fixa plåten och sätt ett reflex på den.
backspegel måste du ha. och framlyset på den där måste troligen bytas.
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Enligt gamla ägaren ska det räcka att byta blinkers och nummerplåt, men som sagt så är jag tveksam angående backspeglar och lysa.

godkända blinkers, fixa plåten och sätt ett reflex på den.
backspegel måste du ha. och framlyset på den där måste troligen bytas.

Har hört olika versinoer av det där med backspeglar, värt att kolla upp...

Övergripande krav


7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

9 § Motorcykel som tagits i bruk för den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.



10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och

2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.



11 § Utvändig backspegel, med undantag för backspegel som tillfälligt används då sådant släpfordon är tillkopplat som medför att kraven på erforderligt siktfält inte uppfylls av ordinarie backspeglar, skall vara monterad innanför fordonets yttre begränsningsplan eller kunna fällas huvudsakligen innanför detta plan.

Kravet på fällbarhet anses uppfyllt av spegel som är godkänd enligt ECE-reglemente 46 eller om spegeln fälls undan då den framifrån eller bakifrån utsätts för en kraft parallell med fordonets längdaxel av 250 N.
__________________

Detta innebär alltså att jag klarar mig utan speglar...
 
Last edited:

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Ort
ålem (ödebo)
Hoj
R1-05
sist jag besiktiga så frågade jag personalen om hur det egentligen är med backspeglar.han gick in o kikade på sin dator o visade mig att det är inget dom tittar på....
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jisses vilket jäkla tjat det har blivit med dessa backspeglar. Ja enligt reghandboken ska motorcykeln ha backspeglar men vid vanlig besiktning & enligt kontrollhandboken för vanlig besiktning så krävs inga speglar oavsett helfordonsgodkännande eller inte. Så länge speglarna inte är skadade eller sitter löst så får du inget underkännande. Om nu ASB personalen kräver speglar ja då ber du dem visa för dig vad som gäller vid kontroll av backspeglar vid vanlig besiktning. Om de nu skulle bråka om speglar ja varför bråkar de inte om eftermarknadsprylar såsom dämpare-blinkers mm även om de är godkända.
 

nicce

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
PITEÅ
Hoj
hojlös
Enligt gamla ägaren ska det räcka att byta blinkers och nummerplåt, men som sagt så är jag tveksam angående backspeglar och lysa.

ska inte säga säkert, men jag har svårt att tro att de här lyset ska va E-märkt.
rätta mig gärna om jag har fel.
 

Bifogat

  • streetlykta.jpg
    streetlykta.jpg
    55.6 KB · Visningar: 154

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
ska inte säga säkert, men jag har svårt att tro att de här lyset ska va E-märkt.
rätta mig gärna om jag har fel.

Ser ut som projektor ljus så svaret är jo dom är e-märkta men går inte köra som lysen på en hoj under besiktning då dom ger fel ljusbild.
 

_bagarn

www.teamrackel.se
Gick med
20 Jul 2007
Ort
skellefteå
Hoj
ktm 450 exc -11 gixxer 1000 tyyrbo
jag åke på att jag inte hadde nån regskyltsbelysning på min i fjol, kan ju va nått att tänka på
 

nicce

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
PITEÅ
Hoj
hojlös
Ser ut som projektor ljus så svaret är jo dom är e-märkta men går inte köra som lysen på en hoj under besiktning då dom ger fel ljusbild.

jo, att projektorerna är E-märkta förstår jag.
men den där ser ju inte ut som en orginal lykta dirkekt.
men ljusbilden beror väl bara på hur glasena är slipade?
eller?
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
när vi ändå har en tråd angånde besiktning uppe så tänkte jag passa på att fråga ifall ngn har råkat ut för att få plocka isär bågen för att visa strypningen vid omregistreing av effekt till 25kw??
tänkte nämligen fuska lite och hoppas på att skiten går igenom.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
när vi ändå har en tråd angånde besiktning uppe så tänkte jag passa på att fråga ifall ngn har råkat ut för att få plocka isär bågen för att visa strypningen vid omregistreing av effekt till 25kw??
tänkte nämligen fuska lite och hoppas på att skiten går igenom.

Nopp det har inte ASB tid med så detta bedöms först vid provkörning därför ar det bra att besikta nu när det är fortfarande är grus på marken då brukar de inte vilja provköra så passa på. Om du nu skulle råka ut för föreläggande om regbes pga effekten så går de bara på ett intyg från ev verkstad som har kontrollerat att den verkligen är strypt. Så att ASB skulle börja låta dig demontera för att visa att den är strypt är minimal. Däremot om du skulle köra fulleffekt men på pappret strypt & du råkar ut för en olycka så kan ju ev skadeverkstan börja rota i hojen för att kontrollera om du verkligen körde strypt.
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Nopp det har inte ASB tid med så detta bedöms först vid provkörning därför ar det bra att besikta nu när det är fortfarande är grus på marken då brukar de inte vilja provköra så passa på. Om du nu skulle råka ut för föreläggande om regbes pga effekten så går de bara på ett intyg från ev verkstad som har kontrollerat att den verkligen är strypt. Så att ASB skulle börja låta dig demontera för att visa att den är strypt är minimal. Däremot om du skulle köra fulleffekt men på pappret strypt & du råkar ut för en olycka så kan ju ev skadeverkstan börja rota i hojen för att kontrollera om du verkligen körde strypt.

Okey tyckte det också lät konstigt att behöva riva helva hojen vid besiktning.
 

Ekerholm

Guest
jag ringde till bilprovningen nu och frågade om backspeglar och vad som gäller... eftersom jag sj står in för samma grej inga speglar och snart bes... och han sa att finns det inga backspeglar så säger dom inget och det kvittar vilken års model du har... men sitter det speglar så ska dom vara hela och allt det där...
 

Magoo

Streetfucker
Gick med
27 Sep 2005
Ort
Skogen, Uppsala city
Hoj
Tomt på lagret för tillfället
Men herregud vilket liv om backspeglar...
Här e FAKTA(!!!)

Besiktigade min fighter förra våren UTAN backspeglar o den gick igenom utan problem. Fastän mitt lyse inte visade sig vara korrekt E märkt.. men de e ju en annan historia grabbs o girls..:D

Så nu kan ni vara lugna......:rolleyes:
 

Ekerholm

Guest
Men herregud vilket liv om backspeglar...
Här e FAKTA(!!!)

Besiktigade min fighter förra våren UTAN backspeglar o den gick igenom utan problem. Fastän mitt lyse inte visade sig vara korrekt E märkt.. men de e ju en annan historia grabbs o girls..:D

Så nu kan ni vara lugna......:rolleyes:

jaha... men varför säger du det nu för då kunde väl gjort det lite tidigare..:confused: ja men då är det ju bara en reflex för några tior och ett en annan lykta med och ett nytt backdäck med sen kan jag bes iaf..
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top