Besikting

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Men herregud vilket liv om backspeglar...
Här e FAKTA(!!!)

Besiktigade min fighter förra våren UTAN backspeglar o den gick igenom utan problem. Fastän mitt lyse inte visade sig vara korrekt E märkt.. men de e ju en annan historia grabbs o girls..:D

Så nu kan ni vara lugna......:rolleyes:


Och såhär skriver vägverket


Backspeglar

Övergripande krav
7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

sen finns det hur mycket som helst om backspeglar och vad dom skall klara och uppfylla för krav


>>Eric
 

Ekerholm

Guest
Och såhär skriver vägverket


Backspeglar

Övergripande krav
7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

sen finns det hur mycket som helst om backspeglar och vad dom skall klara och uppfylla för krav


>>Eric

ja vägverket säger så ja...det är ju inte dom som besiktar några hojar.. jag snackade med teknisk suport på bilprovningen idag och dom sa att finns det inga så säger dom inget.. och finns det så ska dom vara hela och allt sånt... sen kvittar det vilken model det är om skulle vara en 08:a så behöver du inga....
 

Emil W

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
KTM 620 SC KTM 525 EXC SM
Lånar tråden lite :pannkyss

Har ingen separat skylltlyckta men min baklampa lyser ner på skyllten dock rött ljus? klarar det bes?

Sen har jag hemmagjorda blinkers uten E-märkning?
Gnäller de på sånt?

cyklen är en 06:a
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Lånar tråden lite :pannkyss

Har ingen separat skylltlyckta men min baklampa lyser ner på skyllten dock rött ljus? klarar det bes?

Sen har jag hemmagjorda blinkers uten E-märkning?
Gnäller de på sånt?

cyklen är en 06:a

Får inte vara rött ljus.
Köp en liten reg.plåtlampa och fäst med dubbelhäftande bara, funkade för mig.
 

Ekerholm

Guest
Lånar tråden lite :pannkyss

Har ingen separat skylltlyckta men min baklampa lyser ner på skyllten dock rött ljus? klarar det bes?

Sen har jag hemmagjorda blinkers uten E-märkning?
Gnäller de på sånt?

cyklen är en 06:a

blinkerserna måste var E-märkta och det gäller alla lysen du har på hojen..
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Lånar tråden lite :pannkyss

Har ingen separat skylltlyckta men min baklampa lyser ner på skyllten dock rött ljus? klarar det bes?

Sen har jag hemmagjorda blinkers uten E-märkning?
Gnäller de på sånt?

cyklen är en 06:a


Skyltlykta
Övergripande krav
88 § Motorcykel skall ha skyltlykta som avger vitt ljus för sådan belysning av den bakre registreringsskylt att den lätt kan avläsas i mörker.



64 § Körriktningsvisare på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 6 eller 50, kategori 11 och 12 (se 3 kap. 1 §).


Men det verkar som bilprovningen ser mellan fingrarna ibland, enl tidigare i tråden
 

Ekerholm

Guest
Skyltlykta
Övergripande krav
88 § Motorcykel skall ha skyltlykta som avger vitt ljus för sådan belysning av den bakre registreringsskylt att den lätt kan avläsas i mörker.



64 § Körriktningsvisare på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 6 eller 50, kategori 11 och 12 (se 3 kap. 1 §).


Men det verkar som bilprovningen ser mellan fingrarna ibland, enl tidigare i tråden

jag tycker att du ska ringa till tekniska kontoret på bilprovningen och snacka lite med dom... för du verkar ju ha lite svårt att tro på vad folk säger här... 0771-600600 Ring...
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
:D
jag tycker att du ska ringa till tekniska kontoret på bilprovningen och snacka lite med dom... för du verkar ju ha lite svårt att tro på vad folk säger här... 0771-600600 Ring...


Nejdå! har absolut inga problem att tro folk,men om nån frågar vad som gäller, är det väl det som står skrivet i en lag eller paragraf som är "i lagens mening"

Sen har jag liksom du fått igenom hojen både utan backspeglar blinkers och gud vet vad

BTW så kan man sysselsätta en hel hög snutar som gör kontroll, genom att fråga var det står i deras lagbok att hojen skall ha backspeglar, (har provat)

>>Eric
 

Ekerholm

Guest
:D


Nejdå! har absolut inga problem att tro folk,men om nån frågar vad som gäller, är det väl det som står skrivet i en lag eller paragraf som är "i lagens mening"

Sen har jag liksom du fått igenom hojen både utan backspeglar blinkers och gud vet vad

BTW så kan man sysselsätta en hel hög snutar som gör kontroll, genom att fråga var det står i deras lagbok att hojen skall ha backspeglar, (har provat)

>>Eric

ja jag tycker det verkar skum med... enligt lagen så är det en sak och så säger denna en sak... ja sånt här går ju snacka ihjäl sig på ju.. så det finns väl inget riktigt rätt då tydligen... ja somdu säger polisen ska ju ha något att göra i sommar med...
 

Gasa

Fy fan vad det är skoj att åka hoj...
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Oskarström
Hoj
Lite av varje...
ja vägverket säger så ja...det är ju inte dom som besiktar några hojar.. jag snackade med teknisk suport på bilprovningen idag och dom sa att finns det inga så säger dom inget.. och finns det så ska dom vara hela och allt sånt... sen kvittar det vilken model det är om skulle vara en 08:a så behöver du inga....

Tänkte bara inflika att WR 450R (-04) är typgodkännd utan backspeglar...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
:D


Nejdå! har absolut inga problem att tro folk,men om nån frågar vad som gäller, är det väl det som står skrivet i en lag eller paragraf som är "i lagens mening"

Sen har jag liksom du fått igenom hojen både utan backspeglar blinkers och gud vet vad

BTW så kan man sysselsätta en hel hög snutar som gör kontroll, genom att fråga var det står i deras lagbok att hojen skall ha backspeglar, (har provat)

>>Eric


Eric du måste skilja på vad som står hos VV & vad VV & t,ex SWEDAC beslutat
vad bilprovningen skall kontrollera. Polisen går efter VV författningssamling men de ska mer & mer gå över till det som bilprovningen går efter så de skall kunna synka med varandra när fordon. Att bilprovningen ser mellan fingrarna stämmer inte utan som jag skrev i 1:A raden så är det inte bilprovningen som har bestämt vad de ska kontrollera. Visst jag tycker det är korkad tolkning om bilprovningen godtar en mc utan backspeglar & sen blir denne stoppad av polisen 10min för att slå ner på att denne inte har backspeglar då polisen följer VV regler.
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Eric du måste skilja på vad som står hos VV & vad VV & t,ex SWEDAC beslutat
vad bilprovningen skall kontrollera. Polisen går efter VV författningssamling men de ska mer & mer gå över till det som bilprovningen går efter så de skall kunna synka med varandra när fordon. Att bilprovningen ser mellan fingrarna stämmer inte utan som jag skrev i 1:A raden så är det inte bilprovningen som har bestämt vad de ska kontrollera. Visst jag tycker det är korkad tolkning om bilprovningen godtar en mc utan backspeglar & sen blir denne stoppad av polisen 10min för att slå ner på att denne inte har backspeglar då polisen följer VV regler.

Ja inte blir man förvånad heller, Känns som VV sitter på 2 stolar.

Men men,snart är det dags att åka en sväng och då struntar jag i backspeglar, :)

Känns som det blev samma svar som när jag kollade terrängkörningslagen runt -90 (fan va länge sen)
Om nån anmäler dig har du nog gjort fel, -kanske
(- svar från en enduroåkande snut (han var himla kul BTW) :D )

>>Eric
 

Magoo

Streetfucker
Gick med
27 Sep 2005
Ort
Skogen, Uppsala city
Hoj
Tomt på lagret för tillfället
jaha... men varför säger du det nu för då kunde väl gjort det lite tidigare..:confused: ja men då är det ju bara en reflex för några tior och ett en annan lykta med och ett nytt backdäck med sen kan jag bes iaf..


Så sant... va klantigt av mig...:rolleyes:


Hur som helst... lycka till med besiktningen nu..

Du, ett tips som brukar funka, om du har ont om plats för reflexen.. sätt den med LITE dubbelhäftande på nummerskylten, sen pillar du lätt bort den när du kommer hem igen..
 

Ekerholm

Guest
Så sant... va klantigt av mig...:rolleyes:


Hur som helst... lycka till med besiktningen nu..

Du, ett tips som brukar funka, om du har ont om plats för reflexen.. sätt den med LITE dubbelhäftande på nummerskylten, sen pillar du lätt bort den när du kommer hem igen..

ja visst det är det som är tanken... att den ska bara sitta där en liten stund under själva bes.. men förra ägaren har ju kapat bort lite lite under baklampan för han hade reg plåten långt in i hjul huset.. så jag måste göra mig en liten plåt som jag ska skruva fast där bak med reg plåten och reflexen.. så tar man ju bara bort den sen och använder den nästa gång det är bes igen...
 

Emil W

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
KTM 620 SC KTM 525 EXC SM
Så man måste ha E-godkända ljusen för besiktning?
Har ju bara original framljus allt annat är köpt på diverse mc butiker... Inget som är E-märkt....

Får man underkänt på de?

Och finns det regler så de kan underkänna vilken färg man har på skyltlycktan?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Så man måste ha E-godkända ljusen för besiktning?
Har ju bara original framljus allt annat är köpt på diverse mc butiker... Inget som är E-märkt....

Får man underkänt på de?

Och finns det regler så de kan underkänna vilken färg man har på skyltlycktan?


Är de glömska så missar de E-märkningen!

Ja det finns regler som säger att skyltbelysningen måste avge vitt ljus.
 

Emil W

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
KTM 620 SC KTM 525 EXC SM
Det var märkligt att man inte får ha annat än E-märkta ljus?
Måste finnas gott om Glömska besiktningsmän... Har aldrig fått det underkänt. värken på bil eller MC? ? ? Det är omöjligt att få underkänt på icke E-märkta ljusen Gör någon det på en vanlig kontrollbes så gör de tjänstefel....

Samma med skyltlykta.. ska finnas men får utgöras av baklampan.. och färg finns inget krav på hos bilprovningen.... Men polisen kan gnälla på de....

Men det är många som har sina åsikter här om vad som gäller o inte gäller.. Vet man inte så tycker jag man ska vara tyst... Bara så de inte ska bli fel för dem som ska bes. och vill veta vad som gäller....

Nu kommer alla bli skitsura men det får jag ju stå ut med :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det var märkligt att man inte får ha annat än E-märkta ljus?
Måste finnas gott om Glömska besiktningsmän... Har aldrig fått det underkänt. värken på bil eller MC? ? ? Det är omöjligt att få underkänt på icke E-märkta ljusen Gör någon det på en vanlig kontrollbes så gör de tjänstefel....

Samma med skyltlykta.. ska finnas men får utgöras av baklampan.. och färg finns inget krav på hos bilprovningen.... Men polisen kan gnälla på de....

Men det är många som har sina åsikter här om vad som gäller o inte gäller.. Vet man inte så tycker jag man ska vara tyst... Bara så de inte ska bli fel för dem som ska bes. och vill veta vad som gäller....

Nu kommer alla bli skitsura men det får jag ju stå ut med :)


Emil W hade rätt!!
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top