Besikting

Bilprovningen har inget krav på färg på skylltlykta... Så du vet det

Jag ber så mkt om ursäkt Emil då kravet på vitt ljus endast gäller vid regbesiktning & inte vid vanligt besiktning.

Så en smäll till mig :huvet & en :pannkyss till dig Emil W.
 
Om jag förstår det rätt så är alltså kåpor och dylikt inte en del av helfordonsgodkännandet?

Alltså: om man rensar t.ex en R1:a och streetfajtrar till den så är det alltså grönt med SBP så länge ljusbilder och annat stämmer?

Någon som gjort detta och VET?

Edit: jag syftar alltså på nyare cyklar. inte gamla fzr-ök
 
Strypning

På tal om besiktning..
Är det någon som har råkat ut för att behöva skruva isär förgasare för att visa strypningen vid besiktning, enligt papper är denna hoj strypt men den är borttagen sedan länge.

:arsele
 
Inte på en vanlig kontroll bes görs detta... De bedömmer effekten genom provkörning.....
 
glöm inte hastighetsmätaren oxå, och speglarna är inte så viktiga som alla säger jag vet att minst fyra av polarna har bes utan speglar och det gick bra, lycka till
 
snackade med en kille på jobbet om just detta fenomen, han påstod att man kunde vägra att låta dom provköra hojen. (och ändå bli godkänd på besiktningen)

någon som vet om detta stämmer?

Nja det blir svårt för provkörning måste alltid göras iallafall när det inte är något grus på vägen. Vad tror du besiktningsgubben säger om du vägrar låta honom göra ett bromstest? Fet 2:a & återbesök.
 
Hur är det med blinkers, avstånd mellan bakblinkers? Vad gäller för framblinkers? Synliga från alla håll?
Räcker det med en enkel ditklistrad reflex på regskylten?
Hur griniga är dom på slipons? har ett micron highpipe, låter inte så mkt tycker jag ;)
 
Hur är det med blinkers, avstånd mellan bakblinkers? Vad gäller för framblinkers? Synliga från alla håll?
Räcker det med en enkel ditklistrad reflex på regskylten?
Hur griniga är dom på slipons? har ett micron highpipe, låter inte så mkt tycker jag ;)


18cm i bak & 24cm i fram
Ja de godtar reflex på regskylten så länge den inte skymmer några siffror eller bokstäver men polisen brukar ogilla detta.
Slip-on nja vet du med dig att den låter mkt så chansa inte då det är ju vartannat år på hojarna så lägga ner 1tim eller nåt är värt besväret istället för att komma tillbaka.
 
Ang strypning så kollar väl inte SBP mekaniskt, och jag har svårt att tro at dom skulle använda ändan som G-mätare för att bestämma om hojen är strypt eller inte.
Rent tekniskt behöver man ju bara skriva ett intyg som man skriver under själv att man strypt hojen så är det ok vid regbesiktning. (tex om man monterar strypbrickor själv)
 
Vad är kraven på ljuddämpare?
Hur mycket får det låta och hur kollar dom det?

Jag har slipon som är fastsvetsat och funderar på om det går igenom en kontrollbesiktning.
 
Vad är kraven på ljuddämpare?
Hur mycket får det låta och hur kollar dom det?

Jag har slipon som är fastsvetsat och funderar på om det går igenom en kontrollbesiktning.


103Db gäller för alla motorcyklar men ser är det beroende på vilken slaglängd hojen har. I en tabell som ASB går efter så står det hur mkt en hoj ska varva
med just den slaglängden hojen har. Svårt att säga hur mkt din hoj låter.
 
Var o besiktade idag UA, dock var det på gränsen att köra med slipon, 103,2 decibel (gräns 103).
Detta innebär att mitt lyse är godkänt och att backspegel inte är ett krav
 
Back
Top