Bensin upp 57öre 2016 Synpunkter på detta?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
+57öre. Mina bensinpengar går på nöjeskontot så varför bry sig.
Avvecklingen av landsbygden är en annan femma:huvet
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det ska va en klassfråga att bo utanför storstan. Har man inte råd med bensinen får man bo i stan :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför såna ramaskrin när bränslepriset höjs och sådan tystnad varje gång skatten på arbete höjs? En normal årsförbrukning är väl i runda slängar 1000 liter så vi pratar väl om 600 kr.

Bor själv på landsbygden och förbrukar jag snarare 3000 liter/år och tar ut en väldig låg inkomst så min skatt är därmed låg men trots det stör det mig mer varje gång skatten på arbete höjs för det hämmar företagsklimatet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det ska va en klassfråga att bo utanför storstan. Har man inte råd med bensinen får man bo i stan :hihi

Det är ingen mänsklig rättighet att välja var man vill bo. Det är ett privilegium att kunna bo på landet.

Sen kan jag förvisso ogilla statens förflyttning av statliga verk och tjänster till Stockholm där lokaler är dyra samt arbetslösheten redan låg.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är ingen mänsklig rättighet att välja var man vill bo. Det är ett privilegium att kunna bo på landet.

Sen kan jag förvisso ogilla statens förflyttning av statliga verk och tjänster till Stockholm där lokaler är dyra samt arbetslösheten redan låg.

Men det är ju tur att staten tar hand om dessa stadsbor, de som inte klarar sig på egen hand ute i landet. Passar ju som perfekt. Dessa som tror att maten kommer till affären utan transporter eller tillverkning på landet.

Soppan har aldrig varit billigare :D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vänta till 2017 och framåt. Då slår regeringens förslag igenom om man inte har ändrat på något sedan artikeln i DI publicerades i april i år.

För att hitta förslaget om indexuppräkning krävs att man lusläser den 76 sidor tjocka promemorian och tar sig till sidan 33. Där finns det nya systemet beskrivet.

Det ska enligt förslaget införas 2017 och innebär att skatten varje år ska räknas upp med konsumentprisindex plus 2 procent.

Gammal tråd:

http://www.sporthoj.com/forum/showt...indexering-mot-BNP-ist%E4llet-f%F6r-inflation
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Skandal såklart.

Varför i helvete ska någon tredjepart i form av staten lägga sig i priset på en vara. Är väl upp till köpare och säljare att komma överens om priset.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är inte detta det yttersta beviset på att det inte är av miljöskäl skatterna tas ut?

Hade det varit av annat än rent ekonomiska anledningar hade skattepålägget varit så högt att man valt alternativa drivmedel, men istället är pålägget alldeles lagom stort att man knyter näven i fickan, svär lite över det och fortsätter köpa.
Samtidigt så skattas alternativen till en nivå så lönsamheten att byta är nära noll, noll eller som nu rent negativ.

Hade dom menat allvar med co2-skatten och dess påverkan hade skattepålägget legat någonstans runt 3-5kr och indexuppräknats runt en 10-15% och detta Utan att alternativen följt efter i skattepålägg, då hade vi sett övergångar till alternativa drivmedel som är co2-neutrala.

Nyttotrafiken kommer enbart lasta över kostnadsökningen på, i slutänden, oss som är konsumenter via prislappen på det vi köper eller kostnaden att transportera det till oss, detta är en ren konsumtionsskatt.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Bensinskatt, ha! Vänta bara tills dom återinför fastighetsskatten från 50.000/år och uppåt för normalvillan...

...och bolagsskatterna kommer höjas kraftigt när utredningen är klar nästa år.

Heja Sverige!
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Soppan kommer ju aldrig upp i sitt rätta värde, MEN, när slutar du tanka, vad är smärtgränsen?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Soppan kommer ju aldrig upp i sitt rätta värde, MEN, när slutar du tanka, vad är smärtgränsen?

Smärtgränsen ligger där det är lönsamt med alternativ, kostar alternativet mer så byter jag inte, som jag bor och jobbar måste jag köra om jag inte ska bosätta mig på arbetsplatsen under veckan.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Är väl ingen större fara för soppan har varit uppe i 15-16 kr för några år sen, men alltid illa me höjning ju...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Smärtgränsen ligger där det är lönsamt med alternativ, kostar alternativet mer så byter jag inte, som jag bor och jobbar måste jag köra om jag inte ska bosätta mig på arbetsplatsen under veckan.

Du kan nog räkna med att alternativa transportmedel ökar i kostnad i ungefär samma takt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Soppan kommer ju aldrig upp i sitt rätta värde, MEN, när slutar du tanka, vad är smärtgränsen?

När det blir allmänt med alternativ, kollektiva eller annan typ av drivning av personbilar, kommer skatterna,vara ikapp där med. För precis som nämnts, är det knappast tal om miljöskäl. Börjar folket nyttja sådant som inte inbringar den summa staten behöver, kommer det tas ut på annat sätt. Summa summarum så blir det inte mer över sett under längre period oavsett alternativ.
:fakta

Smärtgränsen är till för att flyttas
 

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
Klart bensinen blir dyrare när oljan ligger som lägst :huvet Men så länge det kostar mer att åka buss än att köra bil så lär jag köra.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Det är förj*kligt när väl bensinen äntligen börjar bli billig, men då det enligt Miljöpartiet kostar dem pengar varje gång skatten sänks så måste de nu äntligen börja tjäna pengar på detta :rolleyes:
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag antar att man borde bli härdad.
Ändå förvånas jag varje gång över hur många på SH som inte klarar tänka längre än näsan (plånboken) räcker.
Varenda gång bränslepriset höjs gnälls det värre än torrkörda lagerbanor.

Jag tror de flesta av er innerst inne vet om anledningarna till varför bränslet blir dyrare, och varför det bör vara så.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag antar att man borde bli härdad.
Ändå förvånas jag varje gång över hur många på SH som inte klarar tänka längre än näsan (plånboken) räcker.
Varenda gång bränslepriset höjs gnälls det värre än torrkörda lagerbanor.

Jag tror de flesta av er innerst inne vet om anledningarna till varför bränslet blir dyrare, och varför det bör vara så.

För att finansiera annat? Att Priset på soppan måste stiga är enbart pga. tillgång och efterfrågan, att Skatten måste stiga är något helt annat. Hade det varit av miljöskäl hade det inte varit små höjningar eller noll skillnad till det "miljö-vänliga" alternativet. Har du andra anledningar?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag antar att man borde bli härdad.
Ändå förvånas jag varje gång över hur många på SH som inte klarar tänka längre än näsan (plånboken) räcker.
Varenda gång bränslepriset höjs gnälls det värre än torrkörda lagerbanor.

Jag tror de flesta av er innerst inne vet om anledningarna till varför bränslet blir dyrare, och varför det bör vara så.

Ja, inte är det av den illa,snickrade fasaden "miljöskäl". Det kan du va helt lugn med.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top