Bensin / Shell V-power

Min hoj går på bensin. Blyfri 95 innehåller 95% bensin och 5% etanol. Blyfri 98 innehåller 98% bensin. Alltså får jag mer bensin/liter.
Insprutningen regleras av mc:ns chip som känner av hur mycket bensin som måste sprutas in. Förmodligen mer med 95 och mindre med 98...
Enligt Shell så har V-power renande egenskaper. Vad för tillsatser som ingår som gör den egenskapen framgår dock inte på deras hemsida.

91 oktan kan man tanka på alla mackar i Tyskland, 92 oktan på alla mackar i Danmark. I Danmark har V-power 97 oktan och i Tyskland 100 oktan!


Så flygbränsle på sisådär 110 oktan innehåller 110% bensin då?? :jisses
Sant dock att all 95 innehåller 5% etanol men är även skillnad mellan "sommar och vinter" 95! Vad skillnaden är vet jag inte riktigt dock!
På tal om bränslen så innehåller nu Diesel 5% rapsolja (det e därför den numera ser pissgul ut och luktar jävel) :3freak
Effektskillnaden där skulle då oxå påverkas iom att du bara har 95% Diesel?
V-power blossades upp väldigt mycket och tro fan det, varför skulle du annars tanka bensin för ca 80 öre mer/liter jämfört med 95?!:huvet



ferspeedboy skrev:
Har man en motorstarkare tex R1a -07a så skule den trivas med V-power o de skule även visas i bänk med ca några hk, allt mellan 5-15hk , men tar du en yamaha fzr 1000 89a så skule inte ens bänken märka av skildnaden.

Motorstarkare motorer märker skildnaden, medans motorsvagare e onödigt o köra de på, bätre o tanka 95an då ju

Dom jämförde även bensinen på en subari, den fick 35hk mera i bänk med v-power.


Mellan 5-15 hk? Lägg ner! :jisses
 
Last edited:
Har INGET med etanol att göra

Oktan-talet står för det tal varvid bränslet självantänder vid komprimering. Motorer med elektronisk insprutning med knacksensor är mig veterligen de enda som kan ställa om tändningen för en bränslekvalitet med högre oktantal automatiskt.
Svaret blir väl då att:
Ja om du har en motorcykel med elektronisk insprutning, då kanske det är så att du får ut mer effekt. BMW´s nyare motorcyklar mappar om med högre oktan enligt deras instruktionsbok...
Men jag har hört en del tester där man kan se att motorn går jämnare, svarar snabbare och ger mer vridmoment. Men det är små skillnader.

Det ger oftast mer att hälla i STP´s injectorcleaner emellanåt för att hålla rent i förgasarna...

Är ni fundersamma om Otantal så finns det mer att läsa här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal
Verkar vara korrekt och riktigt skrivet i wikipedia
 
Last edited:
Tja!!!

Det ni säger stämme att det inte ska göra någon skilnad och det säger jag inte imot. Om man nu har bänkat och räknat och allt det där. Men i bland så stämmer inte teorin fullt ut med värkligheten (fast nu har dom bänkat och testa olika soppa). Min åsikt är att käner man sin hoj så käner man väldigt små skilnader det är ju trots allt ens tjej\älskarina:). Och jag märker skilnad hojen käns piggare både jag och min kolega (store bror cb1300) tycker samma.
Den erfarenheten jag vet av äldre hojar ninjor ca 88 som är lite svårstartade startar lite lätare och käns lite jämnare på låga varv.

Min erfarenhet och uppfatning av V-Power

Den ekonomiska biten kan jag håla med dyrare men jag har ingen fru eller små knot ivägen:) hahaha inte än iallafal.
men jag ska testa igen nästa gång jag tankar och då köra på 95 för man har ju inte världens bästa lön som fastighetskötare.

mvh
Christoffer
 
När man tankat 3*50 liter så fick man en t-shirt med V-Power logga. Med den på fick hojen ytterliggare 14.3 hästar :rolleyes:

ohhh fan! så med en efftektstark nyare R1 på vad har den, 170 hästar!? Så plus 14.3 för tröjan och de andra 5-15 hk för v- power närmare 200 hästar i maskineriet!!! :yoparty

Det är ju fan värt att tanka det när du lägger fram det så!:D
 
Har man en motorstarkare tex R1a -07a så skule den trivas med V-power o de skule även visas i bänk med ca några hk, allt mellan 5-15hk , men tar du en yamaha fzr 1000 89a så skule inte ens bänken märka av skildnaden.

Motorstarkare motorer märker skildnaden, medans motorsvagare e onödigt o köra de på, bätre o tanka 95an då ju :)

Dom jämförde även bensinen på en subari, den fick 35hk mera i bänk med v-power.

Märkligt att inte alla med nyare sporthojar kör med ve-paower...
Alla borde ju ha märkt skillnaden när ve-pawer lanserades och sedan betalat extra för dom extra hästarna det ger :D
 
Last edited:
Har man en motorstarkare tex R1a -07a så skule den trivas med V-power o de skule även visas i bänk med ca några hk, allt mellan 5-15hk , men tar du en yamaha fzr 1000 89a så skule inte ens bänken märka av skildnaden.

Motorstarkare motorer märker skildnaden, medans motorsvagare e onödigt o köra de på, bätre o tanka 95an då ju :)

Dom jämförde även bensinen på en subari, den fick 35hk mera i bänk med v-power.

Det är exakt detta som shell är ute efter. Att sälja soppan dyrare till de som har pengar nog att betala mer för samma vara. Som jag skrev i en annan tråd, vi bänkade med både v-power och vanlig 95 på vår racehoj, skillnaden var inte mätbar i bänken. Efter att vi ställt tändningen mer aggresivt kunde vi få en mätbar skillnad, men det var ingen skillnad när vi bänkade med 98 av ett annat fabrikat. Har för mej att med 98 fick vi 172 på hjulet jämfört med 171,9 med v-power med vassare tändning. Med 95 oktan fick vi ut 170 jämnt. Skillnaden kan alltså hänföras till tändningen som vi kunde va lite vassare på med högre oktan, men ingen skillnad på v-power och vanlig 98 oktan.
 
Har man en motorstarkare tex R1a -07a så skule den trivas med V-power o de skule även visas i bänk med ca några hk, allt mellan 5-15hk , men tar du en yamaha fzr 1000 89a så skule inte ens bänken märka av skildnaden.

Motorstarkare motorer märker skildnaden, medans motorsvagare e onödigt o köra de på, bätre o tanka 95an då ju :)

Dom jämförde även bensinen på en subari, den fick 35hk mera i bänk med v-power.

Subarun får mer effekt för att den har TURBO (och knacksensor), har inget att göra med att den är motorstarkare i sig.

En R1a -07 kommer inte att få några extra hk... om du som andra här skriver inte trixar mer som komphöjer eller flyttar tändning (men tändningen torde vara relativt optimerad som den är). Eller som nån annan skrev, R1, gixxer etc slåss om enstaka hästkrafter uppe i 180 eller vad dom nu är, vore ju konstigt om dom inte för svenska marknaden satte krav på v-power och så helt plötsligt fick dom ett övertag på 15 häst. Men det har inte skett, undrar varför...:va

Edit: snällar upp lite, morgonsur :)

Edit2: Mycket riktigt så HÖJER man kompen för att få mer effekt i icke-turbobyggen, inte sänker. Så insnöad på ett turboprojekt just nu..
 
Last edited:
De här trådarna är lika underbara varje år... Min KTM går som ett skott på 95 åkktan och det får den fortsätta göra.
 
Som de flesta skriver, V-power är (var, i den rådande miljöbilshaussen känns ju supersoppa rätt ute)) ett smart marknadsföringsknep på sin höjd. Gissar att försäljningsvolymen är rätt måttlig men marginalen bättre än 95 oktan och att det är därför produkten fortfarande finns kvar.

Tankar f.ö aldrig på Shell...ett riktigt skitigt bolag med nykoloniala affärsmetoder. Finns inte en miljöorgansation i världen som inte svartlistat bolaget, bla pga av deras verksamhet ett antal afrikanska länder. Nigerdeltat är väl det värsta exemplet: sänkning av grundvattennivåer, förgiftade brunnar och odlingsmark, tvångsförflyttning av bofasta mm..."developing the region since 1950..." :arsele

Drar mig till minnes att de 1995 på allvar övervägde att sänka en gammal oljerigg, Brents Sparr tror jag den hette, i havet utanför Alaskas kust istället för att demontera den på land...:machinegu :kulspruta :pangihuve
 
Last edited:
Nu kan jag inte låta bli längre.. då jag tävlar med två styck R1 -07, så kan
jag berätta vad jag fick fram.

Bänkade med 95 (tror jag det var iallafall) och sen med V-power.
Fick ca 2 hk MER med V-power (kommer inte ihåg siffrorna exakt nu).
Satt Acra helsystem och powercommander på den. Dock gjorde vi ingen
skillnad på powercommander när vi bytade bränslet, utan jag bara
bytade tank rakt över från min andra hoj....

Jag kör bara med V-power... 95 okt är för fattiga :)
 
Nu kan jag inte låta bli längre.. då jag tävlar med två styck R1 -07, så kan
jag berätta vad jag fick fram.

Bänkade med 95 (tror jag det var iallafall) och sen med V-power.
Fick ca 2 hk MER med V-power (kommer inte ihåg siffrorna exakt nu).
Satt Acra helsystem och powercommander på den. Dock gjorde vi ingen
skillnad på powercommander när vi bytade bränslet, utan jag bara
bytade tank rakt över från min andra hoj....

Jag kör bara med V-power... 95 okt är för fattiga :)

Säkert att det inte var 98 du jämförde med...?? :rolleyes: :)

2 hk på en rejsretta låter som vad man kan kalla försumbart...eller kan du kapa några hundradelar per varv? :)
 
Självklart, lite morgontrött :)

Man höjer kompet för att få fler hästar, turbotrimmare undantagna.

V-Power är nog främst för turbomaskiner. Jag ökade laddtrycket i bilen från 0,4 (orginal) till 1, 05 bar och kunde inte tanka 95 pga spikningar. 98 funkade bra men jag tankar 99 oktan "to be on the safe side". Samtidigt minskade förbrukningen ca 5%.:tummenupp

Vist gör detta skillnad i vanliga sugmotorer (Försök att trycka in 130 oktanig flygsoppa i hojjen och du kommer att "flyga" fram, har själv testat i en bil som höll i 10 km :yoparty ) Men att höjja oktantalet från 95 till 99 är nog försumbart.

Vad V-Power dock har är en annan kemisk sammansättning än "vanlig" bensin, den är snällare mot motorn (Precis som en bra olja) och bränslesystemet incl. spridare osv.

Om du ska tanka V-Power 99 oktan i en standard hoj.....Kanske marginell skillnad men säg såhär....Varför köpa den dyra fina oljan då, det fins billigare helsynteter åxå och du får ju inga extra hästar för det heller.
 
Jag tankar v-power.
Vet inget om att effekt ökar.
Dock tycker jag att motorn går jämnare (framförallt vid lägre varv).
Är det mental villfarelse är det nog ändå värt de kronor extra det kostar. :)
 
Har man en motorstarkare tex R1a -07a så skule den trivas med V-power o de skule även visas i bänk med ca några hk, allt mellan 5-15hk , men tar du en yamaha fzr 1000 89a så skule inte ens bänken märka av skildnaden.

Motorstarkare motorer märker skildnaden, medans motorsvagare e onödigt o köra de på, bätre o tanka 95an då ju :)

Dom jämförde även bensinen på en subari, den fick 35hk mera i bänk med v-power.

:rofl

Nu tog du i ordentligt, som det står tidigare i tråden. Så har bike gjort ett test på en ny sporthoj, 95, 98 & Shell V-power 99 oktan. Inte ens en hästkraft skilde mellan någon av dom.
 
Ved är det några fär inte fattar? Det är ju som att diskutera om gud finns, 80 % hajar hur det ligger till och kommer med bra redogörelser för hur medans en liten klick vägrar förså. "oktantalet har med hur många % ren soppa det är i" :/

Alltså Har du sjuuukt högt komp i en motor så kan soppan tända av enbart kompressionen INNAN tändstiftet sätter fart på den och då är inte vevstaken i riktigt rätt läge än (kn-nacknacknack). DÄRFÖR finns det soppa för dessa stackare som är mer svårantändlig så att den håller sig till rätt tändningspossition.

Har bilen sjukt högt komp och misständer men har knacksensor så ställer den ner tändningen efter det lägre oktantaler och DÅ får man en effektförlust i motorn. Men man får ju inte högre effekt ut en maskin som kan gå på 95. Aldrig.
 
Flygsoppa = Flygfotosken

Jag skrev alldrig att R1an 07an skule vara org ju, fast de flesta trode la jag mena de. :yoparty

Nä man får leta länge för o hitta en vanlig sug org hoj som presterar 15 hk exstra med V-Power.

Kanske den där sporthojen som säljs med 300hk org, minns ej vad den heter, väger bara 200kg, såldes i begränsad upplagga o kosta runt 350000, kanske kan få användning av lite V-Power. men häldre tankar jag 102% Aspen Race Fuels soppa för 7kr litern i sånna fal, ASPEN ligger bara 1 mil från mig :D slipper betala skatt, betalar bara för bensinen :yoparty
 
Last edited:
Flygsoppa = Flygfotosken

Jag skrev alldrig att R1an 07an skule vara org ju, fast de flesta trode la jag mena de. :yoparty

Nä man får leta länge för o hitta en vanlig sug org hoj som presterar 15 hk exstra med V-Power.

Kanske den där sporthojen som säljs med 300hk org, minns ej vad den heter, väger bara 200kg, såldes i begränsad upplagga o kosta runt 350000, kanske kan få användning av lite V-Power. men häldre tankar jag 102% Aspen Race Fuels soppa för 7kr litern i sånna fal, ASPEN ligger bara 1 mil från mig :D slipper betala skatt, betalar bara för bensinen :yoparty

Kan du skaffa den soppan för 7 kronor/litern kan du väl vara så gullig att ordna några kubik åt mig!
känner säkert nån med en gammal 3-kubiks tank nånstans som jag kan dumpa det i!
2800 liter vill jag ha, så det garanterat får plats i cisternen!
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top