Bensin / Shell V-power

Jag skulle vilja köra på avgas bara för luktens skull...
Sen så mår ju motorn bra av lite bly, det går ju inte att förneka.
Man kanske får köpa sig en blytacka och ett rivjärn
 
AVGAS 100LL är blåfärgad och har högre ångtryck och är lite mer lättflyktig än vanlig macksoppa, sk MOGAS. Det är för att en flygmotor på hög höjd och vid extremt låg luft- och bränsletemp ska kunna gå på tomgång samt kunna återstartas. AVGAS 91 motsvarar ung -98 oktan MOGAS.

LL står för LOW LEAD men är missvisande, det är mellan 0.5-0.7 gram bly per liter, detta ansågs tydligen low lead någon gång för mycket länge sedan. :hihi Med dagens syn borde LL står för Loads of Lead.

/J


Du verkar ha koll på det här med soppa...

Jag körde RR i USA på 80:talet, min meck var noga med att alltid tanka via en plåtdunk märkt 104 oktan, köpt dyrt på en flygplats. (körde 600,750 & 1100cc)

Specialsoppa.. sa han och visst, hojen gick saatan så bra, placebo effekt eller inte...

Nackdelen var vid tankningen, där bränlset förångades i stora mängder och gav en huvudvärk som inte var från denna värld. (innan vi började med abc-filter för munnen) Körde ofta på en bana som låg mitt i öknen, så förångningen kan ha berott på värmen..

Bara undrar om du vet vad det kan ha varit för bränsle?
Har sedan dess fortsatt få dom där dj**la huvudvärkarna 1-2ggr/år..
//
Benny
 
Du verkar ha koll på det här med soppa...

Jag körde RR i USA på 80:talet, min meck var noga med att alltid tanka via en plåtdunk märkt 104 oktan, köpt dyrt på en flygplats. (körde 600,750 & 1100cc)

Specialsoppa.. sa han och visst, hojen gick saatan så bra, placebo effekt eller inte...

Nackdelen var vid tankningen, där bränlset förångades i stora mängder och gav en huvudvärk som inte var från denna värld. (innan vi började med abc-filter för munnen) Körde ofta på en bana som låg mitt i öknen, så förångningen kan ha berott på värmen..

Bara undrar om du vet vad det kan ha varit för bränsle?
Har sedan dess fortsatt få dom där dj**la huvudvärkarna 1-2ggr/år..
//
Benny

Jag tror att det kan ha varit AVGAS 100 LL du körde på.
Som jag skrev tidigare så har AVGAS 100LL (och 91LL) sitt oktantal mätt enligt MON (motorprovningsmetoden). Medan bensinmacksbränslets oktantal är angivet i RON (Research Octan Number). Ett givet ottomotorbränsle får som du minns ett oktantal enligt MON som ligger 8-10 enheter under RON. Eftersom AVGAS 100 Ska ha minst 99.5 MON enligt normen så motsvarar det alltså ca 108-110 oktan RON om det skulle säljas på macken.

Utöver det jag sade innan så finns det även en tredje beteckning som kallas antiknackindex eller Pump Octane Number, PON vilket beräknas med
(RON + MON)/2. Så om vi nu sätter in värdena för AVGAS100LL så får vi (108+100)/2=104 PON

Jag mekar ju och kör flygbensinmotorer i en gammal torpedbåt som körs på 100LL. Jag kan bekräfta att man får en huvudvärk liknande "dynamitskalle" av flygbensin om man drar i sig för mycket av det. :hihi

/J
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top