Bensin / Shell V-power

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Har en kompis som kör Hornet 600 och tankar V-power. Gör detta någon skillnad och i så fall hur??

Bättre och renare förbänning?

Annat?

Kommentarer!
 
Blir nog knappt mätbar skillnad skulle ja tro.
Finns mängder av trådar om samma sak.

Vad ja har hört så är det bara plånboken som blir lurad.
 
Man får inte mer effekt. Högre oktan gör att soppan har svårare att tända. Det möjliggör att man kan ha högre komp utan att den spikar. Har man inte för hög komp för oktantalet så är det INGEN vits. Kör 95.
 
min vtr tjöver sig mer med vpower än med 95 okt och jag har ganska högt komp i min men ändå föredrar jag vanlig 95 okt...
 
Tja ser att vi köra lika:tummenupp fast min är en 02 och blå.
Jag märker stor skilnad mellan V-Power och 95 så jag tankar bara det hälst.
(Jag har Leo-vince slip-on på)
Och min polare som ar storebrosan till oss (cb1300) kör bara med det och han märker skilnad med. Så ut pröva och kän själv:tummenupp

Mvh

Christoffer
 
Var det inte i Bike för ngt nummer sedan som de bänkade en hoj med olika bensin av olika oktantal i tanken utan att kunna mäta upp nämnvärd effektskillnad? Men det kanske är olika för olika hojjar!

Så länge min hoj nöjer sig med 95 är plånboken nöjd och jag likaså!

/Tanka fritt är stort, men att tanka "rätt" kan bli dyrt (för plånboken)
 
Jag tror det är bättre att spara kulorna och lägga på en ny hoj med mer pulver om det är det man är ute efter.... I en hornet 600 tror jag den psykologiska effekten av att ha blivit lurad på Shell ger den största effekten....
 
Tja ser att vi köra lika:tummenupp fast min är en 02 och blå.
Jag märker stor skilnad mellan V-Power och 95 så jag tankar bara det hälst.
(Jag har Leo-vince slip-on på)
Och min polare som ar storebrosan till oss (cb1300) kör bara med det och han märker skilnad med. Så ut pröva och kän själv:tummenupp

Mvh

Christoffer

sockerpiller... Om du har för högt komp för 95 så kommer det knacka eller skrapa lixom när du belastar motorn med 95, om inte så är det ok. vipåver ger inte mer effekt så ÄR det. Det finns inte mer energi i soppan helt enkelt.
 
Om man inte ändrar nånting på motorn, motorstyrninen eller tändningen för att kunna utnyttja det högre oktantalet så kommer det inte vara något mätbar skillnad i effekt. Allt annat är bara önskedrömmar.
 
Jupp, Bike gjorde mätning mellan ett par hojjar - alla fick köra på 95, 98 och V-power!

Inte en endaste häst skillnad på någon av hojjarna oavsett soppan i tanken!

Men visst, gillar du att bränna (bokstavligen) stålars - kör på V-power!
 
Jupp, Bike gjorde mätning mellan ett par hojjar - alla fick köra på 95, 98 och V-power!

Inte en endaste häst skillnad på någon av hojjarna oavsett soppan i tanken!

Men visst, gillar du att bränna (bokstavligen) stålars - kör på V-power!

Fan vilken jobbig avatar du har:galen
 
Jupp, Bike gjorde mätning mellan ett par hojjar - alla fick köra på 95, 98 och V-power!

Inte en endaste häst skillnad på någon av hojjarna oavsett soppan i tanken!

Men visst, gillar du att bränna (bokstavligen) stålars - kör på V-power!


LÅTER SKUMT! DÅ E JU SOPPAN LÖGN DÅ KAN MAN KÖRA PÅ RYSKT 91OKTANIG!! MEN PÅ BIL GÖR V-POWER SKILLNAD TRO???
 
LÅTER SKUMT! DÅ E JU SOPPAN LÖGN DÅ KAN MAN KÖRA PÅ RYSKT 91OKTANIG!! MEN PÅ BIL GÖR V-POWER SKILLNAD TRO???

De har nog räknat ut att 95 täcker de lågkompigaste bilarna och de få undantagen får köra på 98-99 för att inte spika.

Kör du 91 lär det spika i de flesta bilar.
 
Sök lite på 98 oktan så hittar du fler trådar på samma ämne. Annars kan jag spara tiden åt dej med en sammanfattning; Snömos. Du kan inte känna effekten, vare sej i bromsbänk eller med hjälp av "rövbänkningen" du gör ute på vägen.

Min hoj går på bensin. Blyfri 95 innehåller 95% bensin och 5% etanol. Blyfri 98 innehåller 98% bensin. Alltså får jag mer bensin/liter.
Insprutningen regleras av mc:ns chip som känner av hur mycket bensin som måste sprutas in. Förmodligen mer med 95 och mindre med 98...
Enligt Shell så har V-power renande egenskaper. Vad för tillsatser som ingår som gör den egenskapen framgår dock inte på deras hemsida.

91 oktan kan man tanka på alla mackar i Tyskland, 92 oktan på alla mackar i Danmark. I Danmark har V-power 97 oktan och i Tyskland 100 oktan!

Insprutningen på en hoj känner inte av ett piss. Den är programmerad att vid en given trottelposition och ett givet varvtal spruta in en förutbestämd mängd bensin.

Mängden bensin i 98 oktan är inte 98%. 98 står för knacktåligheten.
 
Last edited:
LÅTER SKUMT! DÅ E JU SOPPAN LÖGN DÅ KAN MAN KÖRA PÅ RYSKT 91OKTANIG!! MEN PÅ BIL GÖR V-POWER SKILLNAD TRO???

(för helvete, släpp shift!)

Det finns två kategorier bilmotorer som tjänar på högoktan:

*) turbomotorer
*) sugmotorer som är optimerade för 98 oktan men som klarar 95 oktan genom att sänka tändningen (tror att ett gäng VW motorer kvalar in här)

För alla andra så får man inte mer effekt med något högre än 95, snarare tvärt om.

Däremot innehåller 95 oktan något mer etanol så förbrukningen blir mycket riktigt något högre, dock knappt märkbart (har labbat då jag hade 15 mil t-o-r till jobb och knappt kunde köra fyra rundor utan att tanka, testade 98 för att få mer marginal men det diffade inget märkbart, och man går knappast pluss då soppan kostar er).

Vpower kostar ganska rejält mycket mer än 95 eller 98. Lär iof ha mer än utlovade 99 oktan men för dom flesta är nog placeboeffekten det man pröjsar mest för. På en icke turbo hoj lär det vara helt onödigt, på en standardhoj från 2000talet tror jag även 98 är overkill (men vissa gammel-gixxrar tror jag kräver det).

Minns jag rätt är 95 det HÖGSTA oktanet i Danmark. Men dom har ju inte råd med turbobilar :)
 
Har man en motorstarkare tex R1a -07a så skule den trivas med V-power o de skule även visas i bänk med ca några hk, allt mellan 5-15hk , men tar du en yamaha fzr 1000 89a så skule inte ens bänken märka av skildnaden.

Motorstarkare motorer märker skildnaden, medans motorsvagare e onödigt o köra de på, bätre o tanka 95an då ju :)

Dom jämförde även bensinen på en subari, den fick 35hk mera i bänk med v-power.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top