benhinneinflammation

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Tjena!

Det är såhär att jag har åkt på benhinninflammation nu och min fråga är då om jag kanske har en sådan tur att det sitter någon sjukgymnast på detta forumet som kan ge mig tips på vad jag kan göra för att bli av med det.
Jag vet att många säger att man ska vila, det har jag försökt (tyvärr bara i ca 2veckor) och det kommer igen efter kanske 2-3 fotbollsträningar.

Och nu kommer vi till de jobbiga :/ Jag ska göra värnplikten i slutet av augusti vilket då är 4 månader nu och grejen är det att jag vet inte riktigt om jag vågar ta ett för stort uppehåll från min fotbolls och löpträning därför min kondition kommer väll förmodligen rasa då och det blir ett helvete i värnplikten.
Nu är det så också att min benhinneinflammation kommer icke att stoppa mig från att göra värnplikten så alla tips är välkommna helst av erfarna som vet vad ni pratar om.

mvh Q

Jag är visserligen inte sjukgymnast men har haft en del benhineinflamationer i mina få dagar!

Jag har fått tipset att "massera" ut det. Tigerbalsam på fingertopparna och dra längs med smallbenet (skeletet). Dra uppåt, alltså nerefrån och upp! Detta har funkat för mig, sitter en stund innan fotbollsträningen om masserar! Jag brukar få det när vi byter från plastgräset eller gruset till riktigt gräs... Sen gäller det att ha riktigt bra dojor också om man vill komma unda detta i framtiden, eller möjligtviss ett bra inlägg!

Lycka till!

Sundance Kid skrev:
Jag är visserligen inte sjukgymnast men har haft en del benhineinflamationer i mina få dagar!

Jag har fått tipset att "massera" ut det. Tigerbalsam på fingertopparna och dra längs med smallbenet (skeletet). Dra uppåt, alltså nerefrån och upp! Detta har funkat för mig, sitter en stund innan fotbollsträningen om masserar! Jag brukar få det när vi byter från plastgräset eller gruset till riktigt gräs... Sen gäller det att ha riktigt bra dojor också om man vill komma unda detta i framtiden, eller möjligtviss ett bra inlägg!

Lycka till!

Jaha du.. att köra med tigerbalsam och massera har jag inte tänkt på, ska sticka o försöka med de nu på direkten.

Quaya skrev:
Jaha du.. att köra med tigerbalsam och massera har jag inte tänkt på, ska sticka o försöka med de nu på direkten.

har haft samma problem,

försök att stretcha (stavning?) också.

Någon sa till mig att man kan undvika inflamation det genom att ha starka vader? inget jag vet säkert dock

Se till att alltid ha det varmt runt benen också. Inga shorts här inte, bara att plocka fram långkallingarna igen alltså! :)

Som tidigare sagt så är det där med skor mkt viktigt. Om du löptränar nått så kanske det kan vara värt att gå till några lite mer kunniga och skaffa nya dojer. Jag köpte mina på löplabbet, kanon tycker jag :tummenupp

Det finns en salva på apoteket som heter Gel Orudis. Den hjälper. Sen bör du kolla på skorna. Benhinneinflamation drabbar företrädesvis dem som pronerar i steget och det är därför viktigt att de är stabilt uppbygda på hålfotssidan (ger stöd för hålfoten). Mina benhinneproblem försvann med Gel Orudis och nya skor. Annars finns det en massa andra saker du kan göra. I den här länken står mycket bra:

http://www.sfik.net/peha/matte/benhinnor.pdf

Edit: killen som skrivit dokumentet är tränare för juniorlandslaget i medeldistanslöpning.

Last edited:
Det där med starka vader kan stämma också!
Ett lite tips då för att få dessa starka vader:
Tåhävningar medans ni borstar tänderana! Det blir 4 min vad träning om dagen! Man hinner en massa hävningar på 4 min! :tummenupp

Sundance Kid skrev:
Det där med starka vader kan stämma också!
Ett lite tips då för att få dessa starka vader:
Tåhävningar medans ni borstar tänderana! Det blir 4 min vad träning om dagen! Man hinner en massa hävningar på 4 min! :tummenupp

Jag hade benhinneinflammation i båda armarna för ett par år sen p.g.a överträning... kunde inte ens hålla i en kastrull... :död

Jag fick antiinflamatorisk medicin som jag inte minns vad den heter men den tillsammas med 2 månaders vila gjorde susen... :tummenupp

Bingo skrev:
Det finns en salva på apoteket som heter Gel Orudis. Den hjälper. Sen bör du kolla på skorna. Benhinneinflamation drabbar företrädesvis dem som pronerar i steget och det är därför viktigt att de är stabilt uppbygda på hålfotssidan (ger stöd för hålfoten). Mina benhinneproblem försvann med Gel Orudis och nya skor. Annars finns det en massa andra saker du kan göra. I den här länken står mycket bra:

http://www.sfik.net/peha/matte/benhinnor.pdf

Edit: killen som skrivit dokumentet är tränare för juniorlandslaget i medeldistanslöpning.

Du kan köpa vilken salva/gel som helst som innehåller ketoprofen. Min idrottsläkare sa att det är samma sak men olika förpackning/tillverkare.

Har självt använt Orudis 2,5% till mina hälsenor. Helt ok! :tummenupp
Funkar inte det kan man få via recept 5%, men som sagt då måste man gå till farbror doktorn.

Lill-Duccen skrev:
Vad är det för symptom för benhinneinflamation?
Svinont i skelettet (smalbenen i mitt fall, när jag var 15). Gick bort av sig själv efter ett par månader, vilade ganska mycket förutom språngmarcherna till bussen på morgonen :3freak

FUBAR skrev:
Svinont i skelettet (smalbenen i mitt fall, när jag var 15). Gick bort av sig själv efter ett par månader, vilade ganska mycket förutom språngmarcherna till bussen på morgonen :3freak

En annan gick på kryckor i två veckor!!! :kryckor

Tips: Se till att benhinnorna läker innan lumpen, även om det betyder mindre löpning/fotboll nu innan. Har du kvar benhinneinflammationen kommer din värnplikt bli ett rent helvete. Konditionen kommer du få där ändå, det fick jag =)
Hade själv denna underbara åkomma 6mån av 10 i lumpen. Det som hjälper är alternativträning (tåhävningar, balansövningar, gå i trappor, cykla, simma!), strethning, zon/orudis och ge fan i att anstränga dom mer än nödvändigt.

Vad ska du göra i lumpen då?

Lycka till!!!

Last edited:
Gufo skrev:
Hade själv denna underbara åkomma 6mån av 10 i lumpen.

Första omgångarna av M90-kängorna var väl feltillverkade i hälen (?) så att de lätt gav benhinneinflammation om jag inte minns fel?

Ls8? Din lycklige #¤&%&&... :D

Tackar för alla tipsen, ska ringa och boka tid hos en idrottsläkare imorgon och får se vad han tycker jag ska göra med salva osv..
ang. löparskor så har jag köpt ett par nya med bra hålfot fast det hjälper endå inte riktigt ordentligt tyvärr så kanske denhär idrottsläkaren hjälper mig o ordna ett inlägg för mina egna fötter.

Ska göra lumpen på P7 som skyttesoldat stridsfordon 90

Quaya skrev:
Tackar för alla tipsen, ska ringa och boka tid hos en idrottsläkare imorgon och får se vad han tycker jag ska göra med salva osv..
ang. löparskor så har jag köpt ett par nya med bra hålfot fast det hjälper endå inte riktigt ordentligt tyvärr så kanske denhär idrottsläkaren hjälper mig o ordna ett inlägg för mina egna fötter.

Ska göra lumpen på P7 som skyttesoldat stridsfordon 90

Jobbigt det där med benhinneinflammation. Har en kompis som får det jämnt och ständigt, pga. att han tränar mycket, mest i skenbenet då.

Tänk på att M90 kängorna ni kommer att använda i lumpen är benhinneinflammationsskapare från helvetet!
Jag vet inte hur många, men det var JÄKLIGT många som fick benhinneinflammation pga. de kängorna under min värnpliktstid.

Försök få ett silikoninlägg direkt av läkaren på ditt regemente, det skall vara bra för att motverka inflammation. Tänk också på att inte snöra kängorna hela vägen upp, lämna de två översta hålen osnörade och spänn inte för hårt!
Annars kommer inflammationen som ett brev på posten.
Och som de andra skrivit, försök läka inflammationen innan du börjar värnplikten, annars kommer du få det jobbigt under GSU-tidens ständiga marscherande...
Tänk inte på att du kommer förlora konditionen, den kommer tillbaks snabbare än du tror så fort du börjar röra på dig igen, du har gott om tid att fixa till den när du väl ryckt in.

Ett citat från toan på vår kasern: "Lumpen är som ett morgonstånd, långt, hårt och meningslöst!" :)

Vila, vila vila.
Orudis gel, eller någon annan salva med ketoprofen. Max-dos står på kartongen.
I med en veckas Ipren-kur enligt föreskrifterna på kartongen.
Absolut ingen träning när du knaprar värktabletter!! Det är som att höja volymen på bilstereon när motorn börjar att låta illa...

När värken gått över:
Riktiga dojer utprovade på tex Löplabbet.
Träna löpning i en mosse med låg intensitet. Sedan ska du gå över till något annat mjukt underlag. INTE asfalt!! Helst i skogen på såndär skön mossa som finns i tallskogar.
Öka långsamt både sträcka och intensitet.

Hjälper inte detta så kan man även skaffa inlägg hos en ortoped för ca 800-1300:- Det kan hjälpa lite till.

Lycka till!

1. anti-inflammatorisk medicinsk behandling
2. träning av vader, ej hög belastning men många reps
(kör t ex stående på näst nedersta ribban på en ribbstol, kör snabba
reps, behöver ej vara så djupa, kör 4*200 reps, efter ett par veckor kan du
gå över till att växelvis köra på ett ben
3. massera INTE på en inflammation
4. rätt skor, tag hjälp av expertis, löplabbet rekommenderas, låt skorna få
kosta va de vill, du behöver ett par promenadskor, ett par joggingskor och
i ditt fall även ett par fotbollsskor ELLER:
satsa ca 1300:- på ett formgjutet inlägg (helst allt ovan inkl inlägg)
5. Om inget hjälper återstår att snitta upp benhinnorna, kräver vila under
läkningen

/en som sett o rehabiliterat ett antal behinnor

Bandit1200 skrev:
5. Om inget hjälper återstår att snitta upp benhinnorna, kräver vila under
läkningen

/en som sett o rehabiliterat ett antal behinnor

Jag har kommit till det faktum att jag kan max löpträna två mil i veckan om jag delar upp det 6+6+8. Hur går en operation till?? Läkningstid? Blir man bra efter ett sånt ingrepp?? Och sist, hur kommer man till operation?

Skit i värnplikten. Det är överreklamerat. Slöseri med tid helt enkelt. Plugga vidare eller jobba istället.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick