Ben Spies 2012- Vad hände egentligen?

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Talangen som vann AMA SBK 3 år i rad mellan 06-08 och imponerande vann sin debutsäsong i WSBK -09 på banor han aldrig kört på.

Spåddes en lysande framtid i Motogp med all rätt!

2010 stod han på pallen 2 ggr och 6:a i totalen och året efter 2011 var han 5:a i totalen och nådde pallen 4 ggr men med samma total poäng 176p som året innan ( ett race mindre).

Fabriksstyrningen 2012 med bevisligen klart konkurranskraftigt material så skulle detta bli hans genombrottsår, men upp som en sol och ner som pannkaka passar inte bättre.

Med sina 88 poäng och 10e palts i totalen utan pallplatser, skadad och detroniserad som en skugga av sitt forna jag och dålig tur.
Faktumet är att ingen har presterat sämre på ett fabriksmaterial i modern tid.

Man undrar vad som egentligen hände?
Mental kollaps med för stor press, nya däcken som kräver en viss åkstil, teamet enbart fokuserad på Jorge och fick för lite att säga till om.

Frågan är om han han någonsin tillbaks eller ännu en karriär som förstörs av Motogp nu när han i praktiken byter plats med Rossi.


2011motogp36.jpg
 
Last edited:
Att gå från Yamaha och välja Ducati verkar vara en svår väg att komma vidare.
 
Det var lite intressant att höra Andy Ibbott härom året på en CSS kurs nämna Spies körstil och att han inte skulle nå hela vägen pga den.

I min egen mening platsar han bättre i WSBK
p01.jpg
 
Last edited:
Kommer bara fortsätta gå neråt när han väljer Ducati
 
Ben har ju haft en mardrömssäsong. När han inte ramlat och skadat sig har ju hojjen strulat för honom. Till sist ger väl motivationen upp kan jag tänka mig och sista kvarten av säsongen när det var klart att Rossi petade honom har nog varit tung att motivera sig för.

Jag tycker hans trackrecord innan MGP är imponerande och visst borde han lyckats bättre på fabriksyamman än han gjort men samtidigt kanske jorges utveckling inte passade ben. Sen tror jag oxå det är så att skillanden mellan AMA, WSBK och MGP är större än man tror. På senaste tid har de flesta som gått från WSBK till MGP misslyckats medan de som gått andra hållet lyckats. Alltså Ben var bra nog att vinna WSBK men inte bättre än att vara en stabil midpack förare i MGP. Hade skador och problem hållit sig borta tror jag inte han hade plockat mer poäng än 2010 och 2011 på fabrikaren.
 
Det var lite intressant att höra Andy Ibbott härom året på en CSS kurs nämna Spies körstil och att han inte skulle nå hela vägen pga den...
Intressant, gav Ibbot någon närmare förklaring angående sin åsikt? Nu kan jag vara ute på cykeltur (korrigera mig gärna) men den mest framgångsrika körstilen verkar ju (i alla fall sedan 800-eran inleddes) vara mjukt, fint och låta hojen göra jobbet (Lorenzo, Pedrosa, Rossi, Dovi). Sedan har vi ju Stoner som fixstjärna och undantaget i det andra lägret (kalla det dirttrack om Ni vill), dit jag personligen även räknar Spies och Crutchlow. Hayden hör väl egentligen till det gänget men han verkar jobba frenetiskt för att försöka ställa om till spansk-italienska flugan...

Så - vore intressant om Ibbott utvecklade sin åsikt kring Spies körstil:)
 
Det var lite intressant att höra Andy Ibbott härom året på en CSS kurs nämna Spies körstil och att han inte skulle nå hela vägen pga den.

I min egen mening platsar han bättre i WSBK
View attachment 372450

Vad var det i hans körstil som skulle göra att han inte skulle nå toppen? Det är ju inte så att han varit konsekvent långsam, han har ju då och då varit snabbast.
 
Det var lite intressant att höra Andy Ibbott härom året på en CSS kurs nämna Spies körstil och att han inte skulle nå hela vägen pga den.

I min egen mening platsar han bättre i WSBK
View attachment 372450
Andy Ibbott tycker ju även att Troy Bayliss har en körstil som inte fungerar...samt jobba, eller har jobbat, med Thomas Luthi. Vem som är mest framgångsrik för andra bedöma.
 
Ben har ju haft en mardrömssäsong. När han inte ramlat och skadat sig har ju hojjen strulat för honom. Till sist ger väl motivationen upp kan jag tänka mig och sista kvarten av säsongen när det var klart att Rossi petade honom har nog varit tung att motivera sig för.

Jag tycker hans trackrecord innan MGP är imponerande och visst borde han lyckats bättre på fabriksyamman än han gjort men samtidigt kanske jorges utveckling inte passade ben. Sen tror jag oxå det är så att skillanden mellan AMA, WSBK och MGP är större än man tror. På senaste tid har de flesta som gått från WSBK till MGP misslyckats medan de som gått andra hållet lyckats. Alltså Ben var bra nog att vinna WSBK men inte bättre än att vara en stabil midpack förare i MGP. Hade skador och problem hållit sig borta tror jag inte han hade plockat mer poäng än 2010 och 2011 på fabrikaren.


Fast Cal Crutschlow motbevisar att det krävs GP erfarenhet innan, även Spies var ganska lyckad med att komma 6a resp 5a i Motogp och hur kommer det sig att han inte lyckas bättre 2012?
 
Vad var det i hans körstil som skulle göra att han inte skulle nå toppen? Det är ju inte så att han varit konsekvent långsam, han har ju då och då varit snabbast.
Ingen i MotoGP är ju direkt långsam men Spies har ju inte heller varit konsekvent snabb och därmed levt upp till förväntningarna.

Intressant, gav Ibbot någon närmare förklaring angående sin åsikt?
Nej. Detta var ju för ett par år sen och GP-hojarna har förändrats rätt radikalt. Andy gick inte in i detalj på varför. Minns bara att han pratade om det.
 
Ser fram emot att få läsa Spies memoarer, där kanske en del av sanningen kommer fram. Jag tror att det vara en serie av incidenter som gav det usla resultatet. Börjar det gå dåligt är det svårt att ta sig ur en nedåt gående spiral och med tanke på att hans mamma skällde ut en av mekarna var kanske inte stämningen den bästa i teamet. Att Ben dessutom gick ut och meddelade att han skulle lämna Yamaha på Laguna Seca tolkar jag som att han var riktigt missnöjd med Yamaha.


Angående Ibbots uttalanden om Spies och Bayliss är det väl bara ytterligare ett bevis för att det inte finns något rätt eller fel så länge man är snabb. Visst, alla kan säkert bli snabbare men att vinna AMA, WSBK och ett race i MotoGP tyder ju på att man har rätt bra koll på hur en hoj ska köras.

Om man som Bayliss dessutom läxade upp hela MotoGP-eliten som wildcard var det kanske några andra som Ibbot skulle ha koncentrerat sig på.
 
P€RRA;5670835 skrev:
Att Ben dessutom gick ut och meddelade att han skulle lämna Yamaha på Laguna Seca tolkar jag som att han var riktigt missnöjd med Yamaha.

Eller att han fick chansen att lämna innan han fick sparken? Jag tror inte han lämnade helt frivilligt. Han fick helt enkelt lämna plats för Rossi.
Man (läs inte Rossi) går inte från att köra på fältets stabilaste cykel till den sämsta, dessutom i ett satellitteam. Läser man hans uttalanden innan det blev officiellt med Pramac (som tog en himla tid) så tyder de ju på att han eg. var på väg till något annat men att även det sket sig. Pramac = back to were we are meant to be?!
 
Mental kollaps med för stor press, nya däcken som kräver en viss åkstil, teamet enbart fokuserad på Jorge och fick för lite att säga till om.

Intressant fråga, och jag tror du skrev svaret själv. Han visade i AMA/WSBK samt i dem 1a inhoppen i GP vilken talang han är, 2012 är nog 'bara' ett katastrof-år för hans del, inkl mkt otur.
 
Jag tror allt fokus var på Lorenso detta år och spies fick nöja sig med att vara en rejäl 2:a i Yamaha-teamet.
Om han lyckas så bra i WSBK så är han inte någon dålig förare.

Hoppas han kommer upp på tå igen.
 
Andy Ibbott tycker ju även att Troy Bayliss har en körstil som inte fungerar...samt jobba, eller har jobbat, med Thomas Luthi. Vem som är mest framgångsrik för andra bedöma
Det var nog inte en "-Oh, vad sa Gurun Ibbott för sanningar"-påstående/fråga, de flesta av oss har nog hunnit förbi stadiet av svartvit idoldyrkan:) Men det är tänkvärt det Du säger, det är, alla teorier, filosofier och åsikter till trots, inte lätt att förutse hur en förartalang utvecklas och lyckas i resan genom klasserna. Det är förmodligen inte bara talang som avgör, lyckliga/olyckliga omständigheter spelar nog en icke oväsentlig roll under den korta tid en förare ges att visa sin förmåga i elitsammanhangen...

...Nej. Detta var ju för ett par år sen och GP-hojarna har förändrats rätt radikalt. Andy gick inte in i detalj på varför. Minns bara att han pratade om det.
Synd, det hade möjligen varit en liten pusselbricka i tankarna kring Spies karaktär. Jag är rätt nyfiken på vilken inriktning Ducati tänker välja för GP13-hojen...
 
Last edited:
Jag undrar varför Yamaha inte kickade honom tidigare? Väck med människan mid-season om jag fick bestämma. Men då fanns kanske risken att nån annan förare kom in och norpade lite poäng från Lorenzo.

Men grattis Yamaha... Det var till stor del ert fel att årets MotoGP blev så jävla tråkigt.
 
Intressant fråga, och jag tror du skrev svaret själv. Han visade i AMA/WSBK samt i dem 1a inhoppen i GP vilken talang han är, 2012 är nog 'bara' ett katastrof-år för hans del, inkl mkt otur.

Tror Spies helt klart ville för mycket och hade för höga krav på sig och insåg inte svårigheten att köra motogp på den här nivån. Sen att han kraschade ofta även med undantagen från mekaniska problemen tyder på att han inte lärde sig och förstod problemet tillräckligt bra.
Tror att dörren för honom är stängd i de konkurranskraftiga teamen, han fick sin chans men förvaltade den inte som förväntat.

Ser man killar som Lorenzo, Stoner, Rossi som krachade friskt i början så anpassade dom sig ganska snabbt och hanterade och lärde sig att köra fort utan att göra misstag.

Intressant, gav Ibbot någon närmare förklaring angående sin åsikt? Nu kan jag vara ute på cykeltur (korrigera mig gärna) men den mest framgångsrika körstilen verkar ju (i alla fall sedan 800-eran inleddes) vara mjukt, fint och låta hojen göra jobbet (Lorenzo, Pedrosa, Rossi, Dovi). Sedan har vi ju Stoner som fixstjärna och undantaget i det andra lägret (kalla det dirttrack om Ni vill), dit jag personligen även räknar Spies och Crutchlow. Hayden hör väl egentligen till det gänget men han verkar jobba frenetiskt för att försöka ställa om till spansk-italienska flugan...

Så - vore intressant om Ibbott utvecklade sin åsikt kring Spies körstil:)

Fortsätt att cykla :hej
Ser du någon skillnad mellan Lorenzo och Spies i körstil, spårval, gaspådrag, sittställning etc
Telemetrin borde avslöja en hel del men Lorenzo har högre kurvhastighet, kör mjukare utan häftiga rörelser och sitter mer i hojen. Eller?
Ben+Spies+MotoGP+Testing+Day+Two+EkLlVjrB91xl.jpg

2010-motogp-world-champion-jorge-lorenzo-has-been-marginally-off-the-pace-of-the-hondas-so-far-o.jpg
 
Fast körstil osv. har ju eg. ingenting med hastigheten att göra, det har ju bevisats flera gånger då många världsmästare har haft en väldigt "avvikande" körstil.
Jämför man Lorenzo & Spies & tycker Spies "kör fel" så kan man ju lika gärna jämföra Lorenzo & Stoner & inse att Lorenzo kör fel, Stoner är ju snabbare. Om Stoner & Spies har samma körstil varav den ena utav dem är snabbast i fältet, är det inte Lorenzo som gör fel då? Han kör ju inte som killen som är snabbast..

Allt ovan enligt klassisk SH-logik förstås :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top