Ben Spies 2012- Vad hände egentligen?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Chefsmekanikerns roll är sällan att delta i utvecklingsarbetet av själva hojen, utan mer att sköta kommunikationen med föraren och därur använda sig av de existerande justermöjligheterna och föra feedback vidare till de ingenjörer som verkligen utvecklar hojen.

Mediabilden av Houseworth såväl som Burgess är ganska missvisande och utan att baktala någon så är min åsikt att de allt för ofta får cred för saker som egentligen utförts av någon eller några bakom dem. Varken Houseworth eller Burgess är särskilt tekniskt pålästa och förutom grundläggande saker så har de ingen större koll på chassistyvheter, mappningsstrategi eller fjädringsdynamik, det vill säga de saker som verkligen betraktas som teknisk utveckling som förbättrar, försämrar eller i alla fall förändrar en motorcykel.

Houseworth och Burgess är däremot första klassens kommunikatörer som dessutom har lång erfarenhet av de förare de just nu jobbar med. De är alltså länken / filtret / riktningsvisaren mellan föraren och de ingenjörer som gör själva jobbet.

De kan näppeligen vara sämre !!
Ouch, jag tror nu inte att vare sig Burgess eller Rossi faktiskt kan utveckla hojen, om de levererar klar och vettigt entydig information av hur hojen upplevs har de nog skött sitt jobb. Att analysera upplevelsen tillsammans med de utvärderingar som mätteknikerna levererar och därefter förändra konceptet ligger på någon annan i teamet, om jag nu förstått organisationen rätt?

Med tanke på Alatalos kommentar kan jag väl sticka ut hakan och påstå att att teamchefen är ytterst ansvarig för att utvärdera tillgänglig information/erfarenhet och besluta om förändringar i koncept och design.

Utan att vara vare sig utpräglat Stoner/Rossi/Hayden/Dovi-fan värjer jag mig mot att lasta all skuld eller heder för ett ekipages mot- eller framgång endast på förare/chefsmek. Däremot tror jag att all data och feedback från Rossi/Burgess kan komma att ligga till grund för teamets strategiska utveckling av GP13 i lika hög grad som de resultat som nu levereras under vintertesterna. Att slakta heliga kor och bedriva den långsiktiga utvecklingen ligger nog i helt andra händer...:)

Last edited:
Ouch, jag tror nu inte att vare sig Burgess eller Rossi faktiskt kan utveckla hojen, om de levererar klar och vettigt entydig information av hur hojen upplevs har de nog skött sitt jobb. Att analysera upplevelsen tillsammans med de utvärderingar som mätteknikerna levererar och därefter förändra konceptet ligger på någon annan i teamet, om jag nu förstått organisationen rätt?

Med tanke på Alatalos kommentar kan jag väl sticka ut hakan och påstå att att teamchefen är ytterst ansvarig för att utvärdera tillgänglig information/erfarenhet och besluta om förändringar i koncept och design.

Utan att vara vare sig utpräglat Stoner/Rossi/Hayden/Dovi-fan värjer jag mig mot att lasta all skuld eller heder för ett ekipages mot- eller framgång endast på förare/chefsmek. Däremot tror jag att all data och feedback från Rossi/Burgess kan komma att ligga till grund för teamets strategiska utveckling av GP13 i lika hög grad som de resultat som nu levereras under vintertesterna. Att slakta heliga kor och bedriva den långsiktiga utvecklingen ligger nog i helt andra händer...:)
Det du ”tror” och har ”förstått” var väl precis det Alatalo skrev i inlägget före dig? Det som du har klickat gilla på.

:va

Det du ”tror” och har ”förstått” var väl precis det Alatalo skrev i inlägget före dig? Det som du har klickat gilla på.

:va

Måhända. Och utan att provocera, reta gallfeber på eller håna någon enda person på vägen:)

Jag börjar bli riktigt smickrad av Ditt intresse för mina inlägg och knapptryckningar. Känns gulligt och rörande, på något vis. Men nu återgår vi väl till trådämnet så vi håller den intressant och tillför något, Du får gärna PM:a mig om Du vill något annat:)

Last edited:
Visst är det så, och det har tidigare vart uppe i andra trådar:( Fast slentriant slänger vi oss alla till mans ändå påfallande ofta med Burgess och Rossi, Houseworth och Spies etc etc utan att göra en vidare reflektion :tummenupp

Förväntningarna var nog inte realistiska helt enkelt. Och detta bekräftar ju faktiskt vad vi har sett genom åren: ingen har kommit från Superbike-VM och etablerat sig som toppförare i MotoGP. Ingen. Däremot det omvända.

Checa
Biaggi

Spies
Edwards
Toseland
Hodgson
Vermeulen

:fakta

Listan kan göras längre:

Fogarty, Bayliss och Haga hade inte heller några lysande GP karriärer.

Inga dåliga förare så det är uppenbarligen svårt att komma från WSBK och anpassa sig till prototypracing...
(Skulle kunna bli en intressant tråd, "Varför är det så svårt att hoppa från WSBK till MotoGP?")

Genom åren har de flesta unga talangerna sugits upp av GP-cirkusen så det är ju inte så konstigt att de bästa förarna i MotoGP gått den vägen: Rossi, Stoner, Lorenzo, Pedrosa (Hayden är undantaget). De som inte "platsar" där försöker gå via WSS/WSBK istället.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT