Ben Spies 2012- Vad hände egentligen?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
...Spies ser ju lite...yxig ut, om man jämför med JLo & co, Stoner kör brutalt, men det ser ändå inte så stelt ut. :va Svårdefinierat helt klart.

Det enda jag vet är att jag gillar JLo's stil, mantequilla! :yoparty

Det två bilderna för jämförelsen är väl inte samma kurva? Svårt att jämföra i så fall.

Jag tycker att Spies körning på bilden ovan påminner om den Doohan hade, arslet ut och framåt. Gick ju rätt bra för honom.

...Fortsätt att cykla :hej
Ser du någon skillnad mellan Lorenzo och Spies i körstil, spårval, gaspådrag, sittställning etc
Telemetrin borde avslöja en hel del men Lorenzo har högre kurvhastighet, kör mjukare utan häftiga rörelser och sitter mer i hojen. Eller?..

Consider it done:hihi

Utan telemetri är det, som Du är inne på, skitsvårt att avgöra men en gemensam nämnare för den senare gruppen är väl just att de (förutom Stoner?) har en längre bakgrund från mer effektstarka maskiner än 125 och därmed (generellt sett) ser ut att fresta på prylarna mer i in- och utgångar, lite på bekostnad av kurvhastigheten? Möjligen blir det en nackdel i MotoGP just på grund av att chassina har så många fler inställningsmöjligheter och att det verkligen är små marginaler som skiljer maskinerna åt.

Visst - Lorenzo sitter mer inne i hojen och låter överkroppen jobba medan Spies mer ofta hänger ut röven längre (Doohan/Mozz style) men uppriktigt sagt tror jag inte det är där skillnaden i framgång ligger. Som Gustaf sa - Bayliss åkte ju tokfort för inte allt för många säsonger sedan... På den här nivån tycker jag den tydligaste skillnaden ligger mellan toppförarna Stoner vs Lorenzo/Pedrosa.

Vore intressant höra omdömet från "någon" med insyn i GP-cirkusen och möjligen telemetriloggningarna...:)

Tyvärr verkar inte Dina länkar funka:(

Last edited:
Min upplevelse av Spies är att han inte klarade anpassningen, gjorde ofta enkla fel och hittade inte rätt när han skulle vara med dom stora grabbarna och leka.

Förväntningarna var nog inte realistiska helt enkelt. Och detta bekräftar ju faktiskt vad vi har sett genom åren: ingen har kommit från Superbike-VM och etablerat sig som toppförare i MotoGP. Ingen. Däremot det omvända.

Checa
Biaggi

Spies
Edwards
Toseland
Hodgson
Vermeulen

:fakta

Last edited:
Förväntningarna var nog inte realistiska helt enkelt. Och detta bekräftar ju faktiskt vad vi har sett genom åren: ingen har kommit från Superbike-VM och etablerat sig som toppförare i MotoGP. Ingen. Däremot det omvända.
Det bevisar ju noll och ingenting med tanke på att det gick fint att komma från AMA Superbike och bli världsmästare.

Det bevisar ju noll och ingenting med tanke på att det gick fint att komma från AMA Superbike och bli världsmästare.
Det ”bevisar” just vad jag skrev: att ingen har kommit från Superbike-VM och rulat i MotoGP. Däremot har två gamla avdankade förare från MotoGP gått till Superbike-VM och tagit titeln.

Kanske var förväntningarna på Spies för höga. Som sagt. Kanske var det inte realistiskt att förvänta sig att han skulle vara bättre än Edwards var som Rossis teamkompis.

Bifogat

• Skärmavbild 2012-11-17 kl. 19.01.24.jpg
    Skärmavbild 2012-11-17 kl. 19.01.24.jpg
    72.7 KB · Visningar: 85
Last edited:
En alternativ synvinkel för fortsatt diskussion,

För tre av årets förare (även "butcher" Cal) och faktiskt för de flesta genom historien (även "all vikt på framhjulet" Colin) ser en Yamaha M1 ut att vara lugn som en filbunke oavsett situation. Full inbromsning, midcorner eller full acceleration - aldrig några hyss utan lugnt och kontrollerat.

För den fjärde av årets förare ser det ju ut precis tvärt om, ungefär som att han åker en trögstyrd gathoj med bakelitdäck och total avsaknad av slirkoppling.

Helt klart såg Spies hantering av M1an mer ansträngd ut än när Jlo körde och Jag tyckte han förlorade en hel del ofta i slutet.
Hans körstil kanske inte gynnades av elektroniken och däcken där Jlo var den dom lyssnade på och BS fick snällt använda det som fanns?

Det råder väl ingen tvekan om att det är klart mer komplext att köra en Mgp hoj, J Rea vittnar om upplevelsen http://m.motomatters.com/node/6501.

Bla Skriver han om hur olika TC fungerar och hur man i Mgp drar ner TC i slutet på racen, tvärtemot WSBK.
Programmeringen verkar helt enkelt mer komplex och svårare att komma underfund med.

But here the electronics is a huge part because we have such a strong engine that you need good electronics to be able to finish the race with still grip left on the tire. This was the hardest thing for me to understand.

Även att Mgp hojarna har mer on/off känsla.
"It feels like when I open the throttle on this bike not much happens directly, where on the Superbike I feel a lot more connection between the throttle and the rear tire"
Pirelli däcken ger mer känsla och behovet av elektroniken är inte lika stort osv....

Kanske Spies hittar hem på Ducati efter sin katastrof säsong 2012 om han får lite mer frihet att utveckla.

ben-spies.jpg

Last edited:
Kanske Spies hittar hem på Ducati efter sin katastrof säsong 2012 om han får lite mer frihet att utveckla.
Som jag uppfattat det är juniorteamet, som Spies ska köra i, i första hand till för att testa nya grejer och samla in data till fabriksteamet. Tveksamt om han själv får vara med och bestämma så mycket.

De kan näppeligen vara sämre !!
Inte?

Summera Houseworths meriter i GP-racing och jämför med Burgess. :smasha

Om den gode ”House” plötsligt utbrister Eureka! och löser Ducatis problem, då ska jag...äta upp min gamla hatt.

Bifogat

• househead.jpg
    househead.jpg
    27.9 KB · Visningar: 329
Last edited:
jo, men om vi stannar ett ögonblick vid ducati så utvecklade ju inte Rossi och Burgess några större under! Spies och Houseworth, ja de verkade ha ett tufft år hos Yamaha och mkt intressant blir att nån gång få ta del av vad som sagts bakom ridå! För krasst är det ju så att ett lag kan aldrig prestera bra på plan om det inte finns en stabil organisation bakom laget. En ny start med till synes hopplöst projekt kan vara rätt medicin så vi lär säkert få återkomma o se om Spies och Houseworth får nån fart på liket!!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla