Behöver vi ett nytt Jasplan?

Planet heter Gripen, inget annat.

Givetvis ska vi skita i att Gripen är skräddarsytt för Sverige och Sveriges behov, landsvägslandningsbanor, enkelt underhåll med värnpliktiga och så vidare och i stället köpa amerikanskt. :rolleyes:

• Gilla
Reaktioner: VBK
Jag är nog för ett nytt JAS-plan. Visst, det kostar massa pengar, visst, det är kanske tveksamt ur ett användarbehov, men tror det finns mer att tjäna än så. För att bringa utvecklingen framåt, att fortfarande kunna hävda sig som utvecklingsland. Försvarsutveckling och antikrig i all ära, men mycket av den utveckling som drivs för krig finns det civila användningsområden med. Inte att du behöver ett JAS för att konstbevattna åkern, utan kunna använda den kunskap som komponenterna den byggs upp av bidrar med.

Kort sagt för att Sverige inte bli som ett Norge. Fast utan olja.

Last edited:
Planet heter Gripen, inget annat.

Givetvis ska vi skita i att Gripen är skräddarsytt för Sverige och Sveriges behov, landsvägslandningsbanor, enkelt underhåll med värnpliktiga och så vidare och i stället köpa amerikanskt. :rolleyes:

Eller strunta i att köpa nya plan öht.

Lägg samma pengar på forskning som gynnar människan istället, som sjukdomar man gärna inte vill ha osv.

Vill andra länder köpa våra plan; börja tillverka.

Kan de inte lägga pengarna på en vettig lösning till avisning av växlarna på tågrälsen?
alt. en ny 3filig motorväg längs hela E4?

Last edited:
Kan de inte lägga pengarna på en vettig lösning till avisning av växlarna på tågrälsen?
alt. en ny 3filig motorväg längs hela E4?

Växlarna kan jag hålla med om, men E4an har för glest trafikflöde för att bli 3filig. Hade ju kostat ännu mer än nya Gripenplan ;)

hmm nu ska vi se hur det ligger till....

När staten satsar pengar i JAS så går pengarna till...... Hmm vilka är det nu som tillverkar JAS. Jo just det ja.

(lite förenklat)
Ericson som tar fram elektronik mm.
Saab Aero för själva flygplanet.
Bofors för vissa bomber.
Alla företag som är underleverantörer till dessa företag.

Och i vilka länder arbetar dom personerna som får utveckla dom här sakerna.... hmm hur var det nu.

Ja just ja Sverige. Så för varje krona som staten utvecklar JAS, så går dom pengarna rak ner i fickorna på svenska företag och svenska arbetare, som sen kommer raka vägen in i statskassan i skatt.
Staten får alltså tillbaka alla pengar som dom satsar.

Köper vi flygplan från utlandet så går dom pengarna rak ner i fickorna på....... trummor.... I fickorna på utländska företag och arbetare. Som inte betalar skatt i Sverige.

Dessutom gör det att bl.a Ericsson och Saab samtidigt får extra knuff kan utveckla sina kommersiella produkter och det hjälper dom i konkurrensen mot andra utländska företag.

Ingen vill ha krig, och ingen vill ha olyckor.
Men ett bra försvar och en bra försäkring har många fördelar.

Växlarna kan jag hålla med om, men E4an har för glest trafikflöde för att bli 3filig. Hade ju kostat ännu mer än nya Gripenplan ;)

Spela roll två filer räcker fan inte till. I höger ligger paragrafryttarnisse i prick 110.
I vänster ligger outlaw-svensson i 125.
De måste tillkomma en tredje fil med 130 som minimi-hastighet om vi ska få något flyt på vägarna i det här landet.

Spela roll två filer räcker fan inte till. I höger ligger paragrafryttarnisse i prick 110.
I vänster ligger outlaw-svensson i 125.
De måste tillkomma en tredje fil med 130 som minimi-hastighet om vi ska få något flyt på vägarna i det här landet.

Nej, det tycker jag inte. Den tunga trafiken går inte fortare än 80-90 ändå.
Vägarna är deras arbetsplats och inte till för att folk ska missbedöma deras hastighet och dratta rätt in i dem.

Varför just bygga kärnkraftverk i Norrland av alla ställen? Borde väl gå att öppna Barsebäck igen, men antagligen fick kraftbolagen rätt bra betalt för att lägga ner det i första skedet så att intresset kanske inte är så stort.

Det blev ju ett sidospår det här, men jag är för att bygga kärnkraft, jag skulle gärna bo granne med ett, men det är inte i Norrland det är elbrist.

Vi har vattenkraft så att vi klarar oss, och elnätet är redan överbelastat med att frakta el från stället där den produceras till stället där den förbrukas.

Flera små reaktorer spridda över landet, så minskar nätbelastningen och sårbarheten.

Lite offtopic som sagt.

Exakt min tanke. Vattenkraften finns redan där och det byggs allt fler vindkraftverk uppe på fjällen. Det produceras tillräckligt med energi för den elintensiva industri som finns där uppe och de som bor där. Problemet är att övriga landet också behöver energin och då räcker det inte till. Där kommer de nya kärnkraftverken in i bilden. Det är ju bara att konstatera att marknaden är satt ur spel och att vi har gjort oss beroende av gas från Ryssland och kolkraft från vårt närområde. Skulle inte förvåna mig om även en den av elen kommer elen kommer från gamla reliker till kärnkraftverk i fd Sovjet.

Vi får hoppas att man får ordning på de kärnkraftverken vi har kvar. De har ju haft driftstopp några gånger för mycket som antagligen inte endast beror på upprustning efter eftersatt underhåll i 30 år.

Svenskt näringsliv har väl gått in och betalt en del av Finlands utbyggnad under åren som varit för att försäkra sig om att få tillgång till el?

Det blev ju ett sidospår det här, men jag är för att bygga kärnkraft, jag skulle gärna bo granne med ett, men det är inte i Norrland det är elbrist.

Vi har vattenkraft så att vi klarar oss, och elnätet är redan överbelastat med att frakta el från stället där den produceras till stället där den förbrukas.

Flera små reaktorer spridda över landet, så minskar nätbelastningen och sårbarheten.

Ja just ja Sverige. Så för varje krona som staten utvecklar JAS, så går dom pengarna rak ner i fickorna på svenska företag och svenska arbetare, som sen kommer raka vägen in i statskassan i skatt.
Staten får alltså tillbaka alla pengar som dom satsar.

Rätt, men du måste även räkna med Multiplikatorn (1/1-c1) sveriges BNP kommer alltså öka med de spenderade pengarna ggr multiplikatorn och vi får alltså en BNP ökning på X * kostnaden :mattias

Fick höra av en anställd på Barsebäck att kylvattnet därifrån skulle räcka till att värma upp alla bostäder i Lund och Malmö

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park