Behöver tips på Supermontard

Långa farbron skrev:
Skall börja med att fixa ett lock (då det inte var något med när jag köpte den) sen skall systemet tätas upp för ärligare avgasvärden.

Just nu sitter det ett 210 munstycke i vilket var det största han hade,den går dock fortfarande snålt enl pappret.

Så jag sätter min tilltro till locket :)
210?!?! :skrämd jag hade 147 eller 145 i min.

chukabowa skrev:
210?!?! :skrämd jag hade 147 eller 145 i min.

Samma som jag tänkte, 210 är nästan ett stuprör :banana :3freak

Lite därför jag lurar på om den drar en massa tjuvluft.

Men 145/-7 låter snålt tycker jag,sitter 170 i gummans som bara har slipon.

Långa farbron skrev:
Samma som jag tänkte, 210 är nästan ett stuprör :banana :3freak

Lite därför jag lurar på om den drar en massa tjuvluft.
men täta systemet o smäll i mindre munstycke. bör jku va mindra än 210 i alla fall.

Långa farbron skrev:
Men 145/-7 låter snålt tycker jag,sitter 170 i gummans som bara har slipon.
Men hon har original fuge väll.. då e det runt 165 som gäller. men jag hade minkuni TM-40 i min... o du har 41. bör inte va så stor skilnad

Mr R skrev:
kom på du kanske är ute efter en KTM 640 då har du serviceintervaller vart 500 mil dock är denna maskin slö och tråkig jämfört med KTM 660

Jag har haft dåda modellerna, KTM 660 är helt klart värd den extra servicen

Jag va och provade KTM 640 -05 i en butik och blev sjukt missnöjd. 1'an's växel va inga problem att få upp på bakhjulet men på 2'an hände ingenting. Antar att folk som har 640 och vill leka trimmar upp dom? Det går väl inte att trimma upp dom speciellt mycket? Om man nu drevar om den, byter ljuddämpare och förgasare så blir dom lite starkare och går säkert att få upp på 2 och 3'ans växel. Någon som har erfarenhet av trimmad 640?

Jag vill ju helst ha 640 för att få så lite underhåll som möjligt. Nästa steg hade varit KTM 660. Skall försöka provköra en sådan i veckan.

Bombis skrev:
Jag vill ju helst ha 640 för att få så lite underhåll som möjligt. Nästa steg hade varit KTM 660. Skall försöka provköra en sådan i veckan.

Du har ju Yamaha TT600R, den kräver inte mycket underhåll. Men du får modda den lite för att den ska gå att gasa upp på bakhjulet, sen är det inte så dyr i inköp heller.

Bombis skrev:
Jag vill ju helst ha 640 för att få så lite underhåll som möjligt.
Ähh.. tycker det här med att det är så jobbigt att serva hela tiden är överdrivet.. visst.. har man tummen mitt i handen, eller har väldigt dåligt med tid kan jag förstå det. Men det tar högst en timme att byta olja,filter och justera ventilerna. Köp en Husaberg!!

Bombis skrev:
Jag va och provade KTM 640 -05 i en butik och blev sjukt missnöjd. 1'an's växel va inga problem att få upp på bakhjulet men på 2'an hände ingenting. Antar att folk som har 640 och vill leka trimmar upp dom? Det går väl inte att trimma upp dom speciellt mycket? Om man nu drevar om den, byter ljuddämpare och förgasare så blir dom lite starkare och går säkert att få upp på 2 och 3'ans växel. Någon som har erfarenhet av trimmad 640?

KTM 660 går helt klart bättre än 640. Men för att ge lite mer info om 640.

En ny 640 går otroligt slött. När den gått runt 200 mil börjar den gå betydligt bättre. Med avgas och nytt munstyckte går den upp på 2an är utan problem. Går även upp på 3an med lite teknik så det går inte att jämföra en ny med en som är inkörd och är lite bestyckad.

Vill bara ge mitt bidrag..... Hämtade mig en 660 -04 med Akra helsystem i torsdags natt... O är sjukt nöjd !!! Ska man åka bakhjul så vet jag inte om man kan ha bättre hoj ??:.. Har kört sporthoj innan...senast 929:a -00:a....Kunde väl slanga lite med den oxå , men växla gick trögt. Lyckades 1 gång / 10 försök. Ktm:en är såååååå mycket lättare.... Upp på 2:an eller 3:an o bara peta vidare i lådan... Underbar hoj med ett härligt vrid !!!!! :Bugar

Wesslan skrev:
KTM 660 går helt klart bättre än 640. Men för att ge lite mer info om 640.

En ny 640 går otroligt slött. När den gått runt 200 mil börjar den gå betydligt bättre. Med avgas och nytt munstyckte går den upp på 2an är utan problem. Går även upp på 3an med lite teknik så det går inte att jämföra en ny med en som är inkörd och är lite bestyckad.
Aah, schysst. Då går det att få lite krut i dom ändå. Som sagt, får försöka provköra KTM 660 i veckan. Sedan skall jag få prova polarens husaberg 650 -05 i i veckan också så jag kanske ändrar mig angående service :)

Bombis skrev:
Aah, schysst. Då går det att få lite krut i dom ändå. Som sagt, får försöka provköra KTM 660 i veckan. Sedan skall jag få prova polarens husaberg 650 -05 i i veckan också så jag kanske ändrar mig angående service :)
Va och provkörde en KTM 625 igår som gått ca 160 mil och hade inget trimmsystem på alls, strypningarna var bortplockade iallafall. Den gick rätt skönt men när jag försökte gå upp på bakhjulet va jag tvungen att rycka lite grann för att få upp den på 2'an. 3'an kändes omöjligt för mig fast säljarens kompis som är erfaren hade fått upp den.
Om man sätter på ett helsystem och eventuellt byter förgasare så antar jag att man inte behöver rycka för att få upp den på 2'an, kanske till och med får upp den på 3'an utan att behöva rycka som en tok i styret. Någon som har erfarenhet av detta? Va lite besviken, hört att 625/660 går så mycket bättre än 640. Den gick mycket bättre men trodde ändå att steget va större. Som sagt, hur bra kan den gå med trimmsystem angående bakhjulskörning jämfört med utan trimm?

Bombis skrev:
Va och provkörde en KTM 625 igår som gått ca 160 mil och hade inget trimmsystem på alls, strypningarna var bortplockade iallafall. Den gick rätt skönt men när jag försökte gå upp på bakhjulet va jag tvungen att rycka lite grann för att få upp den på 2'an. 3'an kändes omöjligt för mig fast säljarens kompis som är erfaren hade fått upp den.
Om man sätter på ett helsystem och eventuellt byter förgasare så antar jag att man inte behöver rycka för att få upp den på 2'an, kanske till och med får upp den på 3'an utan att behöva rycka som en tok i styret. Någon som har erfarenhet av detta? Va lite besviken, hört att 625/660 går så mycket bättre än 640. Den gick mycket bättre men trodde ändå att steget va större. Som sagt, hur bra kan den gå med trimmsystem angående bakhjulskörning jämfört med utan trimm?

de märks skillnad om du byter bara du byter till slipon o bestyckar upp den :tummenupp

ozeo skrev:
de märks skillnad om du byter bara du byter till slipon o bestyckar upp den :tummenupp
Angående bakhjulskörning, någon som har satt på något trimm på 625/660 (dom har väl samma motor, årsmodellen är -04 men 03-05 borde vara hyffsat lika) som kan berätta på vilka växlar som fungerar att få upp dom på bakhjulet, samt vilket trimm dom har. Även hur dom får upp dom, bara gasa eller rycka upp dom. Så man får en uppfattning. Om det är värt att lägga 10000kr på Akra helsystem :)

OK en 640, men kanske kan vara intressant ändå. Det är en -04, KTM supermoto slipon, ombestyckad förgasare.

1:an Gasa.
2:an Gasa.
3:an Ryck och bakåtlut.
4:an Nej går inte, får växla från trean.

Empa skrev:
OK en 640, men kanske kan vara intressant ändå. Det är en -04, KTM supermoto slipon, ombestyckad förgasare.

1:an Gasa.
2:an Gasa.
3:an Ryck och bakåtlut.
4:an Nej går inte, får växla från trean.
Wow, imponerad. Gör mycket med slipon + förgasare då. Provade ju 640 original -05 i butik och hände ingenting på 2'an. Perfekt skrivet, schysst om några med 625/660 kan göra samma :banana
(Nästan så jag kan tänka mig 640 nu ju)

Bombis skrev:

Gör inte det! Du kommer vara tvungen att köpa en direkt!! :D :yoparty

du kan inte ba kolla trimm...
det är ganska mycket teknik som man inte tänker på..iaf på de högre växlarna..

jag får upp min xr600 fin fint på 3an ibland men ibland är det nästan helt dött..
som sagts. mycke teknik :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...