Behöver tips på Supermontard

:D
ozeo skrev:
du kan inte ba kolla trimm...
det är ganska mycket teknik som man inte tänker på..iaf på de högre växlarna..

jag får upp min xr600 fin fint på 3an ibland men ibland är det nästan helt dött..
som sagts. mycke teknik :tummenupp
Det är så sant, men den biten är svårare att jämföra. När ni fyller i så skriv gärna hur det går att få upp den generellt. Asså, får man bara upp den 1 av 10 ggr på 3an utan att rycka i styret så kan man inte skriva att den går upp bara genom gasa. Målet är ju att jag skall bli minst lika bra som dom som svarar så får dom upp den på 3:an utan att gasa så kommer jag klara det förr eller senare :D :Rockbanan
 
Last edited:
Basse skrev:
Gör inte det! Du kommer vara tvungen att köpa en direkt!! :D :yoparty
Fy satan, provade polarens Husaberg 650 -05 med helsystem på :yoparty
Den gick ju gryyymt. Finns nog inte mycket bättre där ute faktiskt. Fast är bara min åsikt som bara testat KTM 640/625 :banana
1:an Gasa
2:an Gasa, hur lätt som helst.
3:an Gasa med rätt teknik. Fast fick tips med använda kopplingen och det va ju ruskigt enkelt då. Va ute och körde ca 1h och försökte åka på bakhjulet när det fanns tillfälle och kom upp 95% av gångerna på 3'an med koppling. Chickar ut lite när jag kommer upp i för hög vinkel så jag fick gasa hela tiden. Så kunde inte vara uppe så länge. Men är bara andra gången jag provar bakhjulsåkning på lånade hojar bara :)
4:an koppling, provade inte själv men polaren brukar gå upp med 4'an i runt 50km/h med kopplingen och köra på.

Önskar det gick KTM 625/660 kunde gå liknande med trimm på. Körde ju original med strypningen bortplockad när jag testade 625'an som jag skrev sist.
 
660 -04 , Akra helsystem , original drevning...

1:an : Var god rör ej gasen...
2:an : Ett knyck på rullen o framhjulet lämnar marken
3:an : Flytta bak på sadeln , gunga till en gång o rycka lite lätt.... 99% gott resultat.
4:an : Är värdelös på att koppla upp på slangen , men är övertygad om att det går.. Tror jag har ganska hygglig teknik på att gasa upp , men det funkar inte. Ett litet backkrön , en gungning , långt bak på sadeln , så går det enkelt... men inte på plan väg...

Men varför ska man upp på 4:an ??... Man kan ju slita upp den på 3:an mellan 70 - 110 km/h , sen är det ju bara att växla ???
 
Bombis skrev:
Jag va och provade KTM 640 -05 i en butik och blev sjukt missnöjd. 1'an's växel va inga problem att få upp på bakhjulet men på 2'an hände ingenting. Antar att folk som har 640 och vill leka trimmar upp dom? Det går väl inte att trimma upp dom speciellt mycket? Om man nu drevar om den, byter ljuddämpare och förgasare så blir dom lite starkare och går säkert att få upp på 2 och 3'ans växel. Någon som har erfarenhet av trimmad 640?

Jag vill ju helst ha 640 för att få så lite underhåll som möjligt. Nästa steg hade varit KTM 660. Skall försöka provköra en sådan i veckan.


min 640 gick inte heller upp i 2'an.. (i början)

tills man lärde sig hur man wheelar! nu är det busenkelt.. allt handlar om teknik. du kan inte sitta där helt stum o dra full gas o tro att det ska hända något :rolleyes:
 
Folkezx9r skrev:
660 -04 , Akra helsystem , original drevning...

1:an : Var god rör ej gasen...
2:an : Ett knyck på rullen o framhjulet lämnar marken
3:an : Flytta bak på sadeln , gunga till en gång o rycka lite lätt.... 99% gott resultat.
4:an : Är värdelös på att koppla upp på slangen , men är övertygad om att det går.. Tror jag har ganska hygglig teknik på att gasa upp , men det funkar inte. Ett litet backkrön , en gungning , långt bak på sadeln , så går det enkelt... men inte på plan väg...

Men varför ska man upp på 4:an ??... Man kan ju slita upp den på 3:an mellan 70 - 110 km/h , sen är det ju bara att växla ???
Schysst, precis den info'n jag sökte efter. Låter som den konkurerar rätt bra med Husaberg. Hittat en 625 -04'a i närheten för 64k utan trimm. Skall man köpa ett Akra helsystem kostar det tyvärr 10000kr med rör (ca 5500)+ slip-on (ca 4800) + nytt lock för luftburken (ca 300). Tycker det är mycket med 74k för allt
:gråta
 
flipm0de skrev:
min 640 gick inte heller upp i 2'an.. (i början)

tills man lärde sig hur man wheelar! nu är det busenkelt.. allt handlar om teknik. du kan inte sitta där helt stum o dra full gas o tro att det ska hända något :rolleyes:
Sant sant, jag är som sagt ny på det. Det va första gången jag provade en supermotard vid det tillfället. Bara haft mc kort i 4 veckor :)
Andra gången va 625 och då fick jag upp den på 2:an med lite ryck. 3'e tillfället jag testade en motard va idag, Husaberg. Behövde inte myckte gas för att gå upp på 2'an, gick sjukt bra. Fick upp på 3'an med koppling....så inte för sent att lära sig nya grejer :banana
 
baa

köp en ktm 640
en görig maskin





Bombis skrev:
Tjena gubbs. Tänkte köpa mig en motard men kan ingenting (än) om dessa lekmaskiner och hade uppskattat tips på en/flera modeller som hade passat mig :)

Lite krav:
Underhållning/service: Hört att man behöver underhålla montard extremt mycket men att det varierar mycket på modeller. Så en modell med så lite service/underhåll som möjligt.

Pris: Upp till ca 60000 kr
Körning: För att leka med, bakhjulsåka :yoparty

Tips: Modell + årsmodell

Mvh //Anders
 
Lilja skrev:
köp en ktm 640
en görig maskin
Tack men mina ögon är mer vidgade nu och har insätt att det krävs minst en 625/660 med helsystem för att få mig tillfredställd :banana
 
Bombis skrev:
Jag va och provade KTM 640 -05 i en butik och blev sjukt missnöjd. 1'an's växel va inga problem att få upp på bakhjulet men på 2'an hände ingenting. Antar att folk som har 640 och vill leka trimmar upp dom? Det går väl inte att trimma upp dom speciellt mycket? Om man nu drevar om den, byter ljuddämpare och förgasare så blir dom lite starkare och går säkert att få upp på 2 och 3'ans växel. Någon som har erfarenhet av trimmad 640?

Jag vill ju helst ha 640 för att få så lite underhåll som möjligt. Nästa steg hade varit KTM 660. Skall försöka provköra en sådan i veckan.


Snackade med en återförsäljare angående KTM 640 -05 (Eftersom jag funderar på en) och på -05 sitter det strypning på 1:an och 2:ans växel. Det var inte därför den var lite trög när du testade den?
 
Socrates skrev:
Snackade med en återförsäljare angående KTM 640 -05 (Eftersom jag funderar på en) och på -05 sitter det strypning på 1:an och 2:ans växel. Det var inte därför den var lite trög när du testade den?
Inte en aning, försäljaren nämnde inget om det. Tekniskt sätt undrar jag hur man kan strypa 1'an och 2'an växlar. Men det är möjligt att det va så.
 
Bombis skrev:
Inte en aning, försäljaren nämnde inget om det. Tekniskt sätt undrar jag hur man kan strypa 1'an och 2'an växlar. Men det är möjligt att det va så.


Det sitter tydligen 3 kablar vid främre drevet någonstans...de 2 yttre var någon slags strypning till 1 och 2:an, och den i mitten var för neutralindikatorn. Detta var vad försäljaren sa till mig, han kanske var full...finns säkert någon här inne som vet.
 
det strypet hindrar bara så att man inte kan full-gasa 1-2an.. den e hur lätt som helst att få upp på slangen strypt som ostrypt.. samma sak endå.. Teknik mina vänner, det är det ni söker... inte 150hk eller leta efter stryp..
Börjar snart tröttna på alla som gnäller om att de inte går att wheela sina nyköpta hojjar, ta en titt i spegeln var strypet sitter istället..
 
cbr_micke skrev:
det strypet hindrar bara så att man inte kan full-gasa 1-2an.. den e hur lätt som helst att få upp på slangen strypt som ostrypt.. samma sak endå.. Teknik mina vänner, det är det ni söker... inte 150hk eller leta efter stryp..
Börjar snart tröttna på alla som gnäller om att de inte går att wheela sina nyköpta hojjar, ta en titt i spegeln var strypet sitter istället..


Jaha, så det är det kablarna är till för. Det var det jag visste, finns alltid någon här inne som har svaret :)
 
cbr_micke skrev:
det strypet hindrar bara så att man inte kan full-gasa 1-2an.. den e hur lätt som helst att få upp på slangen strypt som ostrypt.. samma sak endå.. Teknik mina vänner, det är det ni söker... inte 150hk eller leta efter stryp..
Börjar snart tröttna på alla som gnäller om att de inte går att wheela sina nyköpta hojjar, ta en titt i spegeln var strypet sitter istället..

Du menar -felkod 40.

Dvs felet sitter 40 cm från styret.
 
helt rätt!, min ¨ktm 640 är tillomä stryp till 25 kw!, det går att få upp den på weeli ändå! även på tvåna! men det är svårare!,

så jag håller mä, teknik teknik!
haha, good :)


cbr_micke skrev:
det strypet hindrar bara så att man inte kan full-gasa 1-2an.. den e hur lätt som helst att få upp på slangen strypt som ostrypt.. samma sak endå.. Teknik mina vänner, det är det ni söker... inte 150hk eller leta efter stryp..
Börjar snart tröttna på alla som gnäller om att de inte går att wheela sina nyköpta hojjar, ta en titt i spegeln var strypet sitter istället..
 
När man läser detta blir man ju sjuk av avund.
Jag kan i och för sig gasa upp min(blyklump) på 2´an, men sen får man växla.

Nästa hoj är helt klart en KTM660
 
bikerwoman skrev:
Du kanske ska börja med att lära dig att det heter MOTARD, inte MONTARD?


VARFÖR säger så många fel? Just montard säger alla mina kompisar att jag kör. VAFAN? när man förklarat för 100de gången att det är en MOTARD utan nått fullt N det är ju inga lassebokhylla från IKEA man åker på.

Dom säger att det är lättare å säga montard å fortsätter glatt med det till min avsky. =(
 
sajk skrev:
VARFÖR säger så många fel? Just montard säger alla mina kompisar att jag kör. VAFAN? när man förklarat för 100de gången att det är en MOTARD utan nått fullt N det är ju inga lassebokhylla från IKEA man åker på.

Dom säger att det är lättare å säga montard å fortsätter glatt med det till min avsky. =(

:fatta! Nej nej nej! Det heter supermoto! :tungan
 
Bombis skrev:
Fy satan, provade polarens Husaberg 650 -05 med helsystem på :yoparty
Den gick ju gryyymt. Finns nog inte mycket bättre där ute faktiskt. Fast är bara min åsikt som bara testat KTM 640/625 :banana
1:an Gasa
2:an Gasa, hur lätt som helst.
3:an Gasa med rätt teknik. Fast fick tips med använda kopplingen och det va ju ruskigt enkelt då. Va ute och körde ca 1h och försökte åka på bakhjulet när det fanns tillfälle och kom upp 95% av gångerna på 3'an med koppling. Chickar ut lite när jag kommer upp i för hög vinkel så jag fick gasa hela tiden. Så kunde inte vara uppe så länge. Men är bara andra gången jag provar bakhjulsåkning på lånade hojar bara :)
4:an koppling, provade inte själv men polaren brukar gå upp med 4'an i runt 50km/h med kopplingen och köra på.

Önskar det gick KTM 625/660 kunde gå liknande med trimm på. Körde ju original med strypningen bortplockad när jag testade 625'an som jag skrev sist.


Va! ska inte 04 framåt vara starkare än de tidigare modellerna. Min 03 går upp hur lätt som helst på 3:an, lite ryck på 4:an krävs, står jag upp går den även upp på 5:an. Min hoj är även helt orginal utan helsystem och 16/38 drevning. Kör man med 42 drevet är den helt sjuk.
 
motardnisse skrev:
:fatta! Nej nej nej! Det heter supermoto! :tungan


super retard har jag bara fått höra :rolleyes:

kan tilläggas att dessa individer åker sporthoj o gynstol)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top