Behöver tips (bakbroms till styret)

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Har skaffat en bromspump som ska sitta på styret på DT:n. Slangen från den ska kopplas in i fotbromspumpen. Tänkte bara kolla hur ni hade gjort. Antingen svarvar jag en hylsa som svetsas fast. Eller så gör jag en hylsa med presspassning och knackar in och sen sätter en skruv från två håll på sidan så hylsan inte kan åka ut. Eller har ni några andra tips? Största problemet är att det inte finns så mkt plasts att röra sig på eftersom ramen ligger nära intill. Hylsan får inte sticka utanför den plana ytan längst upp.

Bifogat

• IMG_3929 (Medium).jpg
    IMG_3929 (Medium).jpg
    94.8 KB · Visningar: 220
  • IMG_3935 (Medium).jpg
    IMG_3935 (Medium).jpg
    72.8 KB · Visningar: 509
Hmmm, att jag inte tänkte på att det sitter ett låsringsspår där. :3freak Resonerade lite med en polare. Kom fram till att man kan svarva en plugg som man limmar fast med tex cylindrisk fastsättning och sen säkrar med en låsring. Måste bara prova om cylindrisk fastsättning tål bromsvätska först. Annars kanske det blir presspassning istället. Kom gärna med synpunkter. ;)

Fortsätter väl här då. :tungan Banjon kommer inte få plats eftersom låsringen tar får stor plats så det blir till att svetsa istället. Bilder kommer upp när det är klart.

Fortsätter väl här då. :tungan Banjon kommer inte få plats eftersom låsringen tar får stor plats så det blir till att svetsa istället. Bilder kommer upp när det är klart.

Svetsat på min funkar fint.

Bifogat

• Stunthojen 2007-04-22 015 liten.JPG
    Stunthojen 2007-04-22 015 liten.JPG
    77.6 KB · Visningar: 372
jag har svetsat och det funkar fint, bara du tar ut innandömet :tungan

P4100006liten.JPG

svetsade på min gamla ktm, det funkade men jag lyckades aldrig låsa bakhjulet me varken handtaget eller pedalen efter den operationen. men det var troligen för att jag hade ett bromshandtag med fast behållare (som hamnade upp och ner).

Ser ju bra ut det där (bilderna). Problemet är som sagt att det är väldigt ont om utrymme så jag får nog slipa/fräsa ner bromscylindern lite så det går att lägga på en ordentlig svets så att utsticket ska minimeras. :)

Sätt på dubbel OK eller köp en fulltrhottle inc pump från usa för drygt 1000-2500 vet inte vad dem kostar exakt men jag kör med en sådan...

Sätt på dubbel OK eller köp en fulltrhottle inc pump från usa för drygt 1000-2500 vet inte vad dem kostar exakt men jag kör med en sådan...
Dubbla ok ser ju alldeles för "ombyggt" ut. :tungan En sån där pump skulle vara intressant. Misslyckas det med svetsningen så kostar en sån inte så mkt mer än en original så då blir det en sån om det finns nån som passar.

klart du ska ha dubbel .. skit simpelt jue :rolleyes:

Bifogat

• dubbel nisse.JPG
    dubbel nisse.JPG
    66.1 KB · Visningar: 370
Nu har jag provkört lite. Gick väldigt vingligt att köra men är ju en vanesak. :tungan Moddningen av fotbromspumen blev väldigt bra och funkar klanderfritt. :) Som sagt så ligger ramen rätt nära och skruven till nya slangen ligger ungefär 1 mm ifrån när grejerna är monterade. :smasha Det som måste fixas är bromspumpen. Den är en aningen stor och därmed för stum. Ska försöka få tag på en mindre. Mopeder har ju rätt små bromsok så det blir nog en pump för att modda dit. Måste bara hitta nån lämplig (och sälja den som sitter på nu). :gnissla Tar väldigt gärna emot tips på lämpliga pumpar. :Bugar

Bifogat

• färdig_bromspump.jpg
    färdig_bromspump.jpg
    54.3 KB · Visningar: 432
Tänkte låna den här tråden lite. och med risk att man blir dumförlarad :gnissla

är inne på att fixa bakbroms på styret, undrar lite hur man ska göra bara, och eftersom jag aldrig gjort detta förut så frågar ja ni som kan :)

men ja vill ha svar på några frågor så ja kan lägga dom åt sidan.

varför använder man inte vire? får inte tillräklig med kraft antar jag? eller är de "kännslan" man vill åt?

varför kopplar man inte in en extra bromsslang på samma bult? utan svetsar fast en extra anslutning på "sidan" :va kanske är en självklarhet för vissa, men förklara gärna.. jag är inte dum så ja förstår ifall nån berättar :D

Edit: va ska man använda för bromshantag, funkar de med ett kopplingshantag tro? :va

Last edited:
Tänkte låna den här tråden lite. och med risk att man blir dumförlarad :gnissla

är inne på att fixa bakbroms på styret, undrar lite hur man ska göra bara, och eftersom jag aldrig gjort detta förut så frågar ja ni som kan :)

men ja vill ha svar på några frågor så ja kan lägga dom åt sidan.

varför använder man inte vire? får inte tillräklig med kraft antar jag? eller är de "kännslan" man vill åt?

varför kopplar man inte in en extra bromsslang på samma bult? utan svetsar fast en extra anslutning på "sidan" :va kanske är en självklarhet för vissa, men förklara gärna.. jag är inte dum så ja förstår ifall nån berättar :D

Edit: va ska man använda för bromshantag, funkar de med ett kopplingshantag tro? :va

Det där undrar jag också över.. borde väl gå??

Nu har jag provkört lite. Gick väldigt vingligt att köra men är ju en vanesak. :tungan Moddningen av fotbromspumen blev väldigt bra och funkar klanderfritt. :) Som sagt så ligger ramen rätt nära och skruven till nya slangen ligger ungefär 1 mm ifrån när grejerna är monterade. :smasha Det som måste fixas är bromspumpen. Den är en aningen stor och därmed för stum. Ska försöka få tag på en mindre. Mopeder har ju rätt små bromsok så det blir nog en pump för att modda dit. Måste bara hitta nån lämplig (och sälja den som sitter på nu). :gnissla Tar väldigt gärna emot tips på lämpliga pumpar. :Bugar
Vad har du för pump nu då?

Jag har en pump liggandes, dock så hamnar slangkopplingen neråt då, men jag har planerat att köra så.

Eller så säljer du din till mig billigt ;)

Det där undrar jag också över.. borde väl gå??
Om ni kopplar in en slang till på den banj bulten som redan finns där och sen trycker på bromsen så kommer trycket att fördelas mellan ok och den ena bromsvätske behållaren. I i behållaren är det ju alltid luft. O luft vill man inte ha i broms systemet.

Var det tillräckligt otydligt? :)

Last edited:
Ricken skrev:
Om ni kopplar in en slang till på den banj bulten som redan finns där och sen trycker på bromsen så kommer trycket att fördelas mellan ok och den ena bromsvätske behållaren. I i behållaren är det ju alltid luft. O luft vill man inte ha i broms systemet.

Var det tillräckligt otydligt? :)

ah.. just..

men blir de inte samma om man avnänder fotpedalen då? :va

tillbaka till hadtaget, funkar de med ett kopplingshantag? eller kan man vända ett bromshandag uppochner?

ah.. just..

men blir de inte samma om man avnänder fotpedalen då? :va

tillbaka till hadtaget, funkar de med ett kopplingshantag? eller kan man vända ett bromshandag uppochner?
Det blir samma om du använder fotpedalen.

Det ska ju funka med en kopplings oxå, jag vet dock inte vad dom är i för storleksklass. Men det märker du väl när du monterar.

Hur lyckas du lufta det bra? Tycker både pedalen och handtaget e svampiga hur Jag än gör.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back