Behöver man en längre kedja om man ökar bakdrevet med 2-3kuggar?

Andersson

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600-05
Tänkte byta drivpaket på gixxern. Nu sitter det ett standard paket på, 16 kugg i fram och 45 i bak och längden på kedjan är 110. För att få en mer roligare hoj (mera bakhjulsåka :yoparty), så tänkte jag sätta på ett större drev i bak 47 eller 48. Och undrar då om jag kan köpa en lika lång kedja som jag har nu 110, eller om jag behöver köpa en längre kedja?

Beror på hurlångt bak i svingen du har hjulet men ja vanligvis krävs en länk till.

Ökar du + 4 bak och ökar kedjan till 112 så blir det samma avstånd som original. Kolla in www.gearingcommander.com Så +3 och 112 länkar gör att du får hjulet lite mera bakåt. Låter som -1+1/2 kan vara en bra kombo med bibehållen kedjelängd.

Enligt länken så ökar jag med 2 kuggar bak så ökar längden på kedjan med 8.62mm. Känns som det borde få plats med en original 110 kedja? Vet inte hur mycket man har att spela på direkt

Enligt länken så ökar jag med 2 kuggar bak så ökar längden på kedjan med 8.62mm. Känns som det borde få plats med en original 110 kedja? Vet inte hur mycket man har att spela på direkt

jag köpte en kugg mindre fram istället.. det skulle enligt den handlaren jag köpte av funka med org kedjan. Men har inte satt på det än så vet inte om det stämmer eller ej. vad denna säljaren sen sa var att man måste montera på något mer som jag inte mins vad det heter men som säkert andra här har bra koll på och det va nåt som hadde med km visaren så den inte visar ja antingen att den rullar på snabbare eller saktare. Vet inte om det gäller för din hoj med men för min cbr600rr 2008 så gäller det.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP