Behöver jag ta bort sotet som byggs upp på ventilerna?

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Ska byta kolv på hojen och undrar ifall de är nödvändigt att ta bort sotet? Jag har läst någonstans att de kan ge mer problem efteråt.
1000001444.jpg
 
Finns många olika teorier, men jag brukar ta bort det som sitter löst - kallar det koks, utan att det kanske behöver vara just det.

Resten får vara kvar. Skrapar aldrig metallrent.
 
Är motorn original så går det antagligen bra oavsett men om du har en trimmad motor med hög kompression så är det en källa till spikning när sotet blivit glödhett.

Jag ser ingen anledning till att inte skrapa bort sotet.
 
Vad använder du för medel när du tar bort kokset?:näsblod


Ingen kem, utan försiktig mekanisk bearbetning. Hårt nog att få bort det, mjukt nog att inte repa metallen under.
Det kan vara en Morakniv med rätt handlag, en frisk mässings- / stålborste eller ett skavstål med rätt utformning.

Det jag tar bort är de tjockare beläggningarna som ser ut som "öar" på exvis din insugsventil kl 1 i bild.

Gå på det ljusare materialet - det som "luktar gott", alltså en aromatisk doft.
Det svarta sotet luktar - sot och skall sitta kvar.

När jag säger "olika teorier" så kan jag dra tre av dem här - så får du välja vad du vill tro på, eller någon annan kan chippa in med sin åsikt.


1, All beläggning är bra. Låt det sitta orört, det höjer kompressionen.

2a. (Som jag fått lära mig) De tjockare, ljusare partierna behöver komma bort. Dom riskerar leda till spikningar/detonationer under belastning eftersom temperaturen stegras på dessa punkter/öar.

2b. Om man råkar skrapa metallrent på en (större) yta måste hela förbränningsrummet skapas metallrent.
Anledningen är att man annars riskerar ojämn värmeavgång från förbränningsrummet och på så vis bygger in värmespänningar i materialet som på sikt leder till sprickbildning in mot kylkanaler. (Jag tror inte på teorin. Vilken topp man än river av påvisar ytor som är nästintill metallrena, jämte ytor med rejäl pålagring. Ojämn värmeavgång deluxe, utan min inblandning.)

3. Allt skall bort. Skinande blankt, som när det var nytt. (OCD?)


...och så fortsätter det. Jag tror ingen har ett absolut svar. Det handlar till stor del om tro. Som så mycket annat i motorer.
 
Last edited:
Lite sot är bra eftersom det är bra isolering och ser till att värmen stannar kvar för att göra ett arbete under arbetstakten istället för att värma motorns delar.

Fast det är nog mest i teorin, jag har aldrig sett någon forskningsartikel som lyckats påvisa någon mätbar skillnad.

Motortrimmare brukar ju dock kunna visa allt möjligt i sina bromsbänkar men dessa är sällan vetenskapligt och objektivt utförda eller presenterade.
 
Ingen kem, utan försiktig mekanisk bearbetning. Hårt nog att få bort det, mjukt nog att inte repa metallen under.
Det kan vara en Morakniv med rätt handlag, en frisk mässings- / stålborste eller ett skavstål med rätt utformning.

Det jag tar bort är de tjockare beläggningarna som ser ut som "öar" på exvis din insugsventil kl 1 i bild.

Gå på det ljusare materialet - det som "luktar gott", alltså en aromatisk doft.
Det svarta sotet luktar - sot och skall sitta kvar.

När jag säger "olika teorier" så kan jag dra tre av dem här - så får du välja vad du vill tro på, eller någon annan kan chippa in med sin åsikt.


1, All beläggning är bra. Låt det sitta orört, det höjer kompressionen.

2a. (Som jag fått lära mig) De tjockare, ljusare partierna behöver komma bort. Dom riskerar leda till spikningar/detonationer under belastning eftersom temperaturen stegras på dessa punkter/öar.

2b. Om man råkar skrapa metallrent på en (större) yta måste hela förbränningsrummet skapas metallrent.
Anledningen är att man annars riskerar ojämn värmeavgång från förbränningsrummet och på så vis bygger in värmespänningar i materialet som på sikt leder till sprickbildning in mot kylkanaler. (Jag tror inte på teorin. Vilken topp man än river av påvisar ytor som är nästintill metallrena, jämte ytor med rejäl pålagring. Ojämn värmeavgång deluxe, utan min inblandning.)

3. Allt skall bort. Skinande blankt, som när det var nytt. (OCD?)


...och så fortsätter det. Jag tror ingen har ett absolut svar. Det handlar till stor del om tro. Som så mycket annat i motorer.
Jag har rengjort utsugs ventilerna till metal rent. Skulle bara ta bort de ljusa lagret från början. Men de var väldigt svårt att bara få bort det så jag rengjorde allt. Tog väldigt länge så är inte så sugen på att fortsätta på insugs ventilerna också. Kan jag lämna dom som dom är eller måste allt rengöras nu?
 
Jag har rengjort utsugs ventilerna till metal rent. Skulle bara ta bort de ljusa lagret från början. Men de var väldigt svårt att bara få bort det så jag rengjorde allt. Tog väldigt länge så är inte så sugen på att fortsätta på insugs ventilerna också. Kan jag lämna dom som dom är eller måste allt rengöras nu?

Om det tog väldigt länge så var du överambitiös.
Lite sot skadar inte, det isolerar bara. Det är det tjocka sotlagren som kan utgöra ett problem ifall dom börjar glöda.
 
Om det tog väldigt länge så var du överambitiös.
Lite sot skadar inte, det isolerar bara. Det är det tjocka sotlagren som kan utgöra ett problem ifall dom börjar glöda.
Jo jag förstår att lite sot ger högre kompression, men men. Skadar det att lämna kvar sotet på resten av ventilerna eller bör jag rengöra helt och hållet nu?
 
Jag har rengjort utsugs ventilerna till metal rent. Skulle bara ta bort de ljusa lagret från början. Men de var väldigt svårt att bara få bort det så jag rengjorde allt. Tog väldigt länge så är inte så sugen på att fortsätta på insugs ventilerna också. Kan jag lämna dom som dom är eller måste allt rengöras nu?


Tja du...

Du måste ingenting. Det är din hoj, du vet bäst själv hur hårt eller hur snällt du kör, det är inga svindlande effekter det handlar om och det är bara du själv som vet hur det ser ut när du satt ihop motorn igen.

Du själv och hela forumet.



Edit:

Om du ändå ger dig på resten så följer ett tips här:

Jag brukar börja med att rulla den rundade eggen av en frisk morakniv över de ljusare partierna och lägga ett rutmönster först. Tillräckligt hårt för att luckra upp det bruna, tillräckligt mjukt för att inte sätta märken i godset.

Det brukar räcka för att separera de två lagren och gör det fortsatta jobbet enklare.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top