Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vad använder du för medel när du tar bort kokset?Finns många olika teorier, men jag brukar ta bort det som sitter löst - kallar det koks, utan att det kanske behöver vara just det.
Resten får vara kvar. Skrapar aldrig metallrent.
Vad använder du för medel när du tar bort kokset?![]()
Jag har rengjort utsugs ventilerna till metal rent. Skulle bara ta bort de ljusa lagret från början. Men de var väldigt svårt att bara få bort det så jag rengjorde allt. Tog väldigt länge så är inte så sugen på att fortsätta på insugs ventilerna också. Kan jag lämna dom som dom är eller måste allt rengöras nu?Ingen kem, utan försiktig mekanisk bearbetning. Hårt nog att få bort det, mjukt nog att inte repa metallen under.
Det kan vara en Morakniv med rätt handlag, en frisk mässings- / stålborste eller ett skavstål med rätt utformning.
Det jag tar bort är de tjockare beläggningarna som ser ut som "öar" på exvis din insugsventil kl 1 i bild.
Gå på det ljusare materialet - det som "luktar gott", alltså en aromatisk doft.
Det svarta sotet luktar - sot och skall sitta kvar.
När jag säger "olika teorier" så kan jag dra tre av dem här - så får du välja vad du vill tro på, eller någon annan kan chippa in med sin åsikt.
1, All beläggning är bra. Låt det sitta orört, det höjer kompressionen.
2a. (Som jag fått lära mig) De tjockare, ljusare partierna behöver komma bort. Dom riskerar leda till spikningar/detonationer under belastning eftersom temperaturen stegras på dessa punkter/öar.
2b. Om man råkar skrapa metallrent på en (större) yta måste hela förbränningsrummet skapas metallrent.
Anledningen är att man annars riskerar ojämn värmeavgång från förbränningsrummet och på så vis bygger in värmespänningar i materialet som på sikt leder till sprickbildning in mot kylkanaler. (Jag tror inte på teorin. Vilken topp man än river av påvisar ytor som är nästintill metallrena, jämte ytor med rejäl pålagring. Ojämn värmeavgång deluxe, utan min inblandning.)
3. Allt skall bort. Skinande blankt, som när det var nytt. (OCD?)
...och så fortsätter det. Jag tror ingen har ett absolut svar. Det handlar till stor del om tro. Som så mycket annat i motorer.
Jag har rengjort utsugs ventilerna till metal rent. Skulle bara ta bort de ljusa lagret från början. Men de var väldigt svårt att bara få bort det så jag rengjorde allt. Tog väldigt länge så är inte så sugen på att fortsätta på insugs ventilerna också. Kan jag lämna dom som dom är eller måste allt rengöras nu?
Jo jag förstår att lite sot ger högre kompression, men men. Skadar det att lämna kvar sotet på resten av ventilerna eller bör jag rengöra helt och hållet nu?Om det tog väldigt länge så var du överambitiös.
Lite sot skadar inte, det isolerar bara. Det är det tjocka sotlagren som kan utgöra ett problem ifall dom börjar glöda.
Jag har rengjort utsugs ventilerna till metal rent. Skulle bara ta bort de ljusa lagret från början. Men de var väldigt svårt att bara få bort det så jag rengjorde allt. Tog väldigt länge så är inte så sugen på att fortsätta på insugs ventilerna också. Kan jag lämna dom som dom är eller måste allt rengöras nu?
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |