Behöver hjälp vid montering av kamaxlar.

Nu komplicerar du det ännu mer, men visst har du rätt

Ursäkta om vi spårar ur lite men förklara gärna för jag kan som inte få ihop det, veven snurrar två varv då kammarna snurrar ett varv. Monterar man ihop motorn efter märkningarna kan det väl inte bli fel, eller?

Vevaxelns nock (eller vad det nu heter I moderna saker) kommer ju att passera vevaxelns givare, pickup två gånger under dessa två varv så hur fasen kan det bli fel då? Hur ska motorstyrningen veta på vilket varv veven är? Jag förmodar att det krävs en kamaxelgivare som eventuellt tillsammans med vevaxelgivaren kan få ECU:n att ränka ut i vilket läge motorn befinner sig och sen justera tändning, insprutning och sånt efter det.

Jag har bara hållit på med en, två och fyrcylindriga motorer av lite äldre snitt och så stötstångs V8:or med brytarspetsar. Därför är jag som nyfiken på det hela.
 
Herre gud.

NO 1
Ställa rätt cylinder i tdc.
No2
Kolla att märkning stämmer på vev o kammar och balasaxel/axlar.

Montera allt baklänges från no2 till no1.

Thats it.


Börja inte vela med en massa jävla funderingar då blir det fel. Det finns bara 1 rätt sätt per motor typ och det anges i service manualen/hayns handbok.

Ventilsallad är noe jävelusisktvtråkigt och dyrt.
 
Ursäkta om vi spårar ur lite men förklara gärna för jag kan som inte få ihop det, veven snurrar två varv då kammarna snurrar ett varv. Monterar man ihop motorn efter märkningarna kan det väl inte bli fel, eller?

Vevaxelns nock (eller vad det nu heter I moderna saker) kommer ju att passera vevaxelns givare, pickup två gånger under dessa två varv så hur fasen kan det bli fel då? Hur ska motorstyrningen veta på vilket varv veven är? Jag förmodar att det krävs en kamaxelgivare som eventuellt tillsammans med vevaxelgivaren kan få ECU:n att ränka ut i vilket läge motorn befinner sig och sen justera tändning, insprutning och sånt efter det.

Jag har bara hållit på med en, två och fyrcylindriga motorer av lite äldre snitt och så stötstångs V8:eek:r med brytarspetsar. Därför är jag som nyfiken på det hela.
Sitter veven på fel tdc kan ingen ecu i världen hjälpa dej det blir Ventilsallad.
 
Sitter veven på fel tdc kan ingen ecu i världen hjälpa dej det blir Ventilsallad.

Det är ju ganska så självklart. Men det jag inte kan få ihop i mitt huvud är hur vissa tydligen menar att tändnìng, insprutning via ECU kan bli galet om man inte inte skulle vara på "rätt" varv av det två på veven? Eller är det jag som är dum och fattat fel?

För mig är det så att monterar man ihop enligt manualen kommer det att funkar vare sig man bara lossat kammarna eller rivit ner motorn i små bitar och haft loss veven mm.
 
Rent mekaniskt funkar det väl, men sen är ju frågan hur insprutning och tändning styrs. Sitter givaren på insugskamaxeln är det nog okej, men sitter den på vevaxeln kanske det blir fel.

Om det sitter en givare på vevaxeln så spelar det ändå ingen roll ifall man roterar vevaxeln ett varv innan man börjar montera, man är ändå tillbaka till samma position.

Har man givare på vevaxeln så har man antingen låtit motorn ge gnista bägge gångerna motorn står i TDC eller så har man ytterligare en givare på kamaxeln som signalerar åt ECU var i cykeln motorn står.

Följaktligen är det inget som TS behöver bry sig om.
 
Det är ju ganska så självklart. Men det jag inte kan få ihop i mitt huvud är hur vissa tydligen menar att tändnìng, insprutning via ECU kan bli galet om man inte inte skulle vara på "rätt" varv av det två på veven? Eller är det jag som är dum och fattat fel?

För mig är det så att monterar man ihop enligt manualen kommer det att funkar vare sig man bara lossat kammarna eller rivit ner motorn i små bitar och haft loss veven mm.
Jo, allt blir mekaniskt rätt som sagts tidigare, men vad essge poängterade var att tändlägena kunde påverkas. Min tanke (och troligen essge:s också) är att
Cylindern skall tända när kolven är på väg upp o båda ventilerna stängda
Ett varv senare är avgas på väg att stängas och insug på väg att öppna
Om elektroniken styr så att tändning ENDAST sker i läge 1 (kompläget) och inte tänder nästa varv så kommer motorn att vara rätt ihopsatt mekaniskt men går inte för att den tänder i fel takt.
På en gammal härk med brytarspetsar så tänder motorn varje varv så det spelar ingen roll, men på en modern motor vill man väl oftast spara in på tändpulserna - det var tändningen det. Samma gäller för sprutet - man vill bara spruta in en gång vartannat varv

Så därför är det bra att veta vilken axel som ger signaler till ECU:n. (f-n, tacka vet jag gamla motorer)

Har jag tappat bort mig i tankegången????????
 
Om det sitter en givare på vevaxeln så spelar det ändå ingen roll ifall man roterar vevaxeln ett varv innan man börjar montera, man är ändå tillbaka till samma position.

Har man givare på vevaxeln så har man antingen låtit motorn ge gnista bägge gångerna motorn står i TDC eller så har man ytterligare en givare på kamaxeln som signalerar åt ECU var i cykeln motorn står.

Följaktligen är det inget som TS behöver bry sig om.
Jag lär mig något nytt varje dag - visste inte att man körde med dubbla givare
 
..... galet om man inte inte skulle vara på "rätt" varv av det två på veven? Eller är det jag som är dum och fattat fel?...
Jag fick för mig att det är kamaxlarna som snurrar två varv per vevaxelvarv. Därav att kamaxlarna satt upp och ner trots att veven står i TDC. Men det kanske är fel uppfattat?
 
Jag fick för mig att det är kamaxlarna som snurrar två varv per vevaxelvarv. Därav att kamaxlarna satt upp och ner trots att veven står i TDC. Men det kanske är fel uppfattat?
Tvärt om vevaxel 1 varv kamaxel 1/2 varv

Kamaxel/axlarna roterar 50% av vevaxel.

2/1 förhållande på ALLA 4 tackts motorer.

Säg att du har tänd följd 1-3-4-2

Du skall nolla cylinder 1står då vevaxel 1 varv fel när du nollar då är cylinder 4 i topp.

O då blir det fel.
 
Tvärt om vevaxel 1 varv kamaxel 1/2 varv
Ja givetvis! ?Det var ju det jag menade. ? Inte helt lätt det här. Tur att jag har några dagar till på mig innan shimsen kommer så jag hinner fundera igenom det hela både en och två gånger till innan jag gör något mer.
 
Lättast Att veta för en som är osäker.

Vilken cylinder skall tända först?

När du vet vilken cylinder, ta ur det tändstiftet, är kammarna borta kan du vrida runt veven o så känner du i tändstift hålet med en lång skruvmejsel ståltråd rundstång i trä plast tja vad som helst att den kolven är i topp.

Är kolven i topp då ser du markeringen någonstans precis där.

Då är veven rätt och du Vet att det är rätt. Sedan är det bara att montera kammarna på rätt markering o allt är frid o fröjd.

Följ manualen.
 
Att det går att köra med en kugge fel är inget unikt. Jag hade veven 20 grader fel en gång.
(Räknat på vad gradskivan stod på när jag skulle räkna ut lobecenter)

Märkligt nog så fick jag brutalt vridmoment i mellan registret med total platt effektkurva mellan 7000 och 10000 rpm.
Alltså samma hk där emellan.

Det enda som egentligen märktes var att den var något svårtstartad samt mindre hk, men det märktes inte direkt för gatåka. Turbomotor dock.
 
Att det går att köra med en kugge fel är inget unikt. Jag hade veven 20 grader fel en gång.
(Räknat på vad gradskivan stod på när jag skulle räkna ut lobecenter)

Märkligt nog så fick jag brutalt vridmoment i mellan registret med total platt effektkurva mellan 7000 och 10000 rpm.
Alltså samma hk där emellan.

Det enda som egentligen märktes var att den var något svårtstartad samt mindre hk, men det märktes inte direkt för gatåka. Turbomotor dock.
Det är väl så ex Yamaha ändrar på yzf450 o yzf wr450 kamaxel i annat läge o då andra snällare kurvor är resultatet.
 
Kan meddela att jag bestämde mig för att rotera vevaxeln ett varv så att rätt "takt" skulle infinna sig. Jag använde mig av en glasburk som substitut till kamdreven när jag roterade eftersom kamaxlarna fortfarande är bortplockade. Det visade sig gå väldigt smidigt. Nu är alltså klumpen i magen borta. För den här gången! :) Återkommer när jag vet om hojen startar när jag fått shimsen och bytt dem. Tack alla för hjälpen och Gott Nytt År! :)
 
Tycker nog att du ska montera tillbaka allt och sedan kolla
ventilspel igen innan du börjar byta shims.
 
Fast man mäter väl alltid att ventilspelet är inom spec efter att man bytt till nya shims, jag har i alla fall gjort det. Är mätningen av ventilspelet rätt gjord i första läget så ska det ju blir rätt med nya shims om man räknat rätt.

Jag skulle tro att det står i manualen att man ska kolla ventilspelet efter shimsning.
 
Tycker nog att du ska montera tillbaka allt och sedan kolla
ventilspel igen innan du börjar byta shims.
Jag mätte i och för sig flera gånger innan jag monterade bort kamaxlarna. Har ju även tänkt att mäta efter byte av shims. Men tanken är god. ? Har jag missat att ta bort kamaxlarna vid rätt varv så är ju sannolikheten stor att jag slarvat med mätningen från början. Eller hur? ?
 
Jag vet inte om du redan lagt på kedjan o fixerat överfallen, men tipsar ändå - tappa inte ner kedjan...för det är skitjobbigt när den liksom låser sig i i något halvläge o den ska fiskas upp sen från det trånga djupet. Just saying : )
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top