Behöver hjälp vid montering av kamaxlar.

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Men vevaxeln står väl redan i TDC? Låt den stå kvar där och vänd bara kamaxlarna rätt.
Ja fast inte i rätt TDC. Det här var visst lurigare än jag först trodde. ☹️ Jag testar att ringa Mascot imorgon och ser vad de tror om detta. Återkommer efteråt i tråden. Tack alla för att ni tagit er tid att hjälpa en vilsen mekaniker. ?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Men vevaxeln står väl redan i TDC? Låt den stå kvar där och vänd bara kamaxlarna rätt.
Jag läste fel....., fattade det som att han hade ställt vevaxeln fel och måste justera - bra att du kollade. Med veven i TDC (märket) så måste kammarna läggas in så att märkningen på dem hamnar rätt. Så går det med för liten skärm o för stor text

F-n det blir rörigt. Vevaxeln har väl bara en märkning? Snurras den ett varv till märket kommer fram igen så har kolvarna återtagit sina positioner. Eller har den två märkningar för ventiljusteringläge?
(nu går jag o lägger mig - kollar upp tråden imorgon igen)
 
Last edited:

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Jag läste fel....., fattade det som att han hade ställt vevaxeln fel och måste justera - bra att du kollade. Med veven i TDC (märket) så måste kammarna läggas in så att märkningen på dem hamnar rätt. Så går det med för liten skärm o för stor text

F-n det blir rörigt. Vevaxeln har väl bara en märkning? Snurras den ett varv till märket kommer fram igen så har kolvarna återtagit sina positioner. Eller har den två märkningar för ventiljusteringläge?
(nu går jag o lägger mig - kollar upp tråden imorgon igen)
Jo vevaxeln står i TDC med markeringen synlig i det lilla hålet på generatorkåpan. Eftersom kamaxlarna låg upp och ner i förhållande till hur de ska ligga vid återmonteringen så uppfattade jag det som att jag borde ha vridit vevaxeln ett varv till för att få kamaxlarna i rätt läge. Detta visste jag inte om utan var nöjd när markeringen visade sig i hålet. Med reservation att jag uppfattat det fel. Enda sättet att lära sig detta är ju att vrida runt vevaxeln och studera hur det ser ut. Dock vågar jag inte det för närvarande då jag inte vet helt säkert om jag vågar montera kamaxlarna enligt manualen.

Det finns två markeringar på hjulet, den ena visar TDC och den andra den position som vevaxeln ska ha vid ventilspelskontroll.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I detta läge som nu råder så är det viktigaste rådet att ta det lugnt, här gäller det att verkligen VETA vad man gör och inte göra ett dugg innan dess. Det verkar dock som att du har förmågan att söka info och lugna dig med att få ihop hojen.

Jag tror (men det ska man inte göra om kamaxlar) att veven står rätt om den nu ska stå i TDC vid monteringen men kammarna demonterades på "fel varv" i "två varvscykeln", så är vevaxeln rätt positionerad för att montera kammarna med sin märkning enligt manualen så då är det bara att montera kammarna enligt märkningarna i manualen. Det spelar ju ingen roll hur för återmonteringen hur motorn stod då plockades isär bara allt ställs rätt då den återmonteras.

Är kammarna borta kan man dra runt vevaxeln utan att riskera ventilerna då samtliga ventiler är stängda, dock måste man hålla reda på kamkedja så den inte korvar sig i blocket.

Kan säga att jag är nojig som fan då jag lossat på kammar och dubbel, trippel, kollat allt, brukar också läsa igenom manualen ordentligt innan jag startar överhuvudtaget startar med nåt sånt här arbete.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Ja rent logiskt så borde det ju inte vara någon fara att dra runt vevaxeln ett varv till så länge jag håller koll på kamkedjan. Dock kan jag egentligen för lite om hur motorn är konstruerad för att dra logiska slutsatser utan att fråga först. Tänker att den största risken borde väl vara att kopparna på ventilerna kan lossna vid nedåtgående rörelse när ingen kamaxel trycker på dem. Men jag kanske oroar mig i onödan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jo vevaxeln står i TDC med markeringen synlig i det lilla hålet på generatorkåpan. Eftersom kamaxlarna låg upp och ner i förhållande till hur de ska ligga vid återmonteringen så uppfattade jag det som att jag borde ha vridit vevaxeln ett varv till för att få kamaxlarna i rätt läge. Detta visste jag inte om utan var nöjd när markeringen visade sig i hålet. Med reservation att jag uppfattat det fel. Enda sättet att lära sig detta är ju att vrida runt vevaxeln och studera hur det ser ut. Dock vågar jag inte det för närvarande då jag inte vet helt säkert om jag vågar montera kamaxlarna enligt manualen.

Det finns två markeringar på hjulet, den ena visar TDC och den andra den position som vevaxeln ska ha vid ventilspelskontroll.
Det blev fel, glöm detta.:stop
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jo vevaxeln står i TDC med markeringen synlig i det lilla hålet på generatorkåpan. Eftersom kamaxlarna låg upp och ner i förhållande till hur de ska ligga vid återmonteringen så uppfattade jag det som att jag borde ha vridit vevaxeln ett varv till för att få kamaxlarna i rätt läge. Detta visste jag inte om utan var nöjd när markeringen visade sig i hålet. Med reservation att jag uppfattat det fel. Enda sättet att lära sig detta är ju att vrida runt vevaxeln och studera hur det ser ut. Dock vågar jag inte det för närvarande då jag inte vet helt säkert om jag vågar montera kamaxlarna enligt manualen.

Det finns två markeringar på hjulet, den ena visar TDC och den andra den position som vevaxeln ska ha vid ventilspelskontroll.

Att säkerställa rätt TDC görs med att kolla så att kamaxeln är i rätt position enligt manualen. Så du har helt rätt i att du skulle ha snurrat vevaxeln ett varv till.
När det gäller ventilspelet så har varje cylinder sin egna TDC, så den markering som du har stannat vid är TDC för kanske 3:ans cylinder.
Att snurra på vevaxeln är inga problem om du håller kedjan sträckt, men ta det lugnt och metodiskt. Jag antar att du har plockat ur tändstiften.
Har du någon med lite erfarenhet som kan hjälpa dig så tycker jag nog du ska be om hjälp. Inte för att vara elak, men det låter som att du för lite erfarenhet för ett jobb som detta och blir det fel så kan det i allra värsta fall resultera i en trasig motor.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja fast inte i rätt TDC. Det här var visst lurigare än jag först trodde. ☹️ Jag testar att ringa Mascot imorgon och ser vad de tror om detta. Återkommer efteråt i tråden. Tack alla för att ni tagit er tid att hjälpa en vilsen mekaniker. ?

TDC är TDC för vevaxeln oavsett. Att rotera vevaxeln ett varv gör ingen skillnad för vevaxeln.

Kamaxeln däremot snurrar ju med halva varvtalet så vevaxeln besöker ju TDC två gånger medans kamaxeln bara snurrar ett varv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Läser i den här tråden
inlägg # 23
Och förstår inte.
Kan man på en MT09 kontrollera ventilspelet för alla 3 cylindrarna vid ett läge på vevaxeln ?

Jag totalt okunnig så jag ställer frågan...
Kan man på MT09 (3 cylindrar/3 kolvar) kontrollera ventilspelet vid
citat från #23 : "den position som vevaxeln ska ha vid ventilspelskontroll" slut citat
Jag tycker det borde var 3 olika lägen för alla tre kolvarna rör sig väl inte parallellt.

Men vad vet jag ????
Det kanske inte är så noga, ventilspelskontroll fodrar inte att kolvarna är i TDC, bara att ventilerna är stängda och då kan man klara sig med ett läge på MT09 ?
För kolvarna är förskjutna till exempel 90 grader mellan varandra ?
KOLV ETT 90 grader efter TDC, Kolv TVÅ i TDC #, Kolv TRE 90 grader före TDC ?
Och alla ventiler är stängda ?

# med Rätt TDC och motorn igång har tändstiftet några grader tidigare tänt bensinluft över kolv TVÅ.

Den har alltså crossplane vevaxel med vevtapparna förskjutna 90 resp 180 grader.

Det lär ju stå i manualen men min fantasi räcker inte för att komma på en tändföljd där det skulle vara möjligt att mäta alla ventiler från samma position på vevaxeln.

Fast din fråga gör att jag inser att diskussionen om olika TDC skulle kunna tolkas som TDC för olika cylindrar, det finns ju på sätt och vis tre olika TDC på ett vevaxelvarv.

Jag förutsätter dock att i manualen är det inte valfritt TDC när kamaxeln ska kuggas in utan en specifik av cylindrarna som ska befinna sig i TDC när kamaxeln monteras och kamkedjan kuggas in. Eller det är ju iofs inte ens 100% säkert att någon cylinder befinner sig i TDC där Yamaha har bedömt det som lättast att montera och kugga in kamaxeln.

Men för själva mätningen av ventilspelet måste nog vevaxeln och kamaxeln befinna sig i rätt läge för den cylinder man mäter på.

Men allt det där löser ju sig om man följer manualen istället för att hitta på egna lösningar.

EDIT: Enligt svar senare i tråden är det tydligen 240 graders förskjutning mellan cylindrarna så det det är inte alls någon crossplane vevaxel. Det förändrar bara siffrorna och ingenting övrigt i vad jag skrev.
 
Last edited:

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Vid mätning av ventilspelet så ska, enligt manualen, vevaxeln roteras tills ett streck syns i hålet på generatorkåpan. Då är man i rätt position för att mäta spelet på ettans cylinder sett från vänster i hojens körriktning. För att kunna mäta tvåans resp treans cylindrar ska vevaxeln roteras moturs med 240 grader per cylinder. Detta har jag gjort.

För urtagning av kamaxlarna finns ytterligare en markering på vevaxeln, ett V-liknande märke. Det roterade jag också fram innan jag plockade ur kamaxlarna. Dock har nu framkommit att jag borde ha vridit vevaxeln ett varv till innan jag plockade ur dem. Där är jag nu. Det är sant att jag inte har erfarenhet av dylika reparationer men anser mig vara tillräckligt händig för att normalt kunna klara av dem med hjälp av servicemanualen. Det har gått bra fram tills nu. Däremot så kände jag inte till att kamaxlarna roterar två varv per varv som vevaxeln snurrar. Det gör jag nu. ?

Det jag då måste lösa är hur jag ska få vevaxeln i rätt position för att kunna lägga tillbaka kamaxlarna utan problem. Antingen kan jag lägga i dem rätt utifrån nuvarande position på vevaxeln eller så roterar jag vevaxeln ett varv till först. Om det senare går att göra på ett säkert sätt så föredrar jag det.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Som du beskriver det är du i rätt position för demontering/montering av kamaxlarna. Kamaxlarna har markeringar som visar hur de skall positioneras - en prick, spår eller urfräsning som skall stå i rätt position till cylinderhuvudet - har du någon instruktion (bild) om hur det skall ställas så använd dig av den.
Det borde vara så att kamaxlarna låses i rätt läge vid montering, finns kanske någon form av verktyg som förenklar det hela
Finns info om hur kamkedjan (spännaren) skall vara vid installation? Kolla om det finns (kamkedjan måste väl ha ett slack för att lyftas på dreven?)

Balansaxel - ser ut att ha samma drevstorlek som motgående drev på vevaxeln så den behöver du inte bekymra dig om
För en jämförelse står det om R1:an (att den har crank-speed som jag tolkar som att den roterar i takt med vevaxeln)

2009+ Yamaha YZF-R1[edit]​

The 2009 Yamaha YZF-R1 motorcycle uses a crossplane crankshaft, employing a crank-speed balance shaft to counter the inherent rocking vibration (primary rocking couple) described above.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jo, jag vet att det inte är en 4 i MT09:an - men både MT07/09 och R1 ser ut att ha balansaxlar på de filmer jag kollat på YT - och drevstorleken ser ut att vara liknande
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Jo, jag vet att det inte är en 4 i MT09:an - men både MT07/09 och R1 ser ut att ha balansaxlar på de filmer jag kollat på YT - och drevstorleken ser ut att vara liknande
Menar du att balansaxelns rotation är beroende av att kamaxlarna är monterade? Min plan är att snurra vevaxeln ett varv utan att kamaxlarna är monterade. Givet att jag håller kamkedjan sträckt. Är det riskfyllt ur ett balansaxelperspektiv menar du?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Menar du att balansaxelns rotation är beroende av att kamaxlarna är monterade? Min plan är att snurra vevaxeln ett varv utan att kamaxlarna är monterade. Givet att jag håller kamkedjan sträckt. Är det riskfyllt ur ett balansaxelperspektiv menar du?
Nej, det jag menar är att balansaxelns rotation är samma som vevaxelns - då behöver du inte rotera något. Bara lägga i kammarna rätt när vevaxeln står i monteringsläge. Om balansaxeln hade roterat samma som kamaxlarna så hade det varit trixigare. Så om veven står i TDC, lägg i kammarna i rätt position (det verkar som du har någon form av instruktion, vad är det för något, servicehandbok, Youtube eller annat?)
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Nej, det jag menar är att balansaxelns rotation är samma som vevaxelns - då behöver du inte rotera något. Bara lägga i kammarna rätt när vevaxeln står i monteringsläge. Om balansaxeln hade roterat samma som kamaxlarna så hade det varit trixigare. Så om veven står i TDC, lägg i kammarna i rätt position (det verkar som du har någon form av instruktion, vad är det för något, servicehandbok, Youtube eller annat?)
Aha, då är jag med på vad du menar. Japp, jag har en servicemanual. Lite trixigt eftersom den är på engelska. Just fackuttryck är ju lurigt när det inte är svenska.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Om du vill så kan du PM:a mig (eller maila - PM:a så får du mailadressen) bild o text från manualen så kan jag översätta. Är det bilder ur manualen med så är det bra för då kan jag koppla ihop vad f-n de menar. Är rätt haj på detta eftersom jag jobbat inom fordonsindustrin - har lite tid över också (pensionär)
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Om du vill så kan du PM:a mig (eller maila - PM:a så får du mailadressen) bild o text från manualen så kan jag översätta. Är det bilder ur manualen med så är det bra för då kan jag koppla ihop vad f-n de menar. Är rätt haj på detta eftersom jag jobbat inom fordonsindustrin - har lite tid över också (pensionär)
Utifrån filmen om MT09 som du bifogade ovan så är det väl så att kolvarna står i exakt samma position vid varje varv? I så fall borde det ju funka som du (och någon annan i tråden) sagt att man bara kan lägga i kamaxlarna rätt nu och sedan tuta och köra. Alltså så borde jag inte behöva rotera ett extra varv för att komma i rätt läge då det läget kommer att vara exakt samma läge som jag redan har. Är detta rätt uppfattat?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Utifrån filmen om MT09 som du bifogade ovan så är det väl så att kolvarna står i exakt samma position vid varje varv? I så fall borde det ju funka som du (och någon annan i tråden) sagt att man bara kan lägga i kamaxlarna rätt nu och sedan tuta och köra. Alltså så borde jag inte behöva rotera ett extra varv för att komma i rätt läge då det läget kommer att vara exakt samma läge som jag redan har. Är detta rätt uppfattat?

ja
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Rent mekaniskt funkar det väl, men sen är ju frågan hur insprutning och tändning styrs. Sitter givaren på insugskamaxeln är det nog okej, men sitter den på vevaxeln kanske det blir fel.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Rent mekaniskt funkar det väl, men sen är ju frågan hur insprutning och tändning styrs. Sitter givaren på insugskamaxeln är det nog okej, men sitter den på vevaxeln kanske det blir fel.
Nu komplicerar du det ännu mer, men visst har du rätt
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top