Frågor man vågar ställa

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Vad skall man ha för mobil?

Har kört Sony i många år, och varit jävligt nöjd på det stora hela, de har varit både användarvänliga och dam & fukttåliga. Dock mest kört lite dyrare varianter. Förra var en X Performance som varade i 6 år. Var fruktansvärt perfekt i 5 och ett halvt ungefär, innan batteriet gav sig. Men senast var ekonomin ansträngd och jag snål och köpte en instegsvariant. En 10 II.
Misstag. Den är bara lite över ett år gammal, och microfonen är slut (eller full å skit) vilket betyder att det inte går att tala samtal i den utan blåtandsheadset (inte alltid med) eller att köra på högtalare (inte alltid så fräscht om man är bland "folk").

Tillpå det är den LÅNGSAM, enligt specifikationerna borde instegsmodellen som ny leverera ungefär samma prestanda som min gamla kråsmodell från 6 år tidigare, till och med med mera minne. Men den är jävligt mycket långsammare, till och med mot X Performance på ålderns höst.

Som småbarnsförälder så vill man ju fånga en del ögonblick på bild/film, men när den här telefonjäveln vaknat så är ögonblicket förbi, utan undantag.

SÅ, vad skall man ha då?
Prioritet på pålitlighet, snabbhet, enkelhet, gärna lite batteritid. Nyskapande funktioner och dekor ger jag fan i.
Vill ha en bra kamera. Pixlar är ointressant, jag planerar inte att trycka upp något på en fotbollsplan, nästans allt producerat de senaste 15 åren har tillräckligt med upplösning för en skärm eller ett A4. Bra optik, förmåga att få skärpa i olika ljusförhållanden och en bra programvara är det som är intressant. Framförallt så skall det gå fort, när man trycker på knappen skall bilden vara tagen, omedelbart.

Ajfån? Nä, erfarenheten jag har av de är ingevidare.
Har just nu en oneplus Nord, helt ok med tanke på priset men saknar fortfarande min Google Pixel. En sådan blir det nästa gång nu när de börjat säljas "på riktigt" i Sverige. Min var en sidoimport för ett antal år sedan. Har plöjt mig igenom ett antal smartphones, Sony, HTC, Samsung, Oneplus mfl. men inget har slagit Googles lur.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vad skall man ha för mobil?

Har kört Sony i många år, och varit jävligt nöjd på det stora hela, de har varit både användarvänliga och dam & fukttåliga. Dock mest kört lite dyrare varianter. Förra var en X Performance som varade i 6 år. Var fruktansvärt perfekt i 5 och ett halvt ungefär, innan batteriet gav sig. Men senast var ekonomin ansträngd och jag snål och köpte en instegsvariant. En 10 II.
Misstag. Den är bara lite över ett år gammal, och microfonen är slut (eller full å skit) vilket betyder att det inte går att tala samtal i den utan blåtandsheadset (inte alltid med) eller att köra på högtalare (inte alltid så fräscht om man är bland "folk").

Tillpå det är den LÅNGSAM, enligt specifikationerna borde instegsmodellen som ny leverera ungefär samma prestanda som min gamla kråsmodell från 6 år tidigare, till och med med mera minne. Men den är jävligt mycket långsammare, till och med mot X Performance på ålderns höst.

Som småbarnsförälder så vill man ju fånga en del ögonblick på bild/film, men när den här telefonjäveln vaknat så är ögonblicket förbi, utan undantag.

SÅ, vad skall man ha då?
Prioritet på pålitlighet, snabbhet, enkelhet, gärna lite batteritid. Nyskapande funktioner och dekor ger jag fan i.
Vill ha en bra kamera. Pixlar är ointressant, jag planerar inte att trycka upp något på en fotbollsplan, nästans allt producerat de senaste 15 åren har tillräckligt med upplösning för en skärm eller ett A4. Bra optik, förmåga att få skärpa i olika ljusförhållanden och en bra programvara är det som är intressant. Framförallt så skall det gå fort, när man trycker på knappen skall bilden vara tagen, omedelbart.

Ajfån? Nä, erfarenheten jag har av de är ingevidare.
Jag läste på ordentligt och grävde i prestanda kontra pris och att den skulle ha batteritid och inte överhetta osv. Mellansegment prismässigt. Blev Motorola G100. Går utmärkt att roota om man vill det.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har just nu en oneplus Nord, helt ok med tanke på priset men saknar fortfarande min Google Pixel. En sådan blir det nästa gång nu när de börjat säljas "på riktigt" i Sverige. Min var en sidoimport för ett antal år sedan. Har plöjt mig igenom ett antal smartphones, Sony, HTC, Samsung, Oneplus mfl. men inget har slagit Googles lur.
Det kanske är något att titta på.
Verkar dyr (6an) per spec, men det kanske är det som behövs? ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag var tidig OnePlus One ägare, då var det en "flagship-killer"
När den gisk i backen köpte jag en OnePlus5T

I dag skulle jag, trots att jag har varit nöjd med mina OnePlus inte köpa en sån, priset har hunnit ikapp och dom är inte lika bra specade gentemot konkurenterna längre.

Google Pixel är nog ett bra val, i synnerhet som dom uppdateras bra och är fria från bloat (utom Googles egna då).
Jag har en bekant som har haft flera Pixel och alla har varit bra.

Jag tittade ÅAS på någon billig Samsung och Motorola då jag hade tid att döda i en butik, och inte ens dom billigaste modellerna med lägre spec kändes outhärdligt dåliga längre, så mitt behov av premium modeller har försvunnit
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tittade ÅAS på någon billig Samsung och Motorola då jag hade tid att döda i en butik, och inte ens dom billigaste modellerna med lägre spec kändes outhärdligt dåliga längre, så mitt behov av premium modeller har försvunnit
Min erfarenhet är lite tvärt om faktiskt. Hade en billig Sony 5 compact, kanske 14/15 någonstans, som då kostade runt 2000kr. Var jättenöjd faktiskt, på den tiden fungerade denna hur bra som helst, och gjorde allt jag begärde av den.

Enda nackdelen var att den inte höll att cykla ikull med. Pratade i telefon på väg från midsommarfirande, cyklade ikull i kanske tjugo blås och tog emot mig med samma hand jag höll i telefonen i. Konstigt nog ingen vidare glidpuck.

Idag, 2022, så känns det som att programvaran kräver mycket mer, utan att den egentligen gör mer. För mig.
Det är säkert alla spionprogram som gör att telefoner med processorkraft som 76097st rymdraketer inte fixar att öppna en textfil rappt.
När man går runt med cia, kgb, och kinesiska kommunistpartiets samlade intelligens i fickan.....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min erfarenhet är lite tvärt om faktiskt. Hade en billig Sony 5 compact, kanske 14/15 någonstans, som då kostade runt 2000kr. Var jättenöjd faktiskt, på den tiden fungerade denna hur bra som helst, och gjorde allt jag begärde av den.

Enda nackdelen var att den inte höll att cykla ikull med. Pratade i telefon på väg från midsommarfirande, cyklade ikull i kanske tjugo blås och tog emot mig med samma hand jag höll i telefonen i. Konstigt nog ingen vidare glidpuck.

Idag, 2022, så känns det som att programvaran kräver mycket mer, utan att den egentligen gör mer. För mig.
Det är säkert alla spionprogram som gör att telefoner med processorkraft som 76097st rymdraketer inte fixar att öppna en textfil rappt.
När man går runt med cia, kgb, och kinesiska kommunistpartiets samlade intelligens i fickan.....

Jag har ju inte så mycket appar och tillåter inte att dom jag har ligger och tuggar i bakgrunden och telefonerna jag testar i butiken har ju bara grundapparna.

Det är mera upplösningen på skärmen och hur responsiv den är jag kollar på

Kollar man på andras telefoner så har dom ju allt aktiverat hela tiden, blåtand, GPS och Platsdelning, och trycker man upp vilka appar som är igång i bakgrunden så är det alla dom någonsin har öppnat sedan senaste rebooten för en månad sedan...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Läser i den här tråden
inlägg # 23
Och förstår inte.
Kan man på en MT09 kontrollera ventilspelet för alla 3 cylindrarna vid ett läge på vevaxeln ?

Jag totalt okunnig så jag ställer frågan...
Kan man på MT09 (3 cylindrar/3 kolvar) kontrollera ventilspelet vid
citat från #23 : "den position som vevaxeln ska ha vid ventilspelskontroll" slut citat
Jag tycker det borde var 3 olika lägen för alla tre kolvarna rör sig väl inte parallellt.

Men vad vet jag ????
Det kanske inte är så noga, ventilspelskontroll fodrar inte att kolvarna är i TDC, bara att ventilerna är stängda och då kan man klara sig med ett läge på MT09 ?
För kolvarna är förskjutna till exempel 90 grader mellan varandra ?
KOLV ETT 90 grader efter TDC, Kolv TVÅ i TDC #, Kolv TRE 90 grader före TDC ?
Och alla ventiler är stängda ?

# med Rätt TDC och motorn igång har tändstiftet några grader tidigare tänt bensinluft över kolv TVÅ.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Läser i den här tråden
inlägg # 23
Och förstår inte.
Kan man på en MT09 kontrollera ventilspelet för alla 3 cylindrarna vid ett läge på vevaxeln ?

Jag totalt okunnig så jag ställer frågan...
Kan man på MT09 (3 cylindrar/3 kolvar) kontrollera ventilspelet vid
citat från #23 : "den position som vevaxeln ska ha vid ventilspelskontroll" slut citat
Jag tycker det borde var 3 olika lägen för alla tre kolvarna rör sig väl inte parallellt.

Men vad vet jag ????
Det kanske inte är så noga, ventilspelskontroll fodrar inte att kolvarna är i TDC, bara att ventilerna är stängda och då kan man klara sig med ett läge på MT09 ?
För kolvarna är förskjutna till exempel 90 grader mellan varandra ?
KOLV ETT 90 grader efter TDC, Kolv TVÅ i TDC #, Kolv TRE 90 grader före TDC ?
Och alla ventiler är stängda ?

# med Rätt TDC och motorn igång har tändstiftet några grader tidigare tänt bensinluft över kolv TVÅ.

På en 4 cylindrig kan man kolla alla ventilerna i två lägen, det borde väl vara samma med en cylindrig.

Typ "In/Avg på cyl1 abgas på cyl 2 insug på cyl 3 och ingenting på cyl 4"

Sedan drar man runt motorn ett varv och då kan man kolla resten
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Nää, på MT09 kollar man alla ventiler samtidigt för alla nockarna pekar åt samma håll.
Kamaxlarna, eller pinnen med hängpattar på, är väldigt unika på så sätt.

Äh, kunde inte låta bli......
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På en 4 cylindrig kan man kolla alla ventilerna i två lägen, det borde väl vara samma med en cylindrig.

Typ "In/Avg på cyl1 abgas på cyl 2 insug på cyl 3 och ingenting på cyl 4"

Sedan drar man runt motorn ett varv och då kan man kolla resten

På en fyrcylindrig stenåldersmotor utan ventilöverlapp fungerar det så ja.
Fundera en liten stund på hur ventilnockarna står på en trecylindrig motor med 120 graders förskjutning mellan vevtapparna och 240 graders tändföljd.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, jag bredde inte på som det var tänkt, pärlor för svin typ.
Tänker på alla kommentarer man hört i branschen: "fan va dyrt, då gör jag det själv, hur svårt kan det va liksom"?

Orkar inte hjälpa till längre.

Jag är mest rädd för att dessa kunder ska komma till mig med en låda delar och tro att de fortfarande ska få jobbet gjort till samma fasta pris som jag har när jag demonterar själv.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vad gäller svaren i den tråden är det flera som känns som gissningar. Återigen kan man applicera mitt favoritordspråk på saken. Assumption is the mother of all fuck ups!
Ibland räcker det inte att tycka och tro, man måste mäta och veta.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har ju inte så mycket appar och tillåter inte att dom jag har ligger och tuggar i bakgrunden och telefonerna jag testar i butiken har ju bara grundapparna.

Det är mera upplösningen på skärmen och hur responsiv den är jag kollar på

Kollar man på andras telefoner så har dom ju allt aktiverat hela tiden, blåtand, GPS och Platsdelning, och trycker man upp vilka appar som är igång i bakgrunden så är det alla dom någonsin har öppnat sedan senaste rebooten för en månad sedan...
Du tror att vad du har aktiverat i ui har någon större effekt på hur spårad du är?
Jag tror att det är önsketänkande tyvärr.
Du har ingen hårdvarubaserad avstängning för något av det där.

Jag har en gammal Huawei som går som reserv i familjen. Den laddar ur batteriet fortare som avstängd än när den används.
Man kan undra vad den pysslar med där i sin skrivbordslåda när den är "avstängd"....
Ändå, när den är utan ström så bör den vara hyfsat harmlös....

Det sagt så använder inte jag mycket appar heller. Blåtanden är förvisso aktiverad, då som sagt microfonen är död och headsetet är mer eller mindre en nödvändighet.
Annars är det chrome, messenger, spotify och kameran som varvar. Lite mail. Inte mer än 2013 när en telefon gick snabbare än en nuvarande med mångdubbel prestanda på pappret.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, jag bredde inte på som det var tänkt, pärlor för svin typ.
Tänker på alla kommentarer man hört i branschen: "fan va dyrt, då gör jag det själv, hur svårt kan det va liksom"?

Orkar inte hjälpa till längre.
Fast, det är ju inte svårt.
Bara man vet hur man gör....
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hej, jag har gjort service själv på min hoj och gjort allt precis som det ska vara men nu startar den inte, det måste väl gå på garantin?
Har du hört den nån gång?
Nej, jag jobbar inte med motorcyklar.
Men ja, jag har hört motsvarande typ av yttranden.

Dock så betyder ju det att de inte alls gjort som man ska.
Antagligen för att de inte vetat hur.

Ändrar ju inte fakta att det som det mesta är ganska lätt.
Bara man kan.....
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top