Behörighet A obegränsad?

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Brorsan tänkte ta mc kort nästa år och om man vill köra upp på egen hoj, vilka krav gäller nu för att hojen ska räknas som tung mc vid uppkörningen??
Hittar olika svar på nätet!

Hej
Nu när de nya mc reglerna träder i kraft så står det att en strypt hoj inte får ha strypts med en ursprunglig motor med över 70 hk, så jag undrar ifall någon vet om min yamaha r6 25 kw (121 hk ostrypt) kommer att kunna köras på det nya A2 kortet? tack

Hej
Nu när de nya mc reglerna träder i kraft så står det att en strypt hoj inte får ha strypts med en ursprunglig motor med över 70 hk, så jag undrar ifall någon vet om min yamaha r6 25 kw (121 hk ostrypt) kommer att kunna köras på det nya A2 kortet? tack

Du svarade faktiskt på din egen fråga egentligen. Men nej

Puff; Ingen som vet ifall motorcykeln kommer gå på de gamla reglerna, har funderat kring det, körkortet går ju på de gamla reglerna med hur blir det med motorcykeln??

Puff; Ingen som vet ifall motorcykeln kommer gå på de gamla reglerna, har funderat kring det, körkortet går ju på de gamla reglerna med hur blir det med motorcykeln??

Med ett "gammalt" A-Begränsad får man köra en motorcykel som är strypt till max 25 kW oavsett ursprungseffekt.
Med ett "nytt" A2 får du köra en motorcykel som är strypt till max 35 kW med en ursprungseffekt på max 70 kW (max 0,2 kW/kg).

Du har redan fått svar på din fråga: Din R6 kommer inte att få köras av en förare med A2, dock får den köras av en förare med ett A-Begränsad (om strypningen sitter kvar) och av en förare som har A.

Mao så kommer jag kunna köra den för att den är 25 kw sedan tidigare och jag har de gamla reglerna?

Tack för svar

Från Körkortsportalen ( http://www.korkortsportalen.se/Nya-...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/ ):

"För dig som redan har en A-behörighet
Det är viktigt att komma ihåg att om du redan har ett körkort med behörighet A1, A eller begränsad A, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort. En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar din rätt att köra ett fordon som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte har fått ditt körkort återkallat). Det innebär följande:
•Körkort med behörighet A utfärdade före den 19 januari 2013 kommer att ge fortsatt rätt att köra fyrhjulig motorcykel.
•Körkort med behörighet A begränsad gäller även efter den 19 januari 2013 med begränsningen enligt de förutsättningar som gällde när körkortet utfärdades."

Va!? Får jag köra fyrhjulig motorcykel??
Tog A i höstas.
Jisses... alla turer fram o tillbaks med A2, Abegr och andra ändringar gör att en med självaste behörighet A inte ens riktigt vet vad han får och inte får tjöra längre... :confused:

Tog A i höstas.
Jisses... alla turer fram o tillbaks med A2, Abegr och andra ändringar gör att en med självaste behörighet A inte ens riktigt vet vad han får och inte får tjöra längre... :confused:

Visst fan är det krångligt! Har visserligen B-kort också, men det var ju bra att veta att man får tjööra nya fyrhjulingen på båda behörigheterna t.o.m :D

Fick svar från transportstyrelsen nu....

---------------------------------------------------------------------
Svar: I och med att du tog din begränsade A-behörighet innan de nya reglerna trädde ikraft den 19 januari i år, så omfattas du av de gamla bestämmelserna.

Du får således börja köra motorcykel utan begränsning när två år har passerat efter datum för ditt godkända förarprov för begränsad A-behörighet.

Fram till dess så får du enligt de gamla reglerna köra motorcykel med högst 25 kW effekt och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt på högst 0,16 kW/kilogram.

Begränsningen i orginalutförande som du frågar om, gäller för dem som avlägger förarprov för behörighet A2 efter den 19 januari i år.
-------------------------------------------------------

Så alltså får dem som tog körkortet a begränsad förra året köra det det som var reglerna för en motorcykel just då, super! :D

Tog A i höstas.

Yes beroende på om fyrhjulingen är A-registrerad eller B-registrerad. Har du båda behörigheterna spelar det ingen roll.

Fick svar från transportstyrelsen nu....

---------------------------------------------------------------------
Svar: I och med att du tog din begränsade A-behörighet innan de nya reglerna trädde ikraft den 19 januari i år, så omfattas du av de gamla bestämmelserna.

Du får således börja köra motorcykel utan begränsning när två år har passerat efter datum för ditt godkända förarprov för begränsad A-behörighet.

Fram till dess så får du enligt de gamla reglerna köra motorcykel med högst 25 kW effekt och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt på högst 0,16 kW/kilogram.

Begränsningen i orginalutförande som du frågar om, gäller för dem som avlägger förarprov för behörighet A2 efter den 19 januari i år.
-------------------------------------------------------

Så alltså får dem som tog körkortet a begränsad förra året köra det det som var reglerna för en motorcykel just då, super! :D

Du har fått svar om och om igen på din fråga och ändå måste du fråga transportstyrelsen, vad är ens poängen att ställa frågan i denna tråd då?

Ställde frågan dit för 3 veckor sedan utan något svar så frågade därför här, men fick svar igår dock.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park