GreenDragon
Ny medlem
Brorsan tänkte ta mc kort nästa år och om man vill köra upp på egen hoj, vilka krav gäller nu för att hojen ska räknas som tung mc vid uppkörningen??
Hittar olika svar på nätet!
Hittar olika svar på nätet!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej
Nu när de nya mc reglerna träder i kraft så står det att en strypt hoj inte får ha strypts med en ursprunglig motor med över 70 hk, så jag undrar ifall någon vet om min yamaha r6 25 kw (121 hk ostrypt) kommer att kunna köras på det nya A2 kortet? tack
Puff; Ingen som vet ifall motorcykeln kommer gå på de gamla reglerna, har funderat kring det, körkortet går ju på de gamla reglerna med hur blir det med motorcykeln??
Va!? Får jag köra fyrhjulig motorcykel??
Tog A i höstas.
Jisses... alla turer fram o tillbaks med A2, Abegr och andra ändringar gör att en med självaste behörighet A inte ens riktigt vet vad han får och inte får tjöra längre...![]()
Va!? Får jag köra fyrhjulig motorcykel??
Tog A i höstas.
Jisses... alla turer fram o tillbaks med A2, Abegr och andra ändringar gör att en med självaste behörighet A inte ens riktigt vet vad han får och inte får tjöra längre...![]()
Fick svar från transportstyrelsen nu....
---------------------------------------------------------------------
Svar: I och med att du tog din begränsade A-behörighet innan de nya reglerna trädde ikraft den 19 januari i år, så omfattas du av de gamla bestämmelserna.
Du får således börja köra motorcykel utan begränsning när två år har passerat efter datum för ditt godkända förarprov för begränsad A-behörighet.
Fram till dess så får du enligt de gamla reglerna köra motorcykel med högst 25 kW effekt och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt på högst 0,16 kW/kilogram.
Begränsningen i orginalutförande som du frågar om, gäller för dem som avlägger förarprov för behörighet A2 efter den 19 januari i år.
-------------------------------------------------------
Så alltså får dem som tog körkortet a begränsad förra året köra det det som var reglerna för en motorcykel just då, super!![]()
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |