Behålla lappen?

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Snart två veckor sedan jag tog lappen och en vecka sedan jag köpte en Street triple -12. Nu till mina frågor:

Har jag köpt för rolig hoj? Det är helt omöjligt att köra enligt gällande hastighetsgräns. Vrider lite på rullen och ett leende kommer och vips så är hastigheten hög och alla biler försvinner i backspegeln. Vill ju inte köra omkring utan leende, vill ju använda hojen och den inbjuder till körning som gör att mitt körkort hänger löst.

Är det fel på mig? Som inte kan hålla hastighetsgränserna. Är det att stålsätta sig och puttra omkring i krypfart vilket jag har övat på hela f#cking sommaren. Fått nog av krypande....

Tips och råd tas emot på hur man behåller lappen på bästa sätt. Att använda speglarna (koll efter farbror blå) gör jag redan. Kolla in bilar som passeras (civil-haffa). Finns det något ytterligare?

polisen hinner aldrig iKapP så det är bara gasa! kolla på lite ghostrider videos om hur man gör så är du snart lika proffsig som oss andra här på forumet ska du se! :crash

du har 2 val kör lagligt eller chansa :yoparty men ta en väg du vet att polisen inte är på så mycket och gasa där

Nädå, du är inte mer annorlunda än en del andra hojåkare.Har till och från under livet kört bil och mc i över trettio år och hamnar alltid över gällande hastighetregler där jag tycker min egen valda fart är precis lagom fort och lagom säkert för att bibehålla kontrollen.Att fara fram på en mc på t ex en motorväg i endast 110 km/h som högsta tillåtna hastighet har jag aldrig greppat överhuvudtaget.Det har i dags datum blivit några hundra tusen mil i olika fordon på våra vägar och jag har aldrig åstadkommit en olycka där andra blivit drabbade eller för den delen skadade.

Precis som du kollar jag då och då noga i backspeglarna efter fordon som har en tendens till att följa efter samt studerar mer välkända bilmärken när man kör om och håller stark uppsikt vid välkända platser som passeras ofta efter radar och trafikkontroller.Höll strax under 140 km/h en gång på motorväg när en polis mc snabbt kom upp bredvid.Han skämtade förmodligen med mig och lutade sig kraftigt över sin mc tank en kort stund innan han försvann igen.

Tänk till andra när du kör hoj.Mååååånga som aldrig kört annat än bil som har en egendomligt dålig trafikkunskap som du på din hoj även får hjälpa till att tänka åt för att ibland undvika farliga och pinsamma situationer när det är vi på våra mc som slår oss mest vid en kollision.
Kör så det ryker (med förstånd). :crash

Välkommen i gänget. :D Skaffa glidare så kommer det nog bli lättare att hålla lagliga hastigheter... Och det blir inte lättare att hålla hastigheterna ju längre man haft kortet.

Det är stor skillnad att hålla stumt vid skola/dagis/30/50väg/ och bomba 300 på E4 mitt i natten.

Du har en hel drös med ingenjörer på denna sida som kan ge dig tips och råd om hur man steker snuten på lämpligast sätt.

Ja personligen tänker inte skaffa en snabb sporthoj, ja skulle tjöra ijäl mej DiReCKt !

Snart två veckor sedan jag tog lappen och en vecka sedan jag köpte en Street triple -12. Nu till mina frågor:
Gratulerar till kortet och ett bra hojval

Har jag köpt för rolig hoj?
I så fall har jag också gjort det. Kan det bli FÖR roligt?

Är det fel på mig?
Ja! Precis som med de flesta andra som hänger här på SH.

Tips och råd tas emot på hur man behåller lappen på bästa sätt. Att använda speglarna (koll efter farbror blå) gör jag redan. Kolla in bilar som passeras (civil-haffa). Finns det något ytterligare?
Bita ihop och hålla sig hyfsat behärskad där det finns mycket folk på vägarna och boende runt om och gasa järnet på de mindre vägarna där det förhoppningsvis är mer folktomt, färre påfarter och färre blåvita folksnappare.
Fast det är kanske lättare att hitta såna vägar där jag bor än runt fjollträsk.
Eller börja köra bana så du får utlopp för gashanden vilket förmodligen är det mest riskfria.

Last edited:
Kör "för fort" på rätt ställe om du ska göra det. Det är mitt råd.

Sen vet jag inte i vilken hastighet du tycker hojåkandet blir njutbart. Det jag tycker är viktigast är ett flyt i körningen, då spelar det ingen roll om jag ligger 70 eller i 140.

Last edited:
Allt handlar om var och när man kör. Har hittills efter ganska många 1000mil på hoj aldrig sett en fartkontroll i Sverige och nog för att jag inte är en fartdemon så är det ju sällan man ligger på eller under hastighetsgränsen.

Personligen föredrar jag dock att köra småvägar ute på landet och där är det ju inte sällan man faktiskt får ligga i rätt hårt för att komma över hastighetsgränsen.

Ett hett tips är att på svagt trafikerade vägar är det väldigt sällan poliskontroller på kvällar och helger ;)

Ett annat tips är att på lite mer trafikerade vägar försöka hålla sig under 30 över, böter är ju bara "the cost of doing business".

Tackar för råden. Skola, dagis, villa områden med mera så går det lugnt av naturliga skäl. Kanske ska undersöka detta med bana nästa säsong. Under tiden kommer jag köra hårt och smart.

Vill du leva på den vilda sidan så se alltid till att ha en flyktplan, en del på forumet är utomordentliga på att använda sin omgivning till sin fördel och en del går till och med så långt att de använder sig av fällor :hihi :tungan :tummenupp

Efter två veckor med KK är du klar för körning i precis vilket tempo du vill :)
Allvarligt, man väljer vart och när man står på och kör inte som en galenpanna i alla lägen om det inte saknas något där uppe,

Väljer man sina tillfällen på rätt ställen har man sällan något att oroa sig för när det gäller körkortsfronten. För sin egen och andras skull gäller det att respektera omgivningen och sina egen begränsningar. Med andra ord ta det försiktigt. Oron för körkortet bör knappast vara i främsta rummet.

Som så många andra säger, så är valet av ställe att gasa på ganska avgörande för att minimera risken att bli upptäckt i sitt lagvidiriga men o så trevliga framfarande. :)

Jag har hittills klarat mig i 10år av aktivt körande på små slingriga vägar i 30+ tempo och lite till ibland, peppar peppar. :rolleyes:
Av allt körande med såväl bil som mc genom åren har man ju märkt tydligt var risken är som störst att bli påkommen med fingrarna i kakburken och det brukar dessutom vara där man får ut minst av hojkörning enl mig. Nämligen inne i stan samt större mer trafikerade vägar t ex riksvägar och motorvägar. Ganska logiskt när man tänker efter, att de håller till där den mesta fordonstrafiken rör sig. :rolleyes:

Men man vet ju aldrig när de tar en avstickare. Så lite tur ska man nog ha också.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026