Behålla lappen?

Va???
Hastighetsbegränsnings skyltarna gäller väll endast fordon på 4 hjul?!?
Eller har jag missuppfattat något? :confused: :confused:
 
Hur tänkte du med civilbilar? De nya är omöjliga om de dessutom är klädda civilt. Kameran höger om backspegeln ser du inte. Jag fick provsitta en sådan förra året :)
 
Hur tänkte du med civilbilar? De nya är omöjliga om de dessutom är klädda civilt. Kameran höger om backspegeln ser du inte. Jag fick provsitta en sådan förra året :)

Men de håller likförbaskat till på mer trafikerade ställen för det mesta skulle jag tro precis som de målade, men det är bara vad jag tror som sagt. :7peta Om det var till mig du svarade så pratade jag om att minimera riskerna, inte att de uteblir totalt. Det gäller nog både målade och civila bilar.

Men som jag också sa, det ska till med lite tur ibland också. :tungan
 
Det svåra är inte när man SKALL gasa, det ger sig självt. :)

Det svåra är att veta var man INTE skall gasa. :fakta
Skolor, vägarbeten, utfarter, vid sms-bilister osv.

Ha det kul därute! :hej
 
Men de håller likförbaskat till på mer trafikerade ställen för det mesta skulle jag tro precis som de målade, men det är bara vad jag tror som sagt. :7peta Om det var till mig du svarade så pratade jag om att minimera riskerna, inte att de uteblir totalt. Det gäller nog både målade och civila bilar.

Men som jag också sa, det ska till med lite tur ibland också. :tungan

De var menat till alla :). Där jag körde om han var en lördag eftermiddag och vi var ensamma. 80 väg. Inte ett enda spår som kunde tyda på polis förrän han började ha disco. De var ju en mycket stilig passat så trodde aldrig nånsin att de var polis.
 
De var menat till alla :). Där jag körde om han var en lördag eftermiddag och vi var ensamma. 80 väg. Inte ett enda spår som kunde tyda på polis förrän han började ha disco. De var ju en mycket stilig passat så trodde aldrig nånsin att de var polis.

Brukar hålla koll på antalet antenner på taket, civilare har nästan alltid ett par extra små antenner.
 
Alla antenner är numera ett minne blott, de nya bilarna har allt inbyggt. Finns ingenting som avslöjar dom....
:(
 
Alla antenner är numera ett minne blott, de nya bilarna har allt inbyggt. Finns ingenting som avslöjar dom....
:(

En polare som jobbar på Volvo har tipsat om att de ofta har några små extraljus monterade, typ underkant av plasten. Hur rätt han har vet jag däremot inte. När jag passerat civilbilar med uniformerad polis (eller polis med den blåa tjänsteskjortan) i har jag inte sett några yttre kännetäcken.

Inte någon extra sidospegel på högersidan heller?? Attans va svårt dom ska göra för en... :(

Rent generellt ska man nog inte vänta sig att känna igen civilbilarna nufortiden. De har ju tom lagt sig till med att smycka ut dem med företagsloggor i huvudstaden har jag hört.
 
Dessutom hyr dom ibland in bilar. Går alltså inte ens lära sej vilka regnummer dom brukar ha.
 
Hur tänkte du med civilbilar? De nya är omöjliga om de dessutom är klädda civilt. Kameran höger om backspegeln ser du inte. Jag fick provsitta en sådan förra året :)

det ser man på deras fula polismin när man tittar in genom rutan. 8 av 10 ggr kan man fanemej se på dom att dom e poliser fast dom sitter i civila kläder
 
det ser man på deras fula polismin när man tittar in genom rutan. 8 av 10 ggr kan man fanemej se på dom att dom e poliser fast dom sitter i civila kläder

Haha, jag tänkte skriva ungefär samma sak, men du hann före. En snut ser ut som en snut, oavsett ekipering.

Det går inte alltid att säga säkert att någon är polis enbart baserat på utseendet, däremot kan man ofta utesluta förare. Jag skulle nog säga att i åtminstone 8 fall av 10 kan man direkt avgöra med ganska stor säkerhet att det inte är en polis man kör om.
 
Bilarna är standard i stora drag - en omålad ser exakt ut som en målad i bakpartiet.

Dom bilarna som används i den vanliga verksamheten iaf - tänk på att nya leverantörer dykt upp efter Sabb inte kan leverera - VW Passat t.ex.

Ofta går det desutom o se om dom kan köra bil på uttseendet på föraren.

Tant brillmupp med scarf i en omålad kan man skita - och försöker bara åka omrking o se analytisk och smart ut mellan förhörerna och spaningen - kan inte ens jaga ett badkar.
 
Ibland kan man skymta två små blåa dioder inuti i grillgallret, tror dock det är omöjligt att se i en mc-backspegel.

Men ser man en svart/blå saab 95 sedan med tonade rutor samt att liraren som kör pratar i en komradio så kan man vara rätt säker att det är en civvare.

För att behålla kortet:

1. Ha alltid dina polisfällor redo
2. Lär dig vart polisen skjuter laser och kör inte där
3. Håll koll på om någon bil hakar på
4. Kolla rapporterna i waze före du kör, laserkontroller brukar alltid blir rapporterade rätt snabbt, iaf i sthlm
5. Använd ditt sjätte sinne (polis i närheten-sinnet)


Egentligen behöver man bara följa något av dom här för att klara sig. Jag har aldrig blivit av med kortet :tummenupp

(jag är dock lite bättre än andra, jag klotar aldrig heller :D)
 
Last edited:
Det enda jag vill säga är nog att det inte ligger i ditt hojval att du kör för fort... Det skulle nog gått undan med en 250cc:are också! :)

Bara du kör fullt lagligt på 30 & 50-sträckor och kom ihåg att välja dina gas-stråk så att du inte kör ihjäl varken dig själv eller andra. :tummenupp
 
såhär såg ungefär den ut som jag blev stoppad av. Jag körde om den med bil. Så jag kollade noga in i bilen med. http://www.ajansotomobil.com/resim/Volkswagen-Passat_CC_7.jpg

Jag granska till och med fronten lite och sa till polisen att de var ju riktigt bra gjort att gömma blåljuset på detta vis. Han var klädd i hawaaiskjorta och shorts så de gick garanterat inte se på han heller, han visade såklart sitt legg.

Väl inuti bilen så de som skvallrade var kameran till höger om innerbackspegeln vilket man garanterat inte ser utifrån vid omkörning. Knappt ens framifrån. Sen hade han ett blåljus med magnet i ena dörrfacket inne. Sen så fick jag se film med såklart, och den visades på bilens intergrerade tvskärm på panelen.

Så glöm att ni kan se på de nyaste bilarna. Finns inte ett spår på utsidan som tyder på polis ens.
 
såhär såg ungefär den ut som jag blev stoppad av. Jag körde om den med bil. Så jag kollade noga in i bilen med. http://www.ajansotomobil.com/resim/Volkswagen-Passat_CC_7.jpg

Jag granska till och med fronten lite och sa till polisen att de var ju riktigt bra gjort att gömma blåljuset på detta vis. Han var klädd i hawaaiskjorta och shorts så de gick garanterat inte se på han heller, han visade såklart sitt legg.

Väl inuti bilen så de som skvallrade var kameran till höger om innerbackspegeln vilket man garanterat inte ser utifrån vid omkörning. Knappt ens framifrån. Sen hade han ett blåljus med magnet i ena dörrfacket inne. Sen så fick jag se film med såklart, och den visades på bilens intergrerade tvskärm på panelen.

Så glöm att ni kan se på de nyaste bilarna. Finns inte ett spår på utsidan som tyder på polis ens.

Var inte så säker på det när var det:confused:

I början körde svenska snuten härmstilen med amerikanska snutens magnetlampor för och tuffa upp sig trots att dom ibland var som mongolida barnhemsbarn - lite heftigt och med mjukisbyxor som lukta gammalt runk o veva upp en saftblaandare(starsky and Hutch) och tuffa upp sig och skrämma upp nån gubbe med husvagn utan regskyltsbelysning.

Körde man man sporthoj så flina man bara och åkte vidare och så var det med det - dom fick slå sönder indredningen hemma sitället för och avregagera sig.

Dom används ju nu också men snuten har mognat lite - men dock kör dom fortfarande härma amerikaner - nu är det intergrerat ni vet som bromsljusen -87 i en Volvo 240 fast i överkant av rutorna - diodblåljus.

Dessa finns i alla färdigbeställda standard bilar - magnet lampor kör dom fordon som är hyrda och sånt skit.

Tänk på att vid häng så tar det tid för en parkinssonsjuk liten efterbliven polisgubbe och hiva upp lampan - innan det är det inte ett giltligt efterföljande med straffsats - du kanske bara rymde från en fet psyksjuk pedofiliicestgubbe med hawai skjorta

Hävda detta i rätten - med lite tur så glor dommaren på gubben och håller med dig - om du nu skulle få soppa torsk och åka dit:tummenupp
 
För att svara på TS fråga. Sä här gör jag. Det har funkat så här långt.

1. Kör som folk (+30 max) på Europaväg och riksväg.
2. Kör som folk (+30 max) vid jobbiga hastighetsnedsättningar, typ den där idiotiska sänkningen till 70 från 90, vid korsningen mitt ute på åkern trots jätte god sikt. Polisen älskade dessa förr.
3. I tätort kör man städat. Inget slangande och sånt trams. 30 resprkteras exakt och 50 repekteras ungefär.

Vill du gasa? Ut på vischan med dig! 70- vägar är det som gäller. Länsvägar utanför 50- begränsningarna övervakas mycket sällan. Onumrerade vägar nästan aldrig. Att brassa på den gamla Europavägen som går bredvid den nya brukar också vara ofarligt..... om man bara ser till Polisrisken. Även här gäller regeln: Håll igen där det bor folk. 85 åriga Sune i sin himmelsblå Volvo 240 kan lura bakom varje häck. Han är betydligt farligare än Polisen.

EDIT: Vill man bomba riktigt oderntligt så kör man vägen åt ena hållet först och kollar läget. Sedan brassar man tillbaka.
 
Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top