Begränsad mc

Jaaack

Regret nothing, move on and say fuck it
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Derbi Senda SM 125
Tjena!
Ja har fan letat som ett as, hittar INGENSTANS på internet info om hur många kubik en begränsad hoj får ha. hittar bara max 25kW och viktförhållandet.

Någon som helt säkert vet hur många kubik?
vore snällt med svar ;)

/Jack

Förr va det 700 som va gränsen om jag inte minns fel. Men nu är det som brännström säger. (Tror jag iaf) :fyllisar

Max 25kw ,finns många 25kw som är på 600,750,1000 kubik det är väll det vanligaste

/T

Brännström Has it!

Alltså till ex. tjänste vikten på 150 kilo och 21kw blir då alltså 21kw delat i 150 kg = 0.14kw per kilo!

Last edited:
Sorry om jag drar upp en gammal tråd men jag var osäker på en fråga :rolleyes:

Om man ska köpa en Husaberg 650 och det står att den är reggad på 9kw på vägverkets hemsida, då gäller 9kw och inte fullpower i uträkningen av viktförhållandet va? :rolleyes: Alltså borde den vara klassad som begränsad hoj?
sen finns ju alltid möjligheterna att strypa av den :brynad

Sorry om jag drar upp en gammal tråd men jag var osäker på en fråga :rolleyes:

Om man ska köpa en Husaberg 650 och det står att den är reggad på 9kw på vägverkets hemsida, då gäller 9kw och inte fullpower i uträkningen av viktförhållandet va? :rolleyes: Alltså borde den vara klassad som begränsad hoj?
sen finns ju alltid möjligheterna att strypa av den :brynad

Japp den klassas som mellan:tummenupp

Ser att det här är en gammal tråd men om någon vet om det finns en minimun gräns för hur många kubik det ska vara på en mc för att kunna köra upp på A begränsad?? :S

Skumt, ringde dit för typ 2 veckor sen. De ljög väl.
Då kanske man ska ha en nc30 ^^.

Du hade nästan rätt när det gäller tung motorcykel. Då är minsta gränsen 595 cm3 (iaf fram till 2013)

Men för begränsad gäller minst 375 cm3 och MAX 25 kw och MAX 0.16 kw/kg.

Vilket jag tror jag räknat ut till att hojen måste väga minst 150 kg om man vill ha 25 kw.

Och det är uppgifterna i registreringsbeviset som gäller för ska man köra upp på egen hoj måste man ha detta med sej och visa upp för provförättaren.

men hur fungerar det efter två år...

Får man ett nytt Körkort då, hörde någonstans att man automatiskt får tung efter exakt två år?

det vet jag inte. Förmodligen går det inte så smidigt eftersom det är en statlig institution vi talar om här...

Man får inget nytt kort. Det som avgör behörigheten är utfärdandedatumet på kortet.
Fr.o.m 2013 kanske det ser annorlunda ut, men idag får man behålla själva kortet.

Back