Begade bandäck på gata???

Hultan skrev:
Ah ok, det där sista du sa har jag sett för ett par dagar sen på en polares hoj.. där ser man..
Fast det första du ska kolla är lufttrycket, se att det är någorlunda vettigt först. Jag har provat köra upp lite gummi med för lågt däcktryck
 
OlleR skrev:
Fast det första du ska kolla är lufttrycket, se att det är någorlunda vettigt först. Jag har provat köra upp lite gummi med för lågt däcktryck
Ok! intressant alltså!
 
XJR_Jönsson skrev:
Ända nackdelen jag ser är att man tappar ca 10% på effekten för de är så mjuka

Nu hänger jag inte med. Jag kan tänka mig att rullmotståndet är högre men jag är inte med på hur effektförlusten skulle bli så stor.
Nu måste du backa upp med feta namn och bänkningspapper för att jag ska tro dig.
 
Victor skrev:
Nu hänger jag inte med. Jag kan tänka mig att rullmotståndet är högre men jag är inte med på hur effektförlusten skulle bli så stor.
Nu måste du backa upp med feta namn och bänkningspapper för att jag ska tro dig.
Jag bänkar min på Mp-Racing å det är så stor skillnad,sen beror det klart på vilket gatdäck du väljer ju närmare RR däck du kommer ju mindre skillnad. Men tar du ett orginaldäck så skiljer det så mycket, men sen får man ju välja grepp eller hästar
 
XJR_Jönsson skrev:
Jag bänkar min på Mp-Racing å det är så stor skillnad,sen beror det klart på vilket gatdäck du väljer ju närmare RR däck du kommer ju mindre skillnad. Men tar du ett orginaldäck så skiljer det så mycket, men sen får man ju välja grepp eller hästar

Bänkade du samma dag och sånt då?
 
Det kan inte stämma, har bytt mellan olika däck utan att märka nån skillnad alls effektmässigt, men när jag växlar mellan slipon och org. system märker man rätt stor skillnad, trots att bänken bara sa att det var 2häst skillnad.
 
XJR_Jönsson skrev:
Jag bänkar min på Mp-Racing å det är så stor skillnad,sen beror det klart på vilket gatdäck du väljer ju närmare RR däck du kommer ju mindre skillnad. Men tar du ett orginaldäck så skiljer det så mycket, men sen får man ju välja grepp eller hästar
Jag har hört raka motsatsen från "turbo killar" som säger att se måste vara mjuka för att få ner hästarna i backen. Fast detta är lätt kollat med en pling till något känd turbotrimmare med bänk.

Känns som det har blivit rundgång i diskussionen. Gör en poll istället och kolla hur många som är för och emot beg. bandäck så får du en måttstock vad den breda massan tycker. Givetvis ska man ha provat att köra på bägge för att rösta.
 
Att få ner hästarna i backen , det handlar ju om att inte få hjulspinn. Jag har själv provat på dragracing.Även då hade jag 3,5kg i bakhjulet.Bandäcken blir så varma när man kör så att de suger ur kraften från hojen, det är mycket enkelt att prova ta en sten å rulla på vägen å sen öser du klister på stenen å rullar igen vilket gör trögast
 
Nja, jag vet inte om jag tror på det innan jag sett bänkningar på samma hoj, samma dag och samma lufttryck i däcken. Jag tror nog att det finns en lite skillnad men inte hela 10%. Dessutom är ändå felmarginalen ganska stor.
 
Långa farbron skrev:
Ja visst är det det.

Jag kan inte köpa en uppsättning för 500 :- där jag bor.

Här kostar dom minst 1100 och en krängning kostar lika förbannat 200-400 på en gummiverkstad.

Visst kostar det att få andra däck påsatta med ,men man behöver inte göra det lika ofta.

Sen är det ju en fråga om hur man använder hojen,du kör bana, det gör inte jag.

Jag har hojen till vardags till och från jobb,träning osv.

Och ett beggat race däck håller inte länge på en stånka.

Sen undrar jag vad du tycker det är som är så mycket bättre med just dom begangnade race däcken ?

"Här kostar dom minst 1100 och en krängning kostar lika förbannat 200-400 på en gummiverkstad."

Åk till en B-tävling och köp på dig några uppsättningar. Charma däcksnasaren.

"Visst kostar det att få andra däck påsatta med ,men man behöver inte göra det lika ofta." + "Och ett beggat race däck håller inte länge på en stånka."

Jag körde originalpirellit lika långt som jag nu har kört mitt Dunlop D207RR. Dessutom mycket mera bana, vilket sliter. Nu är däcket (efter 200 mil ca) slut på sidorna, men har 100 mil kvar i mitten.

"Sen är det ju en fråga om hur man använder hojen,du kör bana, det gör inte jag."

Synd. Jag tycker du ska testa det.

//jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
Åk till en B-tävling och köp på dig några uppsättningar. Charma däcksnasaren.


Jag körde originalpirellit lika långt som jag nu har kört mitt Dunlop D207RR. Dessutom mycket mera bana, vilket sliter. Nu är däcket (efter 200 mil ca) slut på sidorna, men har 100 mil kvar i mitten.


Synd. Jag tycker du ska testa det.

//jaG


Ok,det är skillnad (vilket vi redan konstaterat)

I vilket fall, kan vi inte bara inse att vi har olika förutsättningar och att jag aldrig kommer finna det ekonomiskt försvarsbart under dom förutsättningarna JAG har.
Sen om min situationen beror på ork/tid/lust/kunskap/behov får du själv välja.

Min situation angånde racedäck är nog inte speciellt unik så varför inte påvisa den också ?
 
Jag har kört bana i en väldans massa år med en väldans massa olika däcktyper. För flera år sedan så började jag köra på slicks eftersom jag tycket att fästet blev väldigt bra plus att dom höll bra jämfört med sportdäck. När jag för några år sedan fick testa ett par Rennsport så blev jag såld, fätet var underbart, mjukt och följsamt, jag vågade plötsligt börja köra med drift ut ut kurvorna. Baksidan var att dom slets fort, speciellt på bakdäcket rullades gummit av snabbt.

Nåväl, i våras skulle jag på första banåkningen ganska tidigt och jag förväntade mej kyla, jag tog då med mej rejsdäck men jag krängde på originaldäcket bak på Hondan (Pirelli Diablo Corsa, inte SuperCorsa alltså)

Döm om min förvåning när jag fick precis samma känsla som första gången med Rennsport, mjukt och fint och det gick att köra skitfort (med mina mått mätt alltså)...dessutom så kavlades inget gummi och däcket höll i fyra dagar utan att jag behövde byta. Jag trodde ju i min enfald att däcket slets på grund av att jag hade dåligt inställd fjädring men så var inte fallet.

Jag roar mej med att läsa Keith Codes "Soft Science for Roadracing" på kvällarna, och där var det plötsligt ett litet kapitel om däck som jag inte sett förut. Där stod en väldigt bra förklaring på mina däckserfarenheter...

Varje förare skall försöka hitta det däck som passar hans eller hennes körstil, ett rejsdäck som körs för långsamt kommer aldrig upp i temperatur nog för att ge sitt bästa fäste utan man får "kallavrivning" dvs att däcksytan rullas av och däcket slits fort. Om man då väljer ett däck som passar bättre för den körstil (temperatur) som en viss förare har så får den föraren bättre fäste och ett konsekvent beetende hela däckets livstid...

Vi kör oftast med fel däck i tron att vi får bättre fäste medans vi hade kunnat köra lika bra eller till och med fortare med ett annat däck som inte är lika "häftigt" och dessutom med bättre ekonomi. Dessutom så är dagens "sportdäck" betydligt bättre än gårdagens rejsdäck, utvecklingen går ju som bekant rasande fort.

Apropå Heatcycles som diskuterades högre upp så det helt riktigt att rejsdäck typ Rennsport/D208GP/Power Race och liknande är konstruerade för att ge max fäste under sin första Heatcycle (uppvärmning).
Redan under sin andra uppvärmning ger gummit betydligt sämre fäste.
Alla tillverkare rekommederar däcksvärmare för dessa däck för att bibehålla den första uppvärmningen. När man låtit däcket kallna så är det betydligt sämre fäste, och även fastän man får upp det i samma temp som innan så är själva molekylstrukturen förändrad i gummit. Kör du inte med däcksvärmare så välj ett sportdäck istället, dom är konstruerade för många uppvärmningar.
 
Niklasinorr skrev:
Varje förare skall försöka hitta det däck som passar hans eller hennes körstil, ett rejsdäck som körs för långsamt kommer aldrig upp i temperatur nog för att ge sitt bästa fäste utan man får "kallavrivning" dvs att däcksytan rullas av och däcket slits fort. Om man då väljer ett däck som passar bättre för den körstil (temperatur) som en viss förare har så får den föraren bättre fäste och ett konsekvent beetende hela däckets livstid...

Vi kör oftast med fel däck i tron att vi får bättre fäste medans vi hade kunnat köra lika bra eller till och med fortare med ett annat däck som inte är lika "häftigt" och dessutom med bättre ekonomi. Dessutom så är dagens "sportdäck" betydligt bättre än gårdagens rejsdäck, utvecklingen går ju som bekant rasande fort.
Jag har också fått känslan av att folk köper och kränger däck helt i onödan på bandagarna.
De kör med "grymma" däck som slits som bara den.
Sanningen kanske är att de slits för att de kör för sakta och inte får upp rätt värme?

Tror att originaldäcken som sitter på de flesta sporthojar duger rätt bra för 99% av förarna.
 
Det viktigaste är ju att man får bättre grepp och säkerhet i sin körning.

Ifall detta sedan beror på en placeboeffekt eller pskykologi är ju skit samma.
Jag får bättre ekonomi i att köra på beg racedäck jämfört med gatdäck.
Jag vågar gazza, lägga ner och bromsa hårdare och tuffare med beg racedäck.

Jag tror att det ska mycket till innan man igentligen märker skillnad om man gör ett blindtest. Men jag skulle aldrig valt gatdäck igen.
En annan positiv sak med beg racedäck är att det är inkört. Inte den hala beläggningen som man måste slita bort änna ut i kanterna innan man kan lägga ner fullt.

/Mr K 7år och +15000mil på beg racedäck.
 
Mr K skrev:
Det viktigaste är ju att man får bättre grepp och säkerhet i sin körning.

Ifall detta sedan beror på en placeboeffekt eller pskykologi är ju skit samma.
Jag får bättre ekonomi i att köra på beg racedäck jämfört med gatdäck.
Jag vågar gazza, lägga ner och bromsa hårdare och tuffare med beg racedäck.

Jag tror att det ska mycket till innan man igentligen märker skillnad om man gör ett blindtest. Men jag skulle aldrig valt gatdäck igen.
En annan positiv sak med beg racedäck är att det är inkört. Inte den hala beläggningen som man måste slita bort änna ut i kanterna innan man kan lägga ner fullt.

/Mr K 7år och +15000mil på beg racedäck.

Jag håller med fullständigt, all MC-åkning sitter i huvudet, det finns få människor som kan utnyttja en sporthoj till max oavsett däck så alla bör köra med det som känns bra, men om man lägger till lite kunskap till känslan för feelingen så blir det nog ändå bättre, visst?:)

Men jag kan säja såhär också, det finns absolut ingenting som slår känslan av att rulla ut på banan med flångnya rejsdäck, sen spelar det ingen roll att jag vet att jag inte kommer att utnyttja dom fullt ut.
Det tar max två varv innan tempen är uppe och vaxytan är bortnött, sen är det bara att gasa och jag vet att det aldrig kommer att bli bättre än så, det är som en orgasm...:banana

...ni som aldrig testat, gör det minst en gång i livet och skit i alla förståsigpåare (som jag) som säjer att ni inte behöver sådana däck :tummenupp
 
Jag kör nu på min andra uppsättning begagnade supercorsa, och är mycket nöjd.
Helt klart de bästa däck som jag har testat.
Till er som undrar.. Skit i vad alla förståsigpåare tycker, skaffa en uppsättning fina supercorsa eller motsvarande och testa. Helt plötsligt så har du en egen uppfattning.. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top