Begade bandäck på gata???

På Gotland gjorde jag av med två "20 minuters"-supercorsa bak och ett fram samtidigt som polaren körde fortare på Pilot Power utan att dom ens såg ansträngda ut. Nu är det nog så att mina stötdämparinställningar är åt helvete men ändå.

Pilot Power för mig nästa gång

Edit: För gatåkning har dock supercorsa funkat utmärkt för mig.
 
Last edited:
Men.. ..med beg-racedäck kommer man väl inte ens upp i rätt arbetstempratur på gatan, va?

Racedäck jobbar väl över en 70 grader iaf? Får man upp så hög värme på gatan? Jag är tveksam.

Gat-racedäck jobbar väl inte riktigt lika varmt va? Kanske 50 grader? De fungerar iaf bättre vid lägre tempraturer..

Eller?
 
Zee skrev:
Men.. ..med beg-racedäck kommer man väl inte ens upp i rätt arbetstempratur på gatan, va?

Racedäck jobbar väl över en 70 grader iaf? Får man upp så hög värme på gatan? Jag är tveksam.

Gat-racedäck jobbar väl inte riktigt lika varmt va? Kanske 50 grader? De fungerar iaf bättre vid lägre tempraturer..

Eller?
Teorin säger så. Praktiken säger annorlunda.
Jag har kört beg SuperCorsa/Rennsport i ett par tre säsonger nu o säsongerna har börjat tidigt och slutat sent och jag har aldrig haft problem med fäste. Nu kör jag inte som en tok på gatan, men snacket att rejsdäck har sämre fäste när det är kyligt stämmer säkert. Men dom ger tillräckligt bra fäste för att bromsa bra både i kyla och i regn (inga problem med stoppies i regn).
Man får ju anpassa sin körning efter underlag och temperatur helt enkelt.

Dessutom funkar däcken klockrent på bana. Dom har en trevligt hög profil som gör hojen lättsvängd och mysig att köra.

Hurvida det är lönsamt eller ej beror nog på din egen situation. Själv har jag svårt att se att det inte skulle löna sig. Klart man får byta däck oftare, men går du till samma ställe varje gång med dina däck o kommer med fälgarna i handen så kan du säkert prata väl med däckakillen. Sånt löser sig...
Eller så kränger man själv, det går det också.

Det finns säkert racedäck som är hala som fan när det är kallt ute vad jag läst mig till, men jag har aldrig kört på dem. Det gäller i alla fall inte SuperCorsa/Rennsport.
Så det så!
 
Hur mycket grepp behöver man då? Jag har en känsla av att rätt få kör så att de vurpar av däckssläpp. Det är nog fler som vurpar under diverse stuntförsök, misslyckade inbromsningar eller efter att fryst ihop i en kurva och kört rakt av.
 
Beror på vilket märke, Dunlops värre däck(207/208rr nånting) har tagit väldigt lång tid för sig att få upp tempen för mig, och tappar den sedan fort, mycket fort. När de var varma var de kanon. Men rennsport / supercorsa behöver kortare uppvärmningstid än ngt annat däck jag testat. Ej kört michelin dock.
Jag gjorde stoppies i -3grader utan uppvärmning med rennsport, säger ju en del tycker jag!
 
Jag har aldrig lyckats få släpp med mina begagnade rejsdäck, trots otaliga uppvärmningscykler, ochh så himla långsamt kör jag inte. Har köpt par för 1200 tidigare, men de hade nog gått mer än 20 min (har jämfört med däcken på rejshojar direkt efter rejs(då jag jobbat i depån), och de ser för fan i princip ut som ny.) Fick iof ut många pass på banan och ett par hundra mil på vägen, så jag var nöjd ändån.
Nu köper jag direkt i depån, och då kan man få riktigt bra priser. Jag kör dom ordentligt på banan med rejshojen, se flyttar jag över dom på gathojen av rent ekonomiska själ, varför köpa en uppsättning för 3-3500, när jag kan sätta på min gamla rejsdäck gratis! Kör inte med fotpinneskrap på gatan längre, har flyttat den verksamheten till banan istället.

Så mitt tips är köp, rennsport funkar kanon på gata enligt mig :tummenupp

/Pajje
 
någon som säljer bankörda däck elleR? å vilka dimensioner finns de
 
pini skrev:
någon som säljer bankörda däck elleR? å vilka dimensioner finns de

Vill du ha 120 & 180-bredd finns det massor, har du 160 bak är det dåligt, 250R kör med slicks och 250SP har inte så stor omsättning på däck. Fast känner du nån som kan skära däck så köp en uppsättning slicks billigt.
 
Jag kör tills det börjar sladda med mina rennsport, kompisen åker nästan lika fort med sina pilot power, men på bana slits hans mycket fortare - dom blir fööör varma. När man får knä-och fotpinneskrap fastän knät ligger intill kåpan känns det skönt med bättre däck än bra gatdäck :tummenupp
 
-PLM- skrev:
Men bara i svängarna...för att inget mönster finns, så greppet i blött är egentligen inte heller dåligt, men däcket planar snabbt. Kompisens pilot power spinner som fan där mitt bara greppar... så länge jag inte lutar mer än det finns mönster...
 
Om ngn är sugen på beggade slicks som är fint slitna & fräscha så kan ni PM:a,...bra pris!
Inte att rekommendera till gata givetvis. Men om man tränar en del bana :tummenupp
190/55 och 120/70 (funkar bra även om man har 180bak normalt sett)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top