Bedrägeri på Blocket.se!

Zee skrev:
Läs hela tråden. Jag lovar, det är läsvärt. :fakta

Riktigt rolig läsning :hihi
Snacka om att bli tagen på bar gärning.
Ja faktiskt killen Mr Wenzel försöker sälja samma grej flera gånger dessutom till högre pris på samma forum :kocko

Blir upptäckt av köparen som betalat och inte fått grejerna helvetet brakar det slutar med att hela hans ID och person avslöjas det slutar med att köparen får tillbaks sina pengar.

Tyvärr är det bara att inse att det finns lika stor andel idioter på Blocket som det gör i resten av samhället.

För något år sedan hade jag via mail kommit överens om att köpa en bunt facklitteratur av en kille, betalningen skulle ske via postförskott. Killen berättar att han, något försenat skickat paketet till mig ett visst datum. När inget paket dyker upp frågar jag igen och blir försäkrad att visst, paketet är skickat, självklart.
När ytterligare något vecka gått utan paket, och nu utan mailsvar från säljaren, börjar jag söka killen per telefon. När någon ibland svarar på hans hemnummer läggs luren lika snabbt på igen. Söker honom via hans sambo etc, men med samma resultat.
Efter ytterligare någon vecka frågar jag killen rakt ut per SMS: Om du har sålt grejorna till någon annan så berätta det nu så kan vi spara varandra en massa tid. Svaret var kort: JA. Därefter började killen skälla på mig för att jag uppfört mig som en stalker, och att jag naturligtvis borde ha fattat att han inte ville göra affärer med mig eftersom han inte svarat på telefon... :död

Där förlorade jag inga pengar, bara tid. Med en annan kille tog jag en kalkylerad risk och betalade 1500:- i förskott som delbetalning för en kamera. Killen, och ett flertal av hans familjemedlemmar (nix, inga muslimer) visade sig så småningom vara synnerligen välbekanta stamkunder hos åklagarmyndigheten i Karlskrona. Några pengar kommer jag naturligtvis aldrig att återse, men det blev ganska fort uppenbart. Däremot hoppas jag fortfarande att killen kan få frihetsberövas några månader; dokumentation/bevisning är klockren och brottens omfattning (systematiskt bedrägeri, stort antal målsägare) är graverande.
Skulle förundersökningen mot förmodan läggas ner finns alltid alternativet att helt osjälviskt överlåta fodran på honom till någon med större motivation.

The bottom line är att det, som sagt, finns gott om idioter. :rolleyes:

fredric skrev:
Någon som har erferenhet av att blivit blåst och polisanmält det hela?
Har nämligen precis blivit blåst av en person som hade en annons på Blocket.

Jag var godtrogen "dum" och satte in pengar enligt överenskommet på hans bankkonto. Priset var 700kr för en oanvänd Malpassi 1,2:1 Bränsletrycksregulator + 60kr i frakt . Han skulle ha skickat den den 15:e Dec.

Fortfarande har inget paket kommit! Jag har ringt och mejlat sedan den 20 Dec. 5-10 ggr per dag! Inget svar!!! Igår skickade jag ett sms å talade om att jag har polisanmält honom, då försvann annonsen. Lyckligtvis så hade jag redan anmält det hela till blocket, samt polisen!

Annonsen löd: turbogrenrör+turbo+bränsletrycksregulator

Om nån har tips om hur man trycka åt en sådan här person så är jag tacksam!

Mvh Fredric

Bankontot? får du inte tag i hans namn vi banken??

peterz skrev:
Bankontot? får du inte tag i hans namn vi banken??

Jag har alla uppgifter som går att få!
Pers.nr, Namn, Adress, mobilnr, Bankkontonr.

Låter polisen göra sitt först!

fredric skrev:

Hur får man tag i personnummer om man har namn, adress och mobilnummer?

Zee skrev:
Det beror på om polisen kan göra en slagning i sitt register, där finns det att tillgå, vet inte hur det är med skattemyndigheten om de kan lämna ut sånt.

Pertan skrev:
Det beror på om polisen kan göra en slagning i sitt register, där finns det att tillgå, vet inte hur det är med skattemyndigheten om de kan lämna ut sånt.

Skattemyndigheten och Folkbokföringen är överlägset. Precis allt är offentliga uppgifter. Du kan inte bara få reda på personen i frågas personnummer utan även se vem som är mamma/pappa/syster/bror/fru, få deras personnummer och adresser. Har varit användningsbart vid ett flertal tillfällen.

fredric skrev:
Annonsen kom upp den 9:e Dec, och ligger uppe 2 el 3 månader om jag inte minns helt fel! Håller med om att det e principen det handlar om!

Dessutom varna andra att vara uppmärksam och försiktigare än va jag var!
annonsen ligger uppe i 2 månader, sen efter det kan man förlänga den en viss tid...

fredric skrev:

Men vafan, jag tänker alltid så att, är det nån som blåser mig så är det bara att jag åker dit och hämtar pengarna, plus lite till för resan dit&tebax. Låna helst av skjutvapen av nån polare om det blir problem väl framme.
:machinegu

Magnus-Sthlm skrev:
Skattemyndigheten och Folkbokföringen är överlägset. Precis allt är offentliga uppgifter. Du kan inte bara få reda på personen i frågas personnummer utan även se vem som är mamma/pappa/syster/bror/fru, få deras personnummer och adresser. Har varit användningsbart vid ett flertal tillfällen.
Hur? Måste jag resa mig från stolen?

Freddy82 skrev:
Men vafan, jag tänker alltid så att, är det nån som blåser mig så är det bara att jag åker dit och hämtar pengarna, plus lite till för resan dit&tebax. Låna helst av skjutvapen av nån polare om det blir problem väl framme.

Smart! :D Vad gör du när du kommer fram och han har ett större vapen än dig, och betydligt fler supportrar på sin sida? Låt först lagen göra sitt, sedan kan man försöka sig på alternativa vägar om man anser att det behövs.

Freddy82 skrev:

Skjuter du folk för 700 spänn!? Du kanske skulle bli torped, skulle nog konkurera ut östlänningarna med de priserna :tummenupp

Zee skrev:

Det går att få tag på allt!

----------------------------------

Har själv skickat i väg många paket till folk, då dom fått betala i efterhand men då har jag bara tänkt, betalar dom inte får man väll åka dit:fatta!

Riktigt dåligt av folk att utnytja det här med att man litar på dom, finns säkert någon som lever på det.

fredric skrev:
Tråkigt när det blir på det viset, schysst att dom kunde plocka in snubben!

Struntar "nästan" i pengarna, men grabbfan ska sättas dit! (född -84)
Folk ska inte kunna bete sig hur som helst!
Har provat att ringa idag med, inget svar som vanligt!

du! klaga inte på 84:or vi är oftast ett gäng ärliga människor!
:)

loser skrev:
Smart! :D Vad gör du när du kommer fram och han har ett större vapen än dig, och betydligt fler supportrar på sin sida? Låt först lagen göra sitt, sedan kan man försöka sig på alternativa vägar om man anser att det behövs.

Då sysslar dom nog inte med blåsningar på blocket för några hundra, här handlar det om en ung kille (-84) som nog bara kom på att han kan tjäna lite pengar och sket i att skicka paketet.
:tummenupp

ninja99 skrev:
Skjuter du folk för 700 spänn!? Du kanske skulle bli torped, skulle nog konkurera ut östlänningarna med de priserna :tummenupp

Var det där ett jobberbjudande eller? :hihi

Freddy82 skrev:
Då sysslar dom nog inte med blåsningar på blocket för några hundra, här handlar det om en ung kille (-84) som nog bara kom på att han kan tjäna lite pengar och sket i att skicka paketet.
:tummenupp

Sade killen som var född -82! Tro mig när jag säger att idioter finns i alla åldrar.
Det är lättare att blåsa 100 personer på 700:-, än 10 pers på 7000:-, "vinsten" blir dock densamma.

drovy skrev:
du! klaga inte på 84:or vi är oftast ett gäng ärliga människor!
:)

Vad jag menade var att han e en grabb i jämförelse med mej! Idag fyllda 33!!!! :fyllisar

fredric skrev:
Vad jag menade var att han e en grabb i jämförelse med mej! Idag fyllda 33!!!! :fyllisar

Hursomhelst, Polisanmälan är gjord och ärendet är skickat till Trelleborgspolisen. Dom skulle i sin tur ta kontakt med verdebörande.

Sedan får vi se vad som händer. Enligt polisen såg det mycket lovande ut!
Dock bör jag ej förvänta mig några pengar el bränsletrycksregulator!

loser skrev:
Sade killen som var född -82! Tro mig när jag säger att idioter finns i alla åldrar.
Det är lättare att blåsa 100 personer på 700:-, än 10 pers på 7000:-, "vinsten" blir dock densamma.

Jag är ju också ung :fakta Jag tror nog det är lättare att blåsa 10pers på bärbara datorer än 100st på bränsletrycksregulatorer :3freak

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti