Tyvärr är det bara att inse att det finns lika stor andel idioter på Blocket som det gör i resten av samhället.
För något år sedan hade jag via mail kommit överens om att köpa en bunt facklitteratur av en kille, betalningen skulle ske via postförskott. Killen berättar att han, något försenat skickat paketet till mig ett visst datum. När inget paket dyker upp frågar jag igen och blir försäkrad att visst, paketet är skickat, självklart.
När ytterligare något vecka gått utan paket, och nu utan mailsvar från säljaren, börjar jag söka killen per telefon. När någon ibland svarar på hans hemnummer läggs luren lika snabbt på igen. Söker honom via hans sambo etc, men med samma resultat.
Efter ytterligare någon vecka frågar jag killen rakt ut per SMS: Om du har sålt grejorna till någon annan så berätta det nu så kan vi spara varandra en massa tid. Svaret var kort: JA. Därefter började killen skälla på mig för att jag uppfört mig som en stalker, och att jag naturligtvis borde ha fattat att han inte ville göra affärer med mig eftersom han inte svarat på telefon...
Där förlorade jag inga pengar, bara tid. Med en annan kille tog jag en kalkylerad risk och betalade 1500:- i förskott som delbetalning för en kamera. Killen, och ett flertal av hans familjemedlemmar (nix, inga muslimer) visade sig så småningom vara synnerligen välbekanta stamkunder hos åklagarmyndigheten i Karlskrona. Några pengar kommer jag naturligtvis aldrig att återse, men det blev ganska fort uppenbart. Däremot hoppas jag fortfarande att killen kan få frihetsberövas några månader; dokumentation/bevisning är klockren och brottens omfattning (systematiskt bedrägeri, stort antal målsägare) är graverande.
Skulle förundersökningen mot förmodan läggas ner finns alltid alternativet att helt osjälviskt överlåta fodran på honom till någon med större motivation.
The bottom line är att det, som sagt, finns gott om idioter.