BE C DE på körkortet - snart A

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Kommer jag att få prövotid?
Hur lång?
Vad händer med de andra körkortsklasserna om jag viskar fram i liiiiite för hög fart?

ang. prövotiden så beror det på hur länge du haft de andra behörigheterna. Prövotiden är väl fortfarande 2 år, och det spelar ingen roll vilket körkort du haft i två år, prövotiden räknas från första körkortsbehörigheten och 2 år framåt.

Som ovan, prövotiden gäller bara för första behörigheten.
Blir du av med körkortet för att du kör hoj för snabbt, ja då ryker alla. Grattis lixåm ;)

Varför har du BE och DE men bara C?

/Bus-Bo A BE CE

....... prövotiden räknas från första körkortsbehörigheten och 2 år framåt.
Ahaaaa inte om man tar en ny körkortsklass då, det var ju skönt för det är väldigt svårt att lära gamla hundar sitta.

Min lärare har synpunkter på hur jag håller fartgränserna och jag tror det var någon gång 1992 som jag registrerade en hastighetsskylt i minnet senast....kör efter trafikrytm och väglag..... Kan bli tufft på uppkörningen så jag anstränger mig verkligen nu för att se hastighetsskyltarna och hålla hastigheten.

Det som skrämmer mig är hur du med alla dina behörigheter inte vet svaret på din egen fråga??? :va

Trodde man automatiskt fick CE om man har C och tar DE
Men det kanske är tvärsom, att man får DE om man har D och tar CE ?

Ps. du får ingen ny eller förlängd prövotid Ds.

CE får du inte automatiskt om du har C. Det är rätt stor skillnad på en vanlig lastbil och en lastbil med ett fett släp på.

Akta dig, med "fel" hoj så är du snart utan alla dina behörigheter..

Varför har du BE och DE men bara C?

/Bus-Bo A BE CE

När man kör upp för D (vilket blir DE eftersom det gäller för ledbuss!) kommer C och E:et på B "på köpet"

Trodde man automatiskt fick CE om man har C och tar DE
Men det kanske är tvärsom, att man får DE om man har D och tar CE ?

Ps. du får ingen ny eller förlängd prövotid Ds.

Se svaret ovan

Last edited:
Exakt vad ja tänkte när ja läste första inlägget i tråden....:va

Trött jag blir på alla viktigpettrar som kan allt om alla saker i HELA världen.
Inte nog med att svar nummer 5 (?) idiotförklarar mig. Sen kommer nisse nummer 2 några inlägg senare och säger samma sak. Tack men på den tiden jag tog körkort så fanns inte ens prövotid tror jag. Fanns det så klarade jag mig bra trots att jag inte hade samma stenkoll som ni!!! :arsele Tack för era inlägg "Hell er KUNGAR AV HELA VÄRLDEN" :pannkyss

Nu lär det väl komma en skur av "...precis vad jag tänkte......" men det bjuder jag på.

Varför inte CE, jag behövde BE och insåg att om jag tog D så fick jag BE och C på köpet. 8000kr 1992 på firman var inte så mkt att snacka om.

Trött jag blir på alla viktigpettrar som kan allt om alla saker i HELA världen....

Inte idiotförklarar dig, tråkigt att du tar åt dig och jag ber om ursäkt för det!

Jag antar att du har tagit körkortet i omgångar och aldrig fått prövotid för någon behörighet så varför skulle det vara annorlunda med A behörigheten.

Fortkörning där man får körkortet indraget har haft samma regler så länge jag kan minnas (jag är dock bara 34 år) dvs att poängen är att man inte får köra eftersom länsrätten anser inte att du är lämplig som förare, förare av alla fordon inte bara bil eller mc.

Jag anser inte mig veta allt om allt men att man som 40+ (jag antar att du är det) inte kan elementära saker som detta för mina tankar till att du borde kanske titta igenom KK boken ett par gånger till för att vara säker att du inte har glömt några andra regler!

Inte idiotförklarar dig, tråkigt att du tar åt dig och jag ber om ursäkt för det!

Jag antar att du har tagit körkortet i omgångar och aldrig fått prövotid för någon behörighet så varför skulle det vara annorlunda med A behörigheten.

Jag anser inte mig veta allt om allt men att man som 40+ (jag antar att du är det) inte kan elementära saker som detta för mina tankar till att du borde kanske titta igenom KK boken ett par gånger till för att vara säker att du inte har glömt några andra regler!

Jag har extra ömma tår idag kanske....

Jag är 37 och kan inte påstå att läsa KK-boken står högt på prioriteringslistan i mitt liv. Har du läst den sedan du tog dina KK? I sådana fall :klappar Har någon läst den med regelbundenhet för att vara säker på att man inte glömt några regler? Kanske dags för en Poll? :D

...Har du läst den sedan du tog dina KK? I sådana fall :klappar Har någon läst den med regelbundenhet för att vara säker på att man inte glömt några regler? Kanske dags för en Poll? :D

:D Jag tog C behörighet för 1,5 år sedan och kan påstå att jag har glömt en del och att en del har tillkommit så att inte ens JAG är perfekt :skrämd

Kan du förklara för mig lite om datumparkering o du allmäktige..?

Datumparkering innebär att parkering är förbjuden på gatusida med jämna husnummer under jämnt datum. Motsvarande gäller udda nummer under udda datum.

Fan lite kan jag :D

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!