JakobTheOne
Ny medlem
Med nyinförskafad laddare (CTEK Multi XS 3600) så ställde jag undan hojen med gott samvete i höstas...
I med batteriet idag, på med tändningen, soppa pumpen går igång displayen lyser upp..trycker in starknappen "klick" kollar kablaget att jag dragit åt batterikablarna ordentligt "klick"
hojen visar att det är 12.3 volt i batteriet ...efter ca 1 timmes springande i garaget något lägre kring 11.8v kan nog beror på lyset mm.
nu till frågorna, laddaren min har 3 lägen:
moped 1.2 -14 Ah 14,4v
bil 14-120Ah 14,4v
"snöflinga" högre laddström samt 14,7v
Vet inte om man skall erkänna sånthär men jag tror att jag råkat ha på "mopedläget" hela vintern ..mitt batteri är på 18ah (jag borde väl således använt samma läge som för bil)
Laddaren har dock visat att batteriet är fullt hela tiden!
kan detta ha förstört batteriet?
Nu kopplade jag på det på laddaren igen och skickade i lite mer ström "snöflingan" laddaren visar nu halvfullt batteri och är så varm så det knappt går att ta i den, tror ni jag kommer kunna rädda batteriet eller är det kört?
I med batteriet idag, på med tändningen, soppa pumpen går igång displayen lyser upp..trycker in starknappen "klick" kollar kablaget att jag dragit åt batterikablarna ordentligt "klick"
hojen visar att det är 12.3 volt i batteriet ...efter ca 1 timmes springande i garaget något lägre kring 11.8v kan nog beror på lyset mm.
nu till frågorna, laddaren min har 3 lägen:
moped 1.2 -14 Ah 14,4v
bil 14-120Ah 14,4v
"snöflinga" högre laddström samt 14,7v
Vet inte om man skall erkänna sånthär men jag tror att jag råkat ha på "mopedläget" hela vintern ..mitt batteri är på 18ah (jag borde väl således använt samma läge som för bil)
Laddaren har dock visat att batteriet är fullt hela tiden!
kan detta ha förstört batteriet?
Nu kopplade jag på det på laddaren igen och skickade i lite mer ström "snöflingan" laddaren visar nu halvfullt batteri och är så varm så det knappt går att ta i den, tror ni jag kommer kunna rädda batteriet eller är det kört?