Batteritrubbel!

undrar hur mycket regulatorn ger till batteriet när den sitter i hojen... :rolleyes:

Beror ju på vad den klarar och hur slut batteriet är. Men inte under 14,7V som snöflingan ger.

Sedan är laddaren uppdelat i 3 zoner. Tror du tillverkaren gör sådant för skoj skull? De olika lägena ger olika kräm.
Varför tror du att tillverkaren av laddaren själv rekommenderar att köra i de olika lägena beroende på storlek av batteri (Ah).

Om batteriet är så varmt som TS påstår så är inte batteriet långt ifrån att koka. Oavsett om regulatorn i bågen hade agerat på samma vis så kan du väl ändå inte rekommendera att köra på? Blybatterier kan explodera så fint så.

Last edited:
Jag tolkar det som att det är laddaren som blir varm.

jaha.... SÅ kanske det var menat... Ja, är inte batteriet varmt alls så äre ju ingen större fara egentligen. Fast man kan ju undra varför laddaren blir så varm i så fall...

Skönt när man har både V & A till och med i loggfunktion på den egna laddaren så man vet vad som händer och hur mkt man får i batteriet.

Beror ju på vad den klarar och hur slut batteriet är. Men inte under 14,7V som snöflingan ger.

Sedan är laddaren uppdelat i 3 zoner. Tror du tillverkaren gör sådant för skoj skull? De olika lägena ger olika kräm.
Varför tror du att tillverkaren av laddaren själv rekommenderar att köra i de olika lägena beroende på storlek av batteri (Ah).

Om batteriet är så varmt som TS påstår så är inte batteriet långt ifrån att koka. Oavsett om regulatorn i bågen hade agerat på samma vis så kan du väl ändå inte rekommendera att köra på? Blybatterier kan explodera så fint så.

Vad menade du i första meningen?

Kanske för att underhållsladdningen ska bli anpassad till hur stort batteriet är...
Huvudladdningen tar bara olika lång tid.. (snabbare på bil-läget och långsammare på mc-läge)

De va iförsig inte batteriet som va varmt..

"Beror ju på vad den klarar och hur slut batteriet är. Men inte under 14,7V som snöflingan ger"

Beror ju på var generator och regulator klarar av att lämna i WH eller AH för all del. Svårt att höfta något men på en mc.
Gissar på 8A? Men dock inte konstant och låta varvtal. Vad denna C-tek lämnar max på snöflingan vid 14,7V har jag ingen aning om.

Snöflingan laddar alltså med 14,7V som är högre än regulatorn i din mc och normala laddare. Kan alltså ställa till problem.
Jag hade varit försiktig med det på ett sådant litet batteri.

Dock var det troligtvis laddaren TS menade och inte batteriet som jag först trott. Förhoppningsvis har laddaren övertempskydd... Vore tråkigt om man kunde bränna den.

Vad menade du i första meningen?

Kanske för att underhållsladdningen ska bli anpassad till hur stort batteriet är...
Huvudladdningen tar bara olika lång tid.. (snabbare på bil-läget och långsammare på mc-läge)

De va iförsig inte batteriet som va varmt..

"Beror ju på vad den klarar och hur slut batteriet är. Men inte under 14,7V som snöflingan ger"

Snöflingan laddar alltså med 14,7V som är högre än regulatorn i din mc och normala laddare. Kan alltså ställa till problem.
Jag hade varit försiktig med det på ett sådant litet batteri.
Om nu snälla människor arbetar och tar fram uppgifter för andra - så LÄS PÅ!
Den fil som angavs i början av tråden visar skillnaden i batteriegenskaper vid olika temperaturer.
"Snöflingan" används vid mycket låga batteritemperaturer (står säkert i CTEK-manualen också).
En "ackumulator" (batteri) är en enhet för att lagra energi i kemisk form. ALLA kemiska reaktioner går trögare vid låg temperatur!
Inkl att acken har annorlunda egenskaper vid låga temperaturer (återigen se filen!!!)
Läge "snöflinga" används för att kompensera för annorlunda ack-egenskaper vid låga temperaturer och ska, således, INTE användas under andra förhållanden!

Så vitt jag vet startar ALLA ctek laddare om i det läge dom senast var inställda på efter strömavbrott, det är ju rätt viktigt på en laddare som är tänkt att lämmnas ikopplad under förvaring.

Däremot gör inte några av dom billiga kopiorna det (minns inte om det var Lidl's eller Biltemas) vilket ju kan vara rätt surt om man hittar hobbyfordonet med dött/sönderfruset batteri.

Hmmm uttrycker jag mig klumpigt? Jag sa visserligen inte att det var ok vid rejält låga temperaturer men vi verkar vara överens om att det är ingen hit att ladda batterier med snöflingan på där det är relativt varmt.

Sedan vill jag påstå att det är lättare att knäcka ett litet batteri vs ett stort batteri med en liten c-tek om man nu kör snöflingan.

Är batteriet rätt slut och man knökar på med för mkt effekt kokar ju batteriet till slut.

Om nu snälla människor arbetar och tar fram uppgifter för andra - så LÄS PÅ!
Den fil som angavs i början av tråden visar skillnaden i batteriegenskaper vid olika temperaturer.
"Snöflingan" används vid mycket låga batteritemperaturer (står säkert i CTEK-manualen också).
En "ackumulator" (batteri) är en enhet för att lagra energi i kemisk form. ALLA kemiska reaktioner går trögare vid låg temperatur!
Inkl att acken har annorlunda egenskaper vid låga temperaturer (återigen se filen!!!)
Läge "snöflinga" används för att kompensera för annorlunda ack-egenskaper vid låga temperaturer och ska, således, INTE användas under andra förhållanden!

Kanske folk som köpt billiga "pirat" kopior men det har varit uppe i en tidigare tråd att det var en modell av c-tek som inte gjorde det.
Eller så var det fel på dem?

Så vitt jag vet startar ALLA ctek laddare om i det läge dom senast var inställda på efter strömavbrott, det är ju rätt viktigt på en laddare som är tänkt att lämmnas ikopplad under förvaring.

Däremot gör inte några av dom billiga kopiorna det (minns inte om det var Lidl's eller Biltemas) vilket ju kan vara rätt surt om man hittar hobbyfordonet med dött/sönderfruset batteri.

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...