Batteritrubbel!

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Med nyinförskafad laddare (CTEK Multi XS 3600) så ställde jag undan hojen med gott samvete i höstas...

I med batteriet idag, på med tändningen, soppa pumpen går igång displayen lyser upp..trycker in starknappen "klick" kollar kablaget att jag dragit åt batterikablarna ordentligt "klick"

hojen visar att det är 12.3 volt i batteriet ...efter ca 1 timmes springande i garaget något lägre kring 11.8v kan nog beror på lyset mm.

nu till frågorna, laddaren min har 3 lägen:

moped 1.2 -14 Ah 14,4v
bil 14-120Ah 14,4v
"snöflinga" högre laddström samt 14,7v

Vet inte om man skall erkänna sånthär men jag tror att jag råkat ha på "mopedläget" hela vintern ..mitt batteri är på 18ah (jag borde väl således använt samma läge som för bil)

Laddaren har dock visat att batteriet är fullt hela tiden!
kan detta ha förstört batteriet?

Nu kopplade jag på det på laddaren igen och skickade i lite mer ström "snöflingan" laddaren visar nu halvfullt batteri och är så varm så det knappt går att ta i den, tror ni jag kommer kunna rädda batteriet eller är det kört?

Tror knappast du pajjat batteriet med mopedläget. Lite låg underhållsström men so what. bättre än inget. Tänk på alla som inte underhållsladdar alls men klarar vintern. Du har ju vart fall haft några elektroner som vandrat åt rätt håll.

stressa ett litet 18A batteri med snöflingan skall man vara försiktig med.
Akta så att inte batteriet exploderar eller sprutar syra omkring sig.

kör i vanligt bil-läge eftersom du har 18A och manualen säger 14 och uppåt i detta läge.

Last edited:
Tror knappast du pajjat batteriet med mopedläget. Lite låg underhållsström men so what. bättre än inget. Tänk på alla som inte underhållsladdar alls men klarar vintern. Du har ju vart fall haft några elektroner som vandrat åt rätt håll.

kör i vanligt bil-läge eftersom du har 18A och manualen säger 14 och uppåt i detta läge.

Tackar!
fortsättning följer under morgondagen efter jobbet:-)

Hur gammalt är batteriet? Ett friskt nyladdat batteri borde ha högre tomspänning
än 12,3 V och borde inte sjunka till 11,8 om du inte belastade det hårt.

Enligt ett test i Motorrad nr 2 2011 av batterladdare så laddar de två CTEKmodellerna till 14,4 Volt spänning och slår sedan ifrån. Därefter underhållsström. Sjunker spänningen under 13,5V slår de till igen. Som jag uppfattar testet. Med 12,3V har nått har gått fel med CTEKn. Måste CTEKn programmeras för att ladda varje gång den används kan en förklaring vara tillfälligt 230V strömavbrott. Annars är det fel på den, lämna tillbaka den. Tillsammans med en kort beskrivning av vad som hänt.
Och är det så att CTEK och liknande av typen med med valfria batteristorlekar inte klarar strömavbrott. Så är den här typen ju inte så lämpliga att få jobba på egen hand hela vintern. Man får kolla batteriet då och då med digital Volt-meter.
Och vid behov "starta om" den dumma batteriladdaren.

Batterispänningen varierar med temperaturen. Se bifogad fil.
som du måste spara på din dator. Du måste sedan ändra filnamn och byta txt till doc för att kunna öppna den med Word eller OpenOffice.
Sporthoj.com tillåter inte ändelsen doc.

Bifogat

Jag har också haft mitt batteri på underhållsladdning hela vinten. För ca 1 vecka sedan upptäckte jag att laddaren indikerade att batteriet ej var fulladdat. Tog ur batteriet o det visade sig att flera celler hade för låg vätske nivå. Blev till att köpa nytt.

Batterispänningen varierar med temperaturen. Se bifogad fil.
som du måste spara på din dator. Du måste sedan ändra filnamn och byta txt till doc för att kunna öppna den med Word eller OpenOffice.
Sporthoj.com tillåter inte ändelsen doc.
Mycket bra information i filen. Läs på!
Att CTEk-en ballar ur vid kortare strömavbrott, "dippar", får väl ses som en rätt allvarlig svaghet?:va
Själv använder jag en Lidl-kopia med liknande egenskaper.
Det är ju så att om man tror att man är trygg iom att man kopplat in en underhållsladdare - så tror man tydligen grovt fel...
Man måste kolla att prylen är "on" regelbundet.
Det är ju just under kalla årstiden som de korta strömavbrotten vanligen kommer.
(Tyckte att jag läste nånstans att det ska komma laddare med överbryggning av kortare avbrott, men kan minnas fel)

Ang batteriet, ett bra batteri bör klara 3-4mån utan underhållsladdning om det står svalt, (låg temp = lägre självurladdning) men som det helt korrekt stod i bilagan, släppa spänningen för lågt = :död.
Man kan ha tur - eller inte..:)

(Tyckte att jag läste nånstans att det ska komma laddare med överbryggning av kortare avbrott, men kan minnas fel)
Tydligen har jag rätt i min misstanke att laddare med flera möjligheter måste programmeras efter strömavbrott. Så här skriver motorrad om CTEK MultiXS 4003: "relativt enkel att använda (programval krävs)" och så här skriver de om CTEK XS 0.8: "mycket enkel att sköta".
Förhoppningsvis innebär detta att de "enkla" modellerna, utan några som helst programval avsedda för MC-batterier (dvs laddström under 1A, Haynes rekommenderar till Triumph att man laddar med högst "10%" exempel 14Ah/10h=högst 1,4A) fungerar som man tror de skall göra, dvs de sköter om batteriet utan övervakning under vintern. :tummenupp
Medan med de mer avancerade modellerna med programval måste man kolla att de är "ON" regelbundet som Kahobe skrev. :mad: Vilket innebär att en Biltema laddare för 99,90kr nr 37707 och ett vanligt kopplingsur 39kr med 15min/dag Clas Ohlson nr 36-1049 ger lika mycket övervakningsjobb som en "avancerad" laddare. :rolleyes:

Last edited:
Jag måste ha ett måndagsex till batteri.
Det har stått sen 2009 utan att laddas och har fortfarande full kräm =P
Provladdade det lite häromdagen och efter 10 min så vart det fullt.

Tydligen har jag rätt i min misstanke att laddare med flera möjligheter måste programmeras efter strömavbrott.
En rätt hygglig gissning är ju att de enklare modellerna är analoga utan nån som helst inbyggd intelligens - dvs de startar om efter ett strömavbrott som om inget hänt.
De mer avancerade innehåller nog nån simpel förprogrammerad datorkrets (Pic eller nåt sånt) som vid spänningspåslag går igång och ställer sig i ett läge förberedd för användarens egna "programmering".
Om spänningen försvinner -> all "programmering" glöms bort och prylen ställer sig i redo-läge för användarprogrammering när spänningen återkommer . Dvs ingen laddning.
Ett extra flashminne som minns "sista inställning" och "autostart till senaste inställda egenskaper" vid power-up är nog inte så knepigt att implementera, men det kostar lite till och sen blir ju "användarprogrammeringen" något mer komplicerad än att "stega fram rätt läge"..:D
Risken finns ju att "sist inställt" var "ladda båtbatteri à 300Ah" och man sen ansluter den till mc-ack på 12Ah... :ajjabajja

"Jag måste ha ett måndagsex till batteri.
Provladdade det lite häromdagen och efter 10 min så vart det fullt."

Ja, du har full spänning, men har du fortfarande full "max sröm? Dvs Är CCA:t fortfarande OK?

Last edited:
Ja, du har full spänning, men har du fortfarande full "max sröm? Dvs Är CCA:t fortfarande OK?

Det funkade som startbatteri till Arlakossan när dens egna batteri svek så det var iaf tillräckligt för att snurra igång den =)

Jag måste ha ett måndagsex till batteri.
Provladdade det lite häromdagen och efter 10 min så vart det fullt.

Två möjligheter:
Riktigt bra batteri! Grattis.
Batteriet slut.
Enda sättet få reda på om det är BU eller BÄ är egentligen att kolla om hojen startar.

Jag var lite långsam ser att ditt batteri fungerade i skarpt läge. Slutsatsen är att har man riktigt bra batteri behövs inte batteriladdare. Om man har plockat batteriet ur hojen, det finns ju hojar som drar ström hela tiden. Men hur ska tillverkarna av sådana batterier överleva.....för de är väl lite dyrare.

Last edited:
Två möjligheter:
Riktigt bra batteri! Grattis.
Batteriet slut.
Enda sättet få reda på om det är BU eller BÄ är egentligen att kolla om hojen startar. Eller koppla in t.ex. en 20W lampa och se hur länge det håller spänningen.

Tror det är riktigt bra, orkar att dra runt Kossans motor när dess originalbatteri spökade så det verkar vara riktigt bra.

Var samma när jag köpte raset, batteriet hade inga problem med att snurra runt motorn varv efter varv utan tvek :yoparty

Tack för alla svar!
Jag lät som sagt batteriet stå över natten och gav det lite mer laddström i "bil läget"
Precis innan jag kröp till kojs indikerade laddaren "halvfullt batteri och var sjukt varm!
Låter mycket troligt att det som sagt kan ha vart strömavbrott eller dyl åtminstonen någon gång under vintern..

Kånkade ner skiten till hojen igen och vips! 12.7V vid ca 20 grader!
Nu funkade dessutom helljuset ..vilket det inte gjorde igår:-)
Dock samma reaktion från startmotorn.. "klick"

Kopplade loss igen och verkligen skruvade åt kablarna ORDENTLIGT!
Nu hände det grejer!
Startmotorn gick typ ett halvt varv PANG (all soppa som låg i motorn efter mina tappra springstartsförsök igår gjorde nog sitt till:-)
Efter en start till verkade batteriet lika piggt (12.6V) så nu skall det bli spännande att se hur det går efter jobbet att starta upp.

Den verkar vara extremt känslig för hur man skruvar dit kablarna.. skall ta med lite batteripols fett eller något hem och smörja på så kanske det blir lite "säkrare" kontakt..

Återigen tack för alla tips!

Hur gammalt är batteriet? Ett friskt nyladdat batteri borde ha högre tomspänning
än 12,3 V och borde inte sjunka till 11,8 om du inte belastade det hårt.

Batteriet är från i sommras, hojen gick ca 300mil juli - nov
alltid stått i varmgarage ,så som det ser ut nu verkar det gå att rädda fick ju igång den imorse:tummenupp

....
....

undrar hur mycket regulatorn ger till batteriet när den sitter i hojen... :rolleyes:

undrar hur mycket regulatorn ger till batteriet när den sitter i hojen... :rolleyes:

menar du i volt?
14,3 på tomgång, syndaflod på gatan utanför:-( så köra blir det ikväll om det torkat upp och inte är minusgrader:-)
ström vet jag inte , men det borde ju gå att ta reda på i manualen:-)

Skönt att den smällde igång =)

Absolut!
Är lite lagom trött i armarna efter att ha släpat runt skiten i garaget igårkväll..nästan så man önskade sig en kick på sidan.. :-)
fast det är klart 877cc kanske inte är det lättaste att få snurr på med foten heller:huvet

Last edited:
Hmm, jag minns tamejtusan inte den fullständiga beteckningen på min C-tek, men den behöver jag inte "programmera" efter ett strömavbrott. Den tar hjälp av spänningen/strömmen i batteriet och håller programmeringen tills strömmen kommer tillbaka.

Hmm, jag minns tamejtusan inte den fullständiga beteckningen på min C-tek, men den behöver jag inte "programmera" efter ett strömavbrott. Den tar hjälp av spänningen/strömmen i batteriet och håller programmeringen tills strömmen kommer tillbaka.

Jag har denna http://www.ctek.com/sv/consumer/mxs-36.aspx
och den klarar oxå strömavbrott. Den hålls, precis som ovan beskriver, vid liv med ström från batteriet.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti