Batteritrubbel

Om den laddar inom värdena och polerna på batteriet inte ser ergade ut/har bra kontakt så är du tillbaka på din egen gissning om att det är batteriet i sig självt som felar.

Testade du att mäta hur mycket batteriet laddade ur under startförsök? (inlägg #14)

Om en cell havererat så är det byte om gäller. Annars kan det vara att batteriet har blivit oxiderat och inte tar laddning som det ska. Detta kan ske om batteriet t ex varit helt urladdat ett tag. Vissa "smarta" batteriladdare som CTEK ska kunna regenerera oxiderade batterier. I min erfarenhet är det dock sällan det hjälper, utan det blir ofta nytt batteri i slutändan iaf.

Här finns en del tips gällande laddning/generering av batterier.
http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm

Nu ska du iaf ha koll på att den laddar som den ska och att misstankarna är tillbaka på batteriet. Det som låter lite underligt i sammanhanget är att batteriet är så pass nytt. Frågan är om något kan ha hänt med batteriet? Var det ett nytt, tomt batteri som fylldes när du köpte det eller var det ett batteri som stod klart på hylla? Ett batteri ska som sagt inte stå helt oanvänt en längre tid när det är fyllt utan lagras torrt/ofyllt.

Vid start sjunker den från 13,1 till 10,93.

Har använt en s.k "smart" laddare.

Batteriet kommer direkt från en hylla på biltema.

Så kan det vara...
EN del batterier har intern kortis, och de tar vare sig emot full laddning, och sen laddar de ur sig fort. Och sånt händer....trots att de är nya.

Tror vi har 100.000 batteritrådar här på SH, men ingen som riktigt tar upp detta problem.
Det här kan man inte se vare sig med syramätning (som kan vara ok efter laddning), ja förutsatt man har ett bly/syrabatteri (har ditt batteri korkar som går att öppna?)
Problemet är inte lika vanligt på slutna batterier, men förekommer.

I bägge fallen kan man avslöja ett dåligt batteri med en batteritestare.
Den belastar batteriet rätt kraftigt, och kan då avgöra om batteriet mår bra såväl kroppsligt som psykiskt.

Lät batteriet stå och ladda över natten igen, denna gång något längre än sist. Och idag var det fulladdat.
Det är ett slutet batteri.

Var köptes batteriet?
Biltema
 
Last edited:
Vid start sjunker den från 13,1 till 10,93.
Har använt en s.k "smart" laddare.
Batteriet kommer direkt från en hylla på biltema.
Lät batteriet stå och ladda över natten igen, denna gång något längre än sist. Och idag var det fulladdat.
Det är ett slutet batteri.
Det verkar ju vara helt Ok.
Tror du kan avskriva "batterifel"
Kan du definiera "inte starta" i begynnelseinlägget?
Snurrar inte?
Går inte igång men startmotor/motor snurrar??
 
Det verkar ju vara helt Ok.
Tror du kan avskriva "batterifel"
Kan du definiera "inte starta" i begynnelseinlägget?
Snurrar inte?
Går inte igång men startmotor/motor snurrar??

Precis så, startmotorn snurrar men den går inte igång.
Sen brukar den dra en sista suck innan jag ger upp och springer igång den.
Vid ett tillfälle snurrade dock inte startmotorn.

Anledningen till att jag bytte batteriet för någon månad sedan var att batteriet tvärdog efter en bensträckare långt bort på en ödslig landsväg.
Innan dess har det aldrig varit några problem.
 
Tvärt imot alla Biltema tvivlare så är jag flitig besökare hos nämda inrättning

Batterier fån tema dock?? Joo dom kan funka skitbra och gör det för det mesta

Kvaliten därimot är väl minst sagt ojämn ( vet flera som fått kassa batterier)

Men vad är problemet , Kundservicen hos BT är super

Åk å byt batteri , enklaste åtgärden

Har själv bytt bilbatterier med ovan nämda bekymmer
 
Tvärt imot alla Biltema tvivlare så är jag flitig besökare hos nämda inrättning

Batterier fån tema dock?? Joo dom kan funka skitbra och gör det för det mesta

Kvaliten därimot är väl minst sagt ojämn ( vet flera som fått kassa batterier)

Men vad är problemet , Kundservicen hos BT är super

Åk å byt batteri , enklaste åtgärden

Har själv bytt bilbatterier med ovan nämda bekymmer

Om jag hittar kvittot så skulle jag ju kunna byta. Men vad ska jag ange för anledning till bytet? Om jag har förstått det hela rätt så verkar det ju inte vara batteriet som spökar?
 
Precis så, startmotorn snurrar men den går inte igång.
Sen brukar den dra en sista suck innan jag ger upp och springer igång den.
Vid ett tillfälle snurrade dock inte startmotorn.

Anledningen till att jag bytte batteriet för någon månad sedan var att batteriet tvärdog efter en bensträckare långt bort på en ödslig landsväg.
Innan dess har det aldrig varit några problem.
Värdena låter bra (även om kortis inte helt går att avskriva). Är den bara svårstartat när den har stått några dagar, aldrig när du är ute och kör?

Har det nya batteriet samma amperetimmar (Ah) som det gamla? Om det är så att du har en läckström i systemet så blir ett mindre batteri känsligare för detta. Om din hoj dessutom är lite känslig på startströmmen så kan den efter några dagar landa under vad den behöver för att gå igång.

Värt att mäta läckstömmen så att inget står och smygdrar. Detta gör du genom att ha tändningen avstängd, lossar på + kabeln och mäter ampere i serie mellan batteriet och pluskabeln. Viktigt! Ha multimetern på kopplad på 10A området, annars går i bästa fall säkringen och i sämsta fall blir du utan multimeter.

Amperen ska då ligga lågt, dvs mA inte A.

Om jag hittar kvittot så skulle jag ju kunna byta. Men vad ska jag ange för anledning till bytet? Om jag har förstått det hela rätt så verkar det ju inte vara batteriet som spökar?
Kan vara värt att testa om inget annat fungerar. Antingen så kan de mäta batteriet med en testare eller så byter de rakt av till ett nytt. Säg i så fall att det misstänks att batteriet kan vara kortslutet och att laddningen på hojen är uppmätt och ok.

Du kan ev kolla mitt inlägg innan detta först.
 
Last edited:
Om jag hittar kvittot så skulle jag ju kunna byta. Men vad ska jag ange för anledning till bytet? Om jag har förstått det hela rätt så verkar det ju inte vara batteriet som spökar?


Mäta batterier kan vara rätt svårt Speciellt då du nyss har laddat det

Skadade batterier som står ett tag ( en vecka) kan få en ansamling med gukka på botten, Denna gukka leder ström

Sedimentering har jag för mig att termen heter, Blir säkert rättad snart av nån expert:D
 
Värdena låter bra (även om kortis inte helt går att avskriva). Är den bara svårstartat när den har stått några dagar, aldrig när du är ute och kör?

Har det nya batteriet samma amperetimmar (Ah) som det gamla? Om det är så att du har en läckström i systemet så blir ett mindre batteri känsligare för detta. Om din hoj dessutom är lite känslig på startströmmen så kan den efter några dagar landa under vad den behöver för att gå igång.

Värt att mäta läckstömmen så att inget står och smygdrar. Detta gör du genom att ha tändningen avstängd, lossar på + kabeln och mäter ampere i serie mellan batteriet och pluskabeln. Viktigt! Ha multimetern på kopplad på 10A området, annars går i bästa fall säkringen och i sämsta fall blir du utan multimeter.

Amperen ska då ligga lågt, dvs mA inte A.


Kan vara värt att testa om inget annat fungerar. Antingen så kan de mäta batteriet med en testare eller så byter de rakt av till ett nytt. Säg i så fall att det misstänks att batteriet kan vara kortslutet och att laddningen på hojen är uppmätt och ok.

Du kan ev kolla mitt inlägg innan detta först.

Det har strulat när den stått över natten, men inte när jag har varit ute och kört. Bortsett från händelsen som gjorde att jag bytte batteriet för en månad sen.

Det satt ett likadant biltemabatteri i hojen innan jag bytte.
 
Det har strulat när den stått över natten, men inte när jag har varit ute och kört. Bortsett från händelsen som gjorde att jag bytte batteriet för en månad sen.

Det satt ett likadant biltemabatteri i hojen innan jag bytte.

Är batteriet styrka ok mot original? Tycker nog att det låter som om du har oxid/glapp/jordfel i tändkretsen. Vilket gör att det krävs lite extra mos i batteriet för att få igång den. Ta isär kontakter jordpunkter och gör rent. Batteriet verkade ju vara ok iaf. Har ett Biltema 80-823 ståendes som är friskt om du inte bor så långt från södra delen i stan. Har du provat att kabla från en bil?

/U
 
Är batteriet styrka ok mot original? Tycker nog att det låter som om du har oxid/glapp/jordfel i tändkretsen. Vilket gör att det krävs lite extra mos i batteriet för att få igång den. Ta isär kontakter jordpunkter och gör rent. Batteriet verkade ju vara ok iaf. Har ett Biltema 80-823 ståendes som är friskt om du inte bor så långt från södra delen i stan. Har du provat att kabla från en bil?

/U

Jag och hojen befinner oss just nu i Länna, nästan grannar med andra ord.
Ska gå ner i garaget och klia mig i huvudet en stund till så får jag återkomma.
 
Ok, över natten... - Du har ingen såndäringa smart laddare som berättar när den är färdig då?
Det kan ju vara bra.
Lite dyrare. Mycket bättre.
Men om du har en gammal liten Mc-laddare brukar de ge ca 0,7-1,0A
Räknar man av förluster kan man i stort sett säga att de har en effektiv laddström på 0,5A
har du då ett batteri på säg 10Ah så tar det således 20h från att batteriet är helt tomt tills att det är fullt med en sån laddare.

jag "gissar vilt" på att du har ett 12 eller 14Ah batteri... ;) och har du då en sån här "batterieleiminatorladdare" (som det faktiskt är) så tar det nog i alla fulla fall MINST 12h att ladda batteriet.

Nä - nu ska jag löda lindningen i mitt startrelä. Måste få igång rajjsern!

Hepp
 
Last edited:
Om jag hittar kvittot så skulle jag ju kunna byta. Men vad ska jag ange för anledning till bytet? Om jag har förstått det hela rätt så verkar det ju inte vara batteriet som spökar?

Om du vill säkra dig om att batteriet är ok så ta med kvittot och säg att du har indikationer på att det "eventuellt" är batteriet det är fel på, & be dom belasta det med den batteritestare som dom har i sitt sortiment för att konstatera om så är fallet (fulladdat ska det då vara).

Edit: Och om du vid samma tillfälle har på dig din gympingutstyrsel får du säkert lite extra förståelse & medkänsla från personalen. ;)
 
Last edited:
Ok, över natten... - Du har ingen såndäringa smart laddare som berättar när den är färdig då?
Det kan ju vara bra.
Lite dyrare. Mycket bättre.
Men om du har en gammal liten Mc-laddare brukar de ge ca 0,7-1,0A
Räknar man av förluster kan man i stort sett säga att de har en effektiv laddström på 0,5A
har du då ett batteri på säg 10Ah så tar det således 20h från att batteriet är helt tomt tills att det är fullt med en sån laddare.

jag "gissar vilt" på att du har ett 12 eller 14Ah batteri... ;) och har du då en sån här "batterieleiminatorladdare" (som det faktiskt är) så tar det nog i alla fulla fall MINST 12h att ladda batteriet.

Nä - nu ska jag löda lindningen i mitt startrelä. Måste få igång rajjsern!

Hepp

Jag har ett 9Ah batteri, vilket laddaren säger är fullt nu.
Så nu packar jag ihop och kör, så får vi se när den ger upp nästa gång.

Om du vill säkra dig om att batteriet är ok så ta med kvittot och säg att du har indikationer på att det "eventuellt" är batteriet det är fel på, & be dom belasta det med den batteritestare som dom har i sitt sortiment för att konstatera om så är fallet (fulladdat ska det då vara).

Edit: Och om du vid samma tillfälle har på dig din gympingutstyrsel får du säkert lite extra förståelse & medkänsla från personalen. ;)

Kvittot har jag supit bort.
Men även det kanske dom kan ha överseende med om jag har på mig den utstyrseln :rolleyes:
 
Last edited:
Ja - prova!
El är konstigt... ibland reparerar det sig själv... (hade ett larm som drog ur mitt batt...men det har det slutat göra nu...gå siffra)
Mitt startrelä funkar nu iaf. Men det reparerade INTE sig självt.
 
Jag har ett 9Ah batteri, vilket laddaren säger är fullt nu.
Så nu packar jag ihop och kör, så får vi se när den ger upp nästa gång.
Hoppas den håller orken nu. Det kan ju som Dr.Bike säger ha suttit i att batteriet inte fått laddning nog och att den nu kommer att starta som den ska. Att den inte orkar efter bara en natt känns dock lite snabbt, några dagar hade känts rimligare.

Jag tror att CBR600f -91 (om det är den hojen det gäller) hade ett 8Ah som original, så 9Ah är på rätt sida så att säga. Att det förra batteriet tvärdog under körning behöver inte betyda att något är fel på hojen. Det kan helt enkelt ha suttit i att en cell i batteriet blev kortsluten, och om regulatorn då inte känner att batteriet tar laddning så kan den överladda batteriet vilket dödar ur det sista ur batteriet ganska snabbt. Inte hojens fel.

Om den fortfarande tappar orken så rekommenderar jag att mäta läckströmmen på den och se så att inte något hänt som orsakar att den drar ur batteriet. En kortis i någon kabel eller problem med tändningen kan ställa till liknande problem. Mäter du upp den så ska max läckström vara 1.2 mA, helst mindre. Över och det är problem.

Har du inte redan servicemanualen nedan så kan du ladda ned den. Där finns felsökning för liknande problem på just din hoj.
http://www.carlsalter.com/aaman/Honda_CBR600_F2_91-94_Service Manual.pdf
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top