Batteritrubbel

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Bytte batteri för någon månad sedan, och nu funkar det inte som det ska.
Gick bra några veckor, men sen ville den inte starta. Laddade batteriet över natten, och kunde starta utan problem i ungefär en vecka.
Nu gör motorcykeln livet surt för mig igen.
Har googlat lite och läst att det eventuellt skulle kunna vara laddningsregulatorn.
Men allt prat om regulatorer, att mäta spänningen, battericeller och annat mumbo jumbo är rena grekiskan.
Någon som kan förklara begripligt för en lekman?
Vad ska jag göra? Kan jag göra det själv? o.s.v...
 
Det klart du kan göra det själv:tummenupp Du behöver dock en multimeter för att mäta med dock. Att du har problem i laddkretsen är ju tveklöst i a f. Kan vara allt från trasig del till bagateller som oxid/glapp. Finns säkert flera här på forumet som har ett instrument att låna ut eller rent av kan ge en hjälpande hand. Annars så funkar exvis Biltemas billigare varianter utmärkt för ändamålet.


lycka till / Uffe
 
Har du en multimeter så är första steget med att kontrollera laddningen ganska enkelt.

Batteriet bör vara fulladdat eller iaf ok.
Starta hojen och håll ca 2500 varv (över tomgång).
Mät mellan batteripolerna
Volten ska då ligga över 13.5. Om den ligger under så felar laddningen.
Varva sedan upp till ca 5-6000, volten ska då ligga under 14.8. Ligger den högre så överladdar den.

Om mätvärdena går utanför dessa så blir det flera steg för att utröna exakt vad som felar. Här har du ett fint flödesschema för felsökning av laddningen. Det förutsätter en viss förkunskap av el men bör gå att följa ganska ok ändå.
http://www.electrosport.com/technical-resources/library/diagnosis/pdf/fault-finding-diagram.pdf
 
Den enda jag kunde tänka mig ha en multimeter liggandes på hyllan hade det tydligen inte.
Så om någon vänlig själ med multimeter och mer expertis än jag har lust att hälsa på i mitt garage så är han/hon välkommen.
Jag kan betala (cash, inte natura), och bjuda på kaffe.
 
Jag har tyvärr inte kaffeavstånd till ditt garage, men det finns säkert någon närmare dina trakter med en vänligt inställd multimeter. Lycka till.
 
Kanske bör nämnas att batteriet stod och laddade över natten sist, men var ändå inte fullt på morgonen. Om inte laddaren visar fel förstås.
Batteriet kanske är ett måndagsexemplar?
 
Använder du en laddare för bilbatterier? mcbatterier vill inte ha en laddström på 4 ampere som vanliga bilbatterier vill och då kan batteriet ta skada om laddströmen är för stor. Vissa tillverkar vill inte att man sträckladdar batterierna för länge heller på grund av värmeutvecklingen utan att man laddar i omgångar.

Men som redan nämnts bör du börja med att mäta upp spänningen över batteripolerna vid lite olika varvtal/helt avstängd.
 
Använder du en laddare för bilbatterier? mcbatterier vill inte ha en laddström på 4 ampere som vanliga bilbatterier vill och då kan batteriet ta skada om laddströmen är för stor. Vissa tillverkar vill inte att man sträckladdar batterierna för länge heller på grund av värmeutvecklingen utan att man laddar i omgångar.

Men som redan nämnts bör du börja med att mäta upp spänningen över batteripolerna vid lite olika varvtal/helt avstängd.

Laddaren är avsedd för mc.
Nåväl, jag ska göra som ni säger och mäta spänningen.
 
Kanske bör nämnas att batteriet stod och laddade över natten sist, men var ändå inte fullt på morgonen. Om inte laddaren visar fel förstås.
Batteriet kanske är ett måndagsexemplar?
Kan vara. Det kan även vara så att om du har ett fel i laddkretsen så kan det i sin tur ha sönder batteriet. Mät först laddningen och se om värdena ser normala ut. Efter det kan du testa och se hur mycket batteriet tappar i volt vid starten.

Åter igen så bör batteriet vara laddat.
Mät mellan polerna med motor avstängd (volten bör ligga runt 12.6-12.7).
Gör ett startförsök och se hur mycket mätvärdet sjunker.
Hamnar det runt 11 volt så ska det vara ok. Dyker det till 5 volt eller liknande har troligen en cell havererat.

De här sakerna kan som sagt hänga ihop, att bara byta batteriet utan att kolla laddningen kan resultera i att du snart har samma problem igen. Dessutom så kan det nu vara så för dig att även om det är laddningen som felar och du fixar den, så kan du fortfarande behöva byta batteriet om det hunnit ta skada.
 
...med en sån här testar du på bästa vis ett fulladdat batteris förmåga att leverera ström: http://www.biltema.se Art.nr 15-1370

Fast du vill kanske varken bli ytterligare 399:- fattigare, ...eller ha en sån mojäng liggandes när du använt den en gång. :näsblod
(dessutom fungerar det ganska bra genom att bara konstatera huruvida det orkar dra runt startmotorn eller inte)
 
Har du en multimeter så är första steget med att kontrollera laddningen ganska enkelt.

Batteriet bör vara fulladdat eller iaf ok.
Starta hojen och håll ca 2500 varv (över tomgång).
Mät mellan batteripolerna
Volten ska då ligga över 13.5. Om den ligger under så felar laddningen.
Varva sedan upp till ca 5-6000, volten ska då ligga under 14.8. Ligger den högre så överladdar den.

Om mätvärdena går utanför dessa så blir det flera steg för att utröna exakt vad som felar. Här har du ett fint flödesschema för felsökning av laddningen. Det förutsätter en viss förkunskap av el men bör gå att följa ganska ok ändå.
http://www.electrosport.com/technical-resources/library/diagnosis/pdf/fault-finding-diagram.pdf

Har köpt en multimeter och följt flödesschemat efter konstens alla regler. 3/3 gånger hamnade jag slutligen på rutan "Charging system perfectly OK. You could still disconnect most of the connections on the bike and spray them with contactcleaner or WD40. This could prevent problems in the future".

Vad är det då som felar?
 
Har köpt en multimeter och följt flödesschemat efter konstens alla regler. 3/3 gånger hamnade jag slutligen på rutan "Charging system perfectly OK. You could still disconnect most of the connections on the bike and spray them with contactcleaner or WD40. This could prevent problems in the future".

Vad är det då som felar?
Om den laddar inom värdena och polerna på batteriet inte ser ergade ut/har bra kontakt så är du tillbaka på din egen gissning om att det är batteriet i sig självt som felar.

Testade du att mäta hur mycket batteriet laddade ur under startförsök? (inlägg #14)

Om en cell havererat så är det byte om gäller. Annars kan det vara att batteriet har blivit oxiderat och inte tar laddning som det ska. Detta kan ske om batteriet t ex varit helt urladdat ett tag. Vissa "smarta" batteriladdare som CTEK ska kunna regenerera oxiderade batterier. I min erfarenhet är det dock sällan det hjälper, utan det blir ofta nytt batteri i slutändan iaf.

Här finns en del tips gällande laddning/generering av batterier.
http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm

Nu ska du iaf ha koll på att den laddar som den ska och att misstankarna är tillbaka på batteriet. Det som låter lite underligt i sammanhanget är att batteriet är så pass nytt. Frågan är om något kan ha hänt med batteriet? Var det ett nytt, tomt batteri som fylldes när du köpte det eller var det ett batteri som stod klart på hylla? Ett batteri ska som sagt inte stå helt oanvänt en längre tid när det är fyllt utan lagras torrt/ofyllt.
 
Kanske bör nämnas att batteriet stod och laddade över natten sist, men var ändå inte fullt på morgonen. Om inte laddaren visar fel förstås.
Batteriet kanske är ett måndagsexemplar?

Så kan det vara...
EN del batterier har intern kortis, och de tar vare sig emot full laddning, och sen laddar de ur sig fort. Och sånt händer....trots att de är nya.

Tror vi har 100.000 batteritrådar här på SH, men ingen som riktigt tar upp detta problem.
Det här kan man inte se vare sig med syramätning (som kan vara ok efter laddning), ja förutsatt man har ett bly/syrabatteri (har ditt batteri korkar som går att öppna?)
Problemet är inte lika vanligt på slutna batterier, men förekommer.

I bägge fallen kan man avslöja ett dåligt batteri med en batteritestare.
Den belastar batteriet rätt kraftigt, och kan då avgöra om batteriet mår bra såväl kroppsligt som psykiskt.
 
Så kan det vara...
EN del batterier har intern kortis, och de tar vare sig emot full laddning, och sen laddar de ur sig fort. Och sånt händer....trots att de är nya.

Tror vi har 100.000 batteritrådar här på SH, men ingen som riktigt tar upp detta problem.
Det här kan man inte se vare sig med syramätning (som kan vara ok efter laddning), ja förutsatt man har ett bly/syrabatteri (har ditt batteri korkar som går att öppna?)
Problemet är inte lika vanligt på slutna batterier, men förekommer.

I bägge fallen kan man avslöja ett dåligt batteri med en batteritestare.
Den belastar batteriet rätt kraftigt, och kan då avgöra om batteriet mår bra såväl kroppsligt som psykiskt.
Stämmer som du säger att kortis/havererad cell kan vara lite lurigt. Ofta visar batteriet sig som fulladdat men har sedan ingen ork. Det brukar dock gå ganska bra att mäta urladdningen vid belastning (startförsök) och se om det droppar onormalt mycket.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top