Nej det är inte skadligt att ladda ett kallt batteri
Jag avser ett vanligt blybatteri, ingen aning om hur andra typer av batterier gillar laddning när det är kallt.
På varenda bil som står ute på vintern börjar ju det kalla batteriet laddas när man startat motorn och generatorn börjat snurra.
Vill du veta hur din laddare fungerar,
Välj 10A läget på den här multimetern.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
Koppla sedan Ampermetern i serie med laddaren till batteriet och
sätt sedan laddarens kontakt i 230V.
Sedan är det bara skriva tabell med klockslag och ström.
Jag gissar att väljer du MC -läget kommer strömmen vara ca 1A nån timme / några timmar och
sedan sjunka till noll.
Men du matar på till Bil-läget och då gissar jag strömmen blir ca 4A
och sedan
matar du på till Vinterläget och då gissar jag strömmen också är ca 4A
(jag tror dom räknar med att man inte kör hoj vintertid !)
Är det inte farligt ladda MC-batteri med så mycket ström som 4A ?
Nej det är det inte för strömmen bryts som vanligt vid batterispänning ca 14,3 Volt och pga av det högre motståndet i ett "litet" MC-batteri jämfört med ett Bilbatteri så betyder det bara att laddningen av MC batteriet avbryts i laddarens 4A läge innan batteriet är fulladdat.
När du sett vilken laddströmmen är i de olika lägena MC, BIL, Vinter
så kan du avbryta, koppla bort Multimetern, Flytta 10A sladden till Volt hålet på Multimetern och ställa Multimetern på 20V = DC.
Koppla laddaren till batteriet och använd sedan Multimetern för att mäta batterispänningen under laddning. Gissar batterispänningen stiger till ca 14,3 Volt och sedan sjunker Batterispänningen.
Här har jag sett två alternativ
Spänningen sjunker till ca 12,8Volt när laddaren laddar på nytt i några sekunder och laddar till ca 14,3 Volt.tex Ctek
Spänningen får sjunka till ca 13,7 Volt där laddaren håller spänningen. tex en Biltema.
Anm,: För ett vanligt blybatteri minskar batterispänningen vid stigande temperatur, ungefär -0,02Volt/gradC. Och ökar vid sjunkande temperatur. Dvs laddar man batteriet till 14,3Volt vid +20C skulle man ladda batteriet till 15,3 Volt vid -30C.
OBS batterier ska hållas laddade. Ett oladdat batteri som ställs i frysen kan spricka pga is bildning.