Batteriladdare.

Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Jag har en laddare från biltema med en knapp för att ladda mc, en knapp för att ladda bil samt en knapp där man laddar om temperaturen är under 5 grader. Den knappen kan inte kombineras med något av de andra alternativen. Är det skadligt att ladda om batteriet är kallt?
b168a08bbd3975c311a07b69d670ca22.jpg


Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 
Nej det är inte skadligt att ladda ett kallt batteri
Jag avser ett vanligt blybatteri, ingen aning om hur andra typer av batterier gillar laddning när det är kallt.
På varenda bil som står ute på vintern börjar ju det kalla batteriet laddas när man startat motorn och generatorn börjat snurra.

Vill du veta hur din laddare fungerar,
Välj 10A läget på den här multimetern.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
Koppla sedan Ampermetern i serie med laddaren till batteriet och
sätt sedan laddarens kontakt i 230V.

Sedan är det bara skriva tabell med klockslag och ström.
Jag gissar att väljer du MC -läget kommer strömmen vara ca 1A nån timme / några timmar och
sedan sjunka till noll.
Men du matar på till Bil-läget och då gissar jag strömmen blir ca 4A
och sedan
matar du på till Vinterläget och då gissar jag strömmen också är ca 4A
(jag tror dom räknar med att man inte kör hoj vintertid !)

Är det inte farligt ladda MC-batteri med så mycket ström som 4A ?
Nej det är det inte för strömmen bryts som vanligt vid batterispänning ca 14,3 Volt och pga av det högre motståndet i ett "litet" MC-batteri jämfört med ett Bilbatteri så betyder det bara att laddningen av MC batteriet avbryts i laddarens 4A läge innan batteriet är fulladdat.

När du sett vilken laddströmmen är i de olika lägena MC, BIL, Vinter
så kan du avbryta, koppla bort Multimetern, Flytta 10A sladden till Volt hålet på Multimetern och ställa Multimetern på 20V = DC.
Koppla laddaren till batteriet och använd sedan Multimetern för att mäta batterispänningen under laddning. Gissar batterispänningen stiger till ca 14,3 Volt och sedan sjunker Batterispänningen.

Här har jag sett två alternativ
Spänningen sjunker till ca 12,8Volt när laddaren laddar på nytt i några sekunder och laddar till ca 14,3 Volt.tex Ctek
Spänningen får sjunka till ca 13,7 Volt där laddaren håller spänningen. tex en Biltema.

Anm,: För ett vanligt blybatteri minskar batterispänningen vid stigande temperatur, ungefär -0,02Volt/gradC. Och ökar vid sjunkande temperatur. Dvs laddar man batteriet till 14,3Volt vid +20C skulle man ladda batteriet till 15,3 Volt vid -30C.
OBS batterier ska hållas laddade. Ett oladdat batteri som ställs i frysen kan spricka pga is bildning.
 
Last edited:
Batteriets temperaturer har inget med laddningen att göra däremot har jag ett svagt minne att ex ett väldigt nedkylt batteri tar längre tid att ladda. Dvs ett rumsvarmt batteri laddas snabbare än ett batteri som är 20 grader kallt. Men det kanske är en skröna!??

Däremot bör man inte ladda batteriet med mer än 10% av batteriets amperestyrka. Dvs ett 15Ah MC batteri bör inte laddas med mer än 1,5A. Samma när det gäller bilbatterier... ett 75Ah bilbatteri bör inte laddas med mer än 7,5A. Det gäller vanliga syrabatterier samt GEL-batterier.
 
Ok så när man startat bilen o den 120-130amp starka generatorn laddar max direkt för att återställa bil batteriet så dör det, tillåt mig att asgarva åt all ångest som finns på sporthoj:D:D:D:D:D
 
Vinterläget laddar med en något högre spänning. Jämför med att du ska hälla kall sirap: Det går åt att du klämmer på flaskan för att det ska hända något... :hihi


Ok så när man startat bilen o den 120-130amp starka generatorn laddar max direkt för att återställa bil batteriet så dör det, tillåt mig att asgarva åt all ångest som finns på sporthoj:D:D:D:D:D

Precis så. :rofl

Men lite konstruktivt, och kanske till mera gagn för TS:
En batteriladare reglerar på TVÅ saker:
1: Spänning. (Volt). Jämför med TRYCKET i en vattenledning.
2: Strömmen (Ampere). Jämför med FLÖDET i en vattenledning.

Din batteriladdare kan ge en maximal STRÖM (flöde) vid en maximal SPÄNNING (tryck).
Så här: Max 14,4 Volt och max 4 Ampere.
Inte ALLTID 4 Ampere. Bara 4 Ampere om spänningen är LÄGRE än 14,4 Volt.


Ett konkret exempel ur verkliga världen:
-Du står vid vattenkranen i köket.
-Du har ett glas i handen.
-Du ska fylla glaset med vatten, och du ska göra det så FORT som möjligt!
Hur gör du?
-Först släpper du på MYCKET vatten (hög ström / Ampere)
-Men när glaset är närmar sig fullt (spänningen / Volt stiger) kommer du behöva minska vattenflödet för att det inte ska rinna över.

Precis så fungerar din smarta batteriladdare oavsett om den heter X-tec eller X-tema.
Den kan lämna en maximal STRÖM av säg 4 Ampere, men den går aldrig över tillåten SPÄNNING
 
Last edited:
Ok så när man startat bilen o den 120-130amp starka generatorn laddar max direkt för att återställa bil batteriet så dör det, tillåt mig att asgarva åt all ångest som finns på sporthoj:D:D:D:D:D
Så himla vanliga är inte generatorer på 1500W, och det är ganska mycket i en modern bil som drar el, lampor, servo, fläktar, stereo, navigator mm.
 
Och sen har jag hört att man inte ska "underhållsladda" batteriet för länge utan kanske sätta på laddaren ett par dagar någon gång i månaden. Hur gör ni?

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 
Du skall inte låta batterit stå på underhållsladdning hela tiden , frikoppla från mcen och ladda då och då - kanske var tredje månad.

Ang köldladdningsläge , man måste höja laddninsgpänningen i kyla för att få fullt i blykemi ,bilar har detta oftast på automatik i regulatorn - på gamla H4/H1/H2 (även nu) tiden märktes detta då lamporna brinner oftare på vintern då man har högre systemspänning i kyla - kanske uppåt 15 Volt istället för kanske 14.5V sommartid.
 
Ok så när man startat bilen o den 120-130amp starka generatorn laddar max direkt för att återställa bil batteriet så dör det, tillåt mig att asgarva åt all ångest som finns på sporthoj:D:D:D:D:D

Instämmer, men det är nog inte ångest utan bara brist på kunskap.
Generatorn ger ca 14,3 Volt och batteriet tar så mycket ström den kan. Men batteriet kan inte ta mer ström än att "Batterispänningen" + Inremotståndet x Laddströmmen = Generatorspänningen (ca 14,3V)

Laddströmmen i en Bil =( Generatorspänningen - " Batterispänningen") / Batteriets inre motstånd under laddning.
Jag har ett spänningsaggregat max 3A/ max 15Volt ställbart. Ställer jag in det på 14,3 Volt max 3A och kopplar det till ett "laddat" MC-batteri så blir strömmen direkt i startögonblicket ca 2,5A för att sedan på några minuter sjunka ner mot 0,1 A. För "Batterispänningen" stiger när batteriet laddas.

Samma sak med vanliga Batteriladdare. Avbryter laddningen vid ca 14,3 Volt.
Vilket innebär att kopplar man på Bil=4A läget på ett MC batteri så blir batteriet inte fulladdat för den högre strömmen (Billäge) x det högre inre motståndet (i MC-batteri) gör att "Batterispänningen" är lägre när laddningen avbryts.
Igen, MC-Batteriet blir inte fulladdat om laddaren körs i Bil-läget.

Hur jag laddar själv? Jag kör med Floatladdning. Dvs hojbatterierna kontinuerligt anslutna och laddas till ca 13,7 Volt när de står i garaget. Laddaren ger ca 14,4Volt (ställbart) sedan är varje batteri anslutet med en diod i serie som sänker spänningen till max ca 13,7 Volt. När ett batteri ansluts tar det någon eller några dagar innan spänningen är upp på 13,7 Volt.
Någon eller några dagar beroende på hur laddat batteriet är.
Fördel, En laddare kan klara flera batterier.
 
Last edited:
Floatingladdning på 13,7 sliter lite på batterierna så är man riktigt smart laddar man upp dom , kopplar loss och förvarar dom hyfsat kallt , kylen/frysen funkar om inte kärringen löper amok.Då är dom i praktiken stannade livslängdsmässigt under förvarningen.
Står dom lite varmare kan man ladda dom lite var 3 månad vilket är typ 2 gånger för en sommaråkare


I
 
Ok så när man startat bilen o den 120-130amp starka generatorn laddar max direkt för att återställa bil batteriet så dör det, tillåt mig att asgarva åt all ångest som finns på sporthoj:D:D:D:D:D

Nu skjuter ju inte generatorn in alla dom 120A i batteriet.
Laddningsregulatorn styr ju laddningsspänningen och det är ytterst osannolikt att det blir så höga strömmar. Det skulle rätt effektivt förkorta livslängden på batteriet.

Och det är ett rätt välkänt faktum att man inte bör ladda ett batteri med högre laddström än 0,1C för att få maximal livslängd. Dvs ett 12 Ah batteri bör inte laddas med mer än 1,2 A om man vill ha maximal livslängd. Laddar man fortare sliter det hårdare på batteriet.
Dvs det går att ladda ett MC batteri med en billaddare eller en intelligent laddare i billäge om du vill ladda batteriet snabbt. Det kommer inte att dö direkt men det kommer inte att klara lika många laddcykler. Det är ett faktum.

Startbatterier är konstruerade för att tåla höga strömmar med avkall på hur bra dom tål djupurladdning. Dvs dom tål även höga laddströmar relativt bra men laddströmar över 0,1C kommer likväl att förkorta livslängden.
 
Startbatterier är utsatta för brutal misshandel från början till slut.Man designar dom ofta för att tåla det.
Korta brutala strömtag och sedan uppladdning direkt , man har faktiskt bara nått tusen starter på ett batteri.

Tar man ett start batteri till bil/mc och använder det för och driva elbåtmotorn eller whatever och tömmer
det så lever det typ högst 20-50 gånger , sen är det dött - men vid gles användning kan det funka
och ta hand om ett batteri i slutstadiet
 
Nu skjuter ju inte generatorn in alla dom 120A i batteriet.
Laddningsregulatorn styr ju laddningsspänningen och det är ytterst osannolikt att det blir så höga strömmar. Det skulle rätt effektivt förkorta livslängden på batteriet.

Och det är ett rätt välkänt faktum att man inte bör ladda ett batteri med högre laddström än 0,1C för att få maximal livslängd. Dvs ett 12 Ah batteri bör inte laddas med mer än 1,2 A om man vill ha maximal livslängd. Laddar man fortare sliter det hårdare på batteriet.
Dvs det går att ladda ett MC batteri med en billaddare eller en intelligent laddare i billäge om du vill ladda batteriet snabbt. Det kommer inte att dö direkt men det kommer inte att klara lika många laddcykler. Det är ett faktum.

Startbatterier är konstruerade för att tåla höga strömmar med avkall på hur bra dom tål djupurladdning. Dvs dom tål även höga laddströmar relativt bra men laddströmar över 0,1C kommer likväl att förkorta livslängden.

Helt naturligt eftersom ett MC-batteri som laddas med "Bilbatteriström" inte blir fulladdat utan bara blir "nästan laddat". Eftersom det högre motståndet i MC batteriet och den större Bil strömmen gör att laddningen avbryts för tidigt (när spänningen under laddning över batteriet med konstant "Bilström" når ca 14,3 Volt.
Och är det något som är förödande för blybatterier så är det att inte fulladdas.
Utan stå nästan laddade.
 
Floatingladdning på 13,7 sliter lite på batterierna så är man riktigt smart laddar man upp dom , kopplar loss och förvarar dom hyfsat kallt , kylen/frysen funkar om inte kärringen löper amok.Då är dom i praktiken stannade livslängdsmässigt under förvarningen.
Står dom lite varmare kan man ladda dom lite var 3 månad vilket är typ 2 gånger för en sommaråkare
I


Floatladdning sliter säkert på batteriet. Vilken laddning gör inte ?
Skulle det var fulladdat och sedan i i frysen ?
Det batteri som sitter i min GSX1300R ett Yuasa var antagligen original när jag köpte den 2013 på hösten och nu 4 år senare startar samma batteri fortfarande hojen
(10 år, Busan noterad 1a gången av Vägverket 20071016 för KGK Motor AB )
men jag tycker ett 10 år gammalt batteri och 4 år på Floatladdning hos mig,
den livslängden är OK för mig.
Floatladdning är väl det vanliga på Larmcentralbatterier och liknande ?
 
Last edited:
Floatinladdning är de bästa om man måste ladda hela tiden som vid en brandstation/ambulans/polis/reservkraft då radio/gps måste vara standby men inte om man skall ställa av hoj halva året - ladda upp och lägg i kylen
 
Helt naturligt eftersom ett MC-batteri som laddas med "Bilbatteriström" inte blir fulladdat utan bara blir "nästan laddat". Eftersom det högre motståndet i MC batteriet och den större Bil strömmen gör att laddningen avbryts för tidigt (när spänningen under laddning över batteriet med konstant "Bilström" når ca 14,3 Volt.
Och är det något som är förödande för blybatterier så är det att inte fulladdas.
Utan stå nästan laddade.

Nja. En intelligent laddare kommer ju att hålla spänningen konstant och strömmen sjunker.
När batteriet inte längre tar emot ström så kommer den att stänga av och vänta på att batterispänningen sjunker något varefter den släpper på spänning igen och toppa upp batteriet.

Men det är helt korrekt att blybatterier inte mår bra av att inte vara fullladdade. Det leder lätt till sulfatering vilket minskar batterikapaciteten.

så jag är starkt tveksam till att det skulle vara så att batteriet inte skulle bli fulladdat för att man kör med en intelligent laddare i billäge.
Vad gäller en "dum" laddare så bryter den ju inte laddningen alls. Det måste man själv göra. så där blir batteriet absolut fulladdat. Däremot kan det ju vara svårt att stänga av laddningen i rätt tid eftersom det går såpass fort att ladda upp ett MC batteri med billaddare.
Däremot är det så att alla batteritillverkare hävdar att man för att få maximal livslängd på batteriet skall ladda med en laddström på max 0,1C eftersom man annars påverkar livslängden negativt.
 
Startbatterier är utsatta för brutal misshandel från början till slut.Man designar dom ofta för att tåla det.
Korta brutala strömtag och sedan uppladdning direkt , man har faktiskt bara nått tusen starter på ett batteri.

Tar man ett start batteri till bil/mc och använder det för och driva elbåtmotorn eller whatever och tömmer
det så lever det typ högst 20-50 gånger , sen är det dött - men vid gles användning kan det funka
och ta hand om ett batteri i slutstadiet

Jag köper den åsikten. Har hört väldigt mycket snack om hur avsevärt mycket bättre den "fina" digitala laddaren från CTEK för knappa tusenlappen är jämfört med min gamla Biltema-laddare jag köpte på 1970-talet för en dryg hundring och som laddar 4A från starten och sakta går ner till noll när batteriet uppnått full spänning/amperestyrka. Har även laddat mina hojar med denna laddare utan problem.

Detta med att laddningsströmmen inte ska överstiga 10% av batteriets kapacitet är vad de sk batteriproffsen påstår.

Så jag tror säkert en lågprisladdare från Ebay inköpt från Kina för några $ funkar säkert lika bra. Har läst om dyra CTEK laddare som bara hållit i något år. :va
 
Nja. En intelligent laddare kommer ju att hålla spänningen konstant och strömmen sjunker.
När batteriet inte längre tar emot ström så kommer den att stänga av och vänta på att batterispänningen sjunker något varefter den släpper på spänning igen och toppa upp batteriet.

Men det är helt korrekt att blybatterier inte mår bra av att inte vara fullladdade. Det leder lätt till sulfatering vilket minskar batterikapaciteten.

så jag är starkt tveksam till att det skulle vara så att batteriet inte skulle bli fulladdat för att man kör med en intelligent laddare i billäge.
Vad gäller en "dum" laddare så bryter den ju inte laddningen alls. Det måste man själv göra. så där blir batteriet absolut fulladdat. Däremot kan det ju vara svårt att stänga av laddningen i rätt tid eftersom det går såpass fort att ladda upp ett MC batteri med billaddare.
Däremot är det så att alla batteritillverkare hävdar att man för att få maximal livslängd på batteriet skall ladda med en laddström på max 0,1C eftersom man annars påverkar livslängden negativt.

Så fungerar laddningen med batteriet monterat i en hoj eller bil.
Generatorn ger konstant spänning och strömmen sjunker.

Intelligenta laddare tex här Ctek Zafir laddar med konstant ström upp till ca 14,3 Volt
sedan kan dom slå ifrån helt (Ctek) och när spänningen sjunkit till ca 12,8 Volt slår dom till igen. Jag har hittils inte stött på en "intelligent laddare" som laddat med konstant spänning. Och har kollat två laddare från Ctek, två från Biltema och en från Lidl. Alla laddar med konstant ström och slår ifrån vid ca 14.3V.
Vad som händer sedan skiljer sig åt. Ctek låter spänningen sjunka till ca 12,8 Volt innan det blir en ny laddning, det tar bara några sekunder innan den på nytt slår ifrån vid ca 14,3 Volt.
En annan laddare ändrade vid 14,3 Volt strömmen från 0,6 A till 0,06 A varpå spänningen sjönk till ca 13,9Volt. Och sedan hände inte mycket och jag tappade intresset och kopplade från den.
Biltema 37-743 laddar med 2 A. Vid ca 14,3 Volt slår den ifrån och låter spänningen sjunka till ca 13,7 Volt som den håller. Hur länge vet ej. Efter någon timme kopplade jag bort den.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...tillbehor/Batteriladdare-12-V-2-A-2000031641/
 

Bifogat

  • CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    64.7 KB · Visningar: 52
Last edited:
Så ini helsike jag misshandlar mina batterier i bilar o traktorer mc ja rubbet med batterier så är det väldigt konstigt att jag inte behöver köpa några nya batterier någon gång:D

Tror att dom flesta här på sporthoj knappast vågar gå på muggen utan att få ångest över om skithus pappret skall räcka eller om lampan i taket skall leva ett år om man verkligen tänder den.

Livet skall levas o brännas i bägge ändar konstant man får ändå inte ta med något dit alla garanterat utan undantag skall.

Lycka till med vidare ångest över nagot i höst mörkret.

Om 6-7 veckor blir det ljusare igen:tummenupp
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top